איך תשפיע ההצבעה של האמריקאים על התשואות בשוק המניות

אין ראיות כי למפלגתו של נשיא ארה"ב יש השפעה עקבית על התשואות בשוק המניות האמריקאי ■ דווקא גורמים שמחוץ לשליטת הנשיא - אינפלציה, שיעורי הריבית ותנאים כלכליים קצרי טווח - משפיעים הרבה יותר ■ והאם השווקים רושמים ביצועים טובים יותר כשהממשל מפולג? ■ בחירות 2016 בארה"ב - מיתוסים מול מציאות

קרוז וטראמפ / צילומים: רויטרס
קרוז וטראמפ / צילומים: רויטרס

במסעותיי בימים אלה ברחבי העולם אני מתרשם מהתמקדותם, ואפילו עצבנותם, של המשקיעים הגלובליים בכל הנוגע לבחירות בארה"ב. ואילו בארה"ב, המשקיעים מפנים את מבטם לחו"ל, בייחוד לסין, בניסיון למצוא רמזים על עתיד השוק. עם זאת, סביר שכעת, כשעונת הבחירות המקדימות כבר החלה, יתחילו המשקיעים האמריקאים להתמקד בבחירות הצפויות בארה"ב.

אין ספק כי יהיו אלה בחירות יוצאות דופן - וייתכן שגם בעלות חשיבות עצומה - במובנים רבים. בכל מקרה, קיימות ספקולציות לגבי התוצאות. מדי ארבע שנים מתפתחת תעשייה מקומית שמבקשת לקשור בין הבחירות לבין התשואות בשוק המניות. צריך לזכור זאת, מכיוון שקיימים כמה מיתוסים שיש להפריכם.

ראשית, מבחינת המשקיעים אין חשיבות לאיזו מפלגה שייך המנצח. אין ראיות לכך שלמפלגתו של נשיא אמריקאי יש איזושהי השפעה עקבית ובעלת משמעות סטטיסטית על התשואות בשוק המניות האמריקאי. לגורמים שנמצאים מחוץ לשליטתו של הנשיא - אינפלציה, שיעורי הריבית, הערכות שווי ותנאים כלכליים קצרי טווח - יש הרבה יותר השפעה.

שנית, השווקים אינם רושמים ביצועים טובים יותר כשהממשל מפולג. ההיגיון בטענה זו קוסם מאוד, כשפילוג השלטון מציל את שתי המפלגות מהאינסטינקטים הגרועים ביותר שלהן. השוק השורי של סוף שנות ה-90 תומך לכאורה בתיאוריה זו, אבל השוק ההוא היה היוצא מהכלל ולא הכלל עצמו.

מה בין המס השולי לביצועי המניות

לתוצאות הבחירות תהיה השפעה בתחומים כגון רפורמה במס על יחידים, סחר ושירותי הבריאות. קרוב לוודאי שניצחון רפובליקני יוביל לשליטת המפלגה בשני בתי הקונגרס. למרות שלנשיא רפובליקני לא תהיה שליטה חסינת-פיליבאסטרים בסנאט, עדיין תהיה לו האופציה להיעזר בהליך החקיקתי המכונה reconciliation המגביל ל-20 שעות את הדיון בהצעה תקציבית. הליך זה מאפשר להצעות חוק תקציביות לעבור בקונגרס באמצעות אישור ברוב רגיל.

סביר להניח שנשיא רפובליקני ינסה לקדם הפשטה מסוימת של קוד המס, וכן צמצום צנוע בשיעורי המס השוליים. ייתכן שלמהלך כזה תהיה השפעה חיובית קצרת טווח על המניות האמריקאיות, כאשר היסטורית נרשם יחס שלילי בין שינויים בשיעור מס ההכנסה השולי העליון לבין ביצועי שוק המניות.

אם תיבחר הילארי קלינטון למועמדת המפלגה הדמוקרטית ותנצח בבחירות לנשיאות, היא תמצא את עצמה מול מגבלות שונות. קרוב לוודאי שבית הנבחרים יישאר בידי הרפובליקנים, ופירושו של דבר הוא מרחב תמרון מצומצם, למרות שמהלכים מסוימים - בייחוד רפורמה במס החברות - נהנים מתמיכה דו-מפלגתית.

אך כפי שהוכיח ברק אובמה, הנשיא עדיין מסוגל לנקוט פעולה. למשל, היו שטענו כי למשרד האוצר יש היכולת לסגור את פרצת דמי ההצלחה, חביבתן של קרנות פרייבט אקוויטי רבות. ייתכן שאף נהיה עדים להסכם חד-פעמי על השבת רווחים תאגידיים לארה"ב, והתקבולים ישמשו למימון תשתיות. ואחרון חביב, על בסיס אותו ההיגיון של הטיעון כי "רק ניקסון יכול היה ללכת לסין", ניתן לטעון כי רק נשיא בשם קלינטון יוכל לנחול הצלחה רבה יותר מנשיא רפובליקני בתיקון חוק שירותי הבריאות השווים לכל נפש (ACA).

בסוף ייווצר לחץ גם על הדולר והריבית

מעניין כי אחת הסוגיות החשובות ביותר בולטת בהיעדרה מהשיח: רפורמה בתחום הזכאות להטבות במסגרת תוכניות רווחה. זה לא צריך להפתיע. הגירעון הפיסקלי של ארה"ב הולך ומתכווץ; הבנק המרכזי (פדרל ריזרב) שומר על ריבית נמוכה; והאג"ח של משרד האוצר האמריקאי נראות אטרקטיביות בהשוואה לאג"ח הממשלתיות באירופה וביפן. העבר מלמד כי בהיעדר זרז כלשהו, ימתינו קובעי המדיניות בטרם יקבלו החלטות קשות.

בטווח הקצר ניתן להתעלם מההוצאות על תוכניות רווחה, אך לא יהיה מנוס מהתייחסות להוצאות אלה לפני סוף תקופת כהונתו הראשונה של המנצח בבחירות לנשיאות. במרוצת הזמן ייצרו הזדקנות האוכלוסיה והוצאות הבריאות הגבוהות לגולגולת לחץ מסיבי על תקציבה של ארה"ב. התפתחויות אלה אינן יוצרות איום מיידי לאג"ח האמריקאיות או לדולר, אך במשך הזמן תהיה להן חשיבות. המשרד לביקורת ממשלתית בארה"ב (GAO) כבר הזהיר כי אם לא יינקטו צעדים תקציביים משמעותיים, עלול החוב הפדרלי לתפוח מרמה של 74% מהתמ"ג ב-2014 לרמה של 155% מהתמ"ג ב-2039.

בסופו של דבר ייווצר לחץ גם על הדולר וגם על הריבית, אך לעת עתה הגורמים המחזוריים חוברים יחד לשמירה על ריבית נמוכה ודולר חזק. כתוצאה מדינמיקה זו, מועטים הסיכויים שרפורמה בתחום הזכאות להטבות רווחה תהפוך לסוגיה בולטת במסע הבחירות הנוכחי. רפורמה משמעותית כזו ניתנת לביצוע רק אם יש קונצנזוס פוליטי ותחושת דחיפות - ותנאים אלה אינם מתקיימים כיום. לפיכך, תצטרך אחת מסוגיות המפתח בתחום שירותי הבריאות ארוכי הטווח בארה"ב להמתין לפחות עד שנת 2020.