רוצים לשפר רווחיות החברה? הגדילו מס' הנשים בתפקידים בכירים

כך קובע מחקר גדול חדש, שמצא השפעה שולית בלבד למינוי נשים למועצות מנהלים

מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג
מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג

תשכחו מנשים במועצות מנהלים ותתמקדו בנשים מנהלות: זהו המסר של מחקר גדול חדש של יותר מ-21,000 חברות בורסאיות ב-91 מדינות, שגילה שהגדלת מספר הנשים בתפקידי הניהול הבכירים ביותר משפרת את רווחיות החברות בצורה ניכרת.

לפי המחקר, חברה ש-30% מתפקידי הניהול הבכירים בה מאוישים על ידי נשים יכולה לצפות לתוספת של עד 6% לשולי הרווח שלה בהשוואה לחברה דומה ללא ייצוג נשי בהנהלה.

אבל המחקר, שנערך על ידי מכון פיטרסון המכובד בארה"ב, לא מצא כל השלכה, חיובית או שלילית, למינוי נשים לתפקיד המנכ"ל, ורק השפעה שולית למינוי נשים למועצות מנהלים.

"בעוד שמועצות מנהלים של חברות בורסאיות הן מטרה קלה למחוקקים, היתרונות של מדיניות שמעודדת נשים לטפס במעלה הדרג הניהולי בחברה עשויים להיות גדולים יותר", מסכם המחקר. הממצאים צפויים ללבות את הדיון על שיפור סיכוייהן של נשים לפרוץ את תקרת הזכוכית שמונעת מהן לאייש משרות ניהול גבריות בכירות.

למרות שנים של הטפה לרבגוניות מגדרית בעולם העסקים, ההתקדמות נשארה איטית: לכמעט שליש מהחברות שנותחו לצורך המחקר לא היו נשים לא במועצות המנהלים ולא בתפקידי ניהול הבכירים. ל-60% מהחברות לא היו נשים במועצות מנהלים, ולמחצית מהחברות לא היו נשים בעמדות הניהול הבכירות ביותר.

בבריטניה, סקר דייוויס במימון ממשלתי המליץ בסתיו שעבר ששליש מכל מושבי מועצות המנהלים של החברות הגדולות ביותר במדינה יוחזק על ידי נשים בשנת 2020. היעד הקודם היה 25% בשנת 2015.

לא נקבעו יעדים פורמליים לאיוש משרות ניהול, אך לורד דיוויס, הממונה על הסקר, אמר ל"פייננשל טיימס" שנחוץ "שינוי רדיקלי" בשכבת הניהול כדי לשמור על מומנטום ההתמקדות בגיוון המגדרי, והוא תמך עקרונית בקביעת יעדים רשמיים כאלו.

ניקי מורגן, השרה לענייני נשים ומגדר בממשלת בריטניה, אמרה שהיא הייתה רוצה לראות "סוף לתופעה של מועצות מנהלים גבריות לחלוטין ב-350 חברות מדד פוטסי", וכן "התקדמות גדולה בהרבה בשכבת הניהול, היכן שאנחנו יודעים שההתקדמות עד כה הייתה איטית".

ממשלת בריטניה מסרה שהיעדים העיקריים יהיו קידום ייצוג נשי גדול יותר במועצות המנהלים של 350 החברות הבורסאיות הגדולות בבריטניה, ו"בחינת אופציות" להגדלת מספר הנשים בשכבת הניהול הבכיר בחברות הללו.