נעילה שלילית באירופה; מנכ"ל דויטשה בנק: "יציבים כמו סלע"

חשש מהיכולת של הלווים הגדולים ביבשת לשלם את חובות האג"ח שלהם ■ חלק מהשווקים במזרח סגורים ■ התפוקה התעשייתית בגרמניה נפלה ב-1.2% ■ תשואות האג"ח של יפן ל-10 שנים נפלו לראשונה לרמה של כ-0.005%-

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בירידות חדות, לאחר שאתמול צנחו המדדים המובילים ביבשת ביותר מ-4% והמסחר בוול סטריט ננעל במגמה שלילית. מחירי הנפט נסחרים בתנודתיות והמדדים בוול סטריט יורדים גם כן.

 

2 סקטורים מפחידים במיוחד את השווקים: אנרגיה ופיננסיים. המשקיעים חוששים מזה זמן כי מחירי הנפט הנמוכים, שלא מצליחים להתאושש, עשויים להוביל לפשיטות רגל בתעשייה. הפחד המרכזי בסקטור הפיננסי הוא באשר ליכולת של בנק גדולים לשלם את חובות האג"ח שלהם.

בגרמניה דווח היום כי התפוקה התעשייתית נפלה ב-1.2% בדצמבר, הירידה החדה ביותר מאז אוגוסט 2014. התחזיות בשוק עמדו על עלייה של 0.4%.

מניות הבנקים בגוש האירו ובמיוחד בגרמניה נפלו אתמול בחדות ולמעשה תדלקו את הפחד בשווקים. מניית דויטשה בנק  ממשיכה לרדת לאחר שאתמול צללה בכ-10% והבנק פרסם הודעת הרגעה לפיה יש לו מספיק מזומנים כדי לשרת את חובותיו. היום מנסה מנכ"ל הבנק, ג'ון קריין, להרגיע שוב, והוא פרסם הודעה שלפיה "הבנק יציב כמו סלע".

יניב שיניקמן, מנהל השקעות באלומות קרנות נאמנות: "השאלה הגדולה היא האם גל הירידות כאן כדי להישאר או שזה רק תיקון, אם הייתה לכך תשובה טובה כנראה שהיינו יושבים בבית וסופרים את הכסף, אבל בינתיים מה שבטוח הוא שהעצבנות בשווקים היא כאן כדי להישאר . מאחר והשוק כבר ספג ירידות משמעותיות (יורו סטוק ירד כ-26% מהשיא וה-S&P 500 ירד כ 12% מהשיא) אנו לא ממליצים להיות לגמרי מחוץ לשוק המניות, אלא להיות כרגע בחשיפה שתתרכז בסקטורים דפנסיביים ופחות במניות בודדות באופן ישיר. בנוסף, ניתן לדעתנו לשלב בתיק חשיפה לזהב, שיכול להוות רכיב הגנתי אם ימשיכו הירידות, ולעומת זאת, אם יחזרו העליות לשווקים להערכתנו הזהב לא יוסיף לסטיית התקן של תיק ההשקעות".

יצרנית התרופות סאנופי דיווחה היום על ירידה במכירות ברבעון הרביעי של 2015. חברת הביוטכנולוגיה Actelion דיווחה על עלייה של 9% ברווח, מעל הצפי בשוק.

בורחים לחוף מבטחים

מגמה שלילית נרשמה הבוקר (ג') בבורסות אסיה על רקע הנפילות שנרשמו אמש בנעילת המסחר בוול סטריט. נזכיר כי בסין ובטיוואן לא התקיים מסחר לרגל ראש השנה הסיני, כשגם הבורסות בהונג-קונג, דרום קוריאה וסינגפור סגורות היום. מדד הניקיי היפני ננעל בירידות של כ-5.4%. 

 

 

תשואות האג"ח של ממשלת יפן ל-10 שנים נפלו לראשונה לרמה שלילית של כ-0.005%-. זאת, כאשר המשקיעים "בורחים" מהנכסים המסוכנים ל"חוף המבטחים" כגון הזהב או האג"ח הממשלתיות.

"בעקבות זינוק בתנודתיות בשווקים, המשקיעים מעוניינים להחזיק באג"ח ממשלתיות", מציין כריס ווטסון, אסטרטג ראשי בחברת  spreadbettor IG. "זה לא הזמן המתאים להיות בנכסים מסוכנים".

הין היפני המשיך להפגין עוצמה מול הדולר, ושלח את חברות הייצוא הגדולות במדינה כגון Toyota  ו-Sony לירידות שערים ניכרות. ין חזק פוגע בהן, שכן הכנסות משווקים בינלאומיים מצטמצמות במקרה של המרה למטבע המקומי.

"הסנטימנט לנכסי סיכון נשאר דובי במיוחד, ותנועת המחירים משקפת שווקים שכנראה נכנעו", ציינו הבוקר ב-ANZ.

אנליסטים בסיטי כתבו כי "'פקטור הפחד' שינה צורה מחששות באשר ל'נחיתה קשה' בשווקים מתעוררים ונפילות במחירי הנפט להאטה בעולם המפותח ולאפשרות של בנקים מרכזיים לאושש שוב את מחירי הנכסים".

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]