מיליוני פליטים מאיימים לפורר את אירופה - ופוטין נוקם וצוחק

הפגישה בין קנצלרית גרמניה לבין מנהיג טורקיה ארדואן מלמדת על מדד הפאניקה באזור ■ איכשהו, הכול כמעט עובד לפי התוכנית של ולדמיר פוטין. לא שיש מי שיעצור אותו מהבית הלבן ■ פרשנות

ספינת פליטים ליד חופי טורקיה / צילום: רויטרס
ספינת פליטים ליד חופי טורקיה / צילום: רויטרס

אנגלה מרקל, קנצלרית מערב גרמניה, ערכה אתמול (ב') ביקור בזק בטורקיה לשיחות עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן לדיון במשבר הפליטים, לא המיליון שכבר הגיעו לגרמניה ולמדינות אירופה אחרות, אלא אלה שעתידים לבוא בשנה הקרובה.

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
 אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

האינטרס של מרקל

המטרה של מרקל, מנהיגת האיחוד האירופי, ברורה: מניעת הגעתם של עוד מאות אלפי פליטים ליבשת, תהליך שאם יימשך עלול לגרום להתפרקות האיחוד האירופי, עלול לחזק את מפלגות הימין הקיצוני ולהטיל את אירופה לתוהו ובוהו חברתי ושלטוני.

זו בדיוק התוצאה שאליה שואפת רוסיה, שעליה הטילה אירופה, ביחד עם ארה"ב, סנקציות לפני כמעט שנתיים, בעקבות הפלישה לאוקראינה. יתכן שמעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים הסורית שהחלה בסוף ספטמבר האחרון נועדה בעיקר כדי לחזק את שלטונו של בשאר אל אסד, נשיא סוריה, אולם מטרה חשובה לא פחות היא ערעור היציבות במדינות אירופה ויסודותיו של האיחוד האירופי. לא במקרה תומכת רוסיה, בדרכים שונות, במפלגות הימין האירופיות, היורוסקפטיקס, דוגמת ה-Front National הצרפתית בראשותה של מארין לה פן.

ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס
 ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס

האינטרס של פוטין

בשבוע האחרון נדמה היה שמדיניותו של ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, נושאת פירות כאשר כוחות סוריים ואחרים מתומכי המשטר הצליחו להשיג הישגים קרקעיים משמעותיים באזור אלפו, שהיתה העיר הגדולה בסוריה ונשלטה בחלקה על ידי המורדים. תוצאות ההצלחה ניכרו מיד בגבול הטורקי, כאשר עשרות אלפי פליטים נוספים ניסו את מזלם לעבור לטורקיה.

מאז הפלת המטוס הרוסי ע"י הטורקים, ב-24 בנובמבר 2015, היחסים בין שתי המדינות, שקודם לכן היו טובים, ידעו רק מורדות. פוטין עדיין לא סלח ולא שכח ועל אף שגז טבעי ממשיך לזרום מרוסיה לטורקיה, גלי הפליטים שיוצרת הפעילות הצבאית הרוסית בטורקיה והפעילות הצבאית הטורקית האינטנסיבית נגד ה-PKK בדרום מזרח המדינה, מציבים בפני ארדואן מצב מורכב.

 

הגז הטבעי הישראלי הוא היום הנושא האחרון בסדר היום שעל שולחנו של ארדואן. נשק ישראלי יסייע לו הרבה יותר. בשבוע שעבר שבו הטורקים והאשימו את הרוסים בחדירה לתחום המרחב האווירי הטורקי והרוסים רמזו שטורקיה מתכננת פלישה לסוריה, עם או בלי סעודיה. היחסים בין שתי המדינות אכן עכורים.

רג'ב טאיפ ארדואן / צלם: רויטרס
 רג'ב טאיפ ארדואן / צלם: רויטרס

האינטרס של ארדואן

היחסים בין ישראל לטורקיה חשובים לטורקים, לפחות במטרה לחדש רכישות ציוד צבאי. בשבוע שעבר פורסם במדיה הטורקית שהצבא הטורקי מתכננן רכישת 22,000 קסדות ליחידות קומנדו בנוסף על אפודי מגן חסיני כדורים. שיפור ביחסי טורקיה-ישראל יכול לתרום תרומה משמעותית למקורות הנשק של טורקיה, אולם עלול לפגוע בתיאום הצבאי הנרקם בין ישראל לרוסיה, אם הסחר הצבאי בין ישראל לטורקיה יתרחב גם לכלי נשק קטלניים יותר.

ההצלחה הרוסית האחרונה בסוריה מחזקת את מעמד הרוסים באזור וכפועל יוצא מחלישה את יכולת הפעולה של ישראל, כך שגם "הברית ההיסטורית" - ישראל, יוון וקפריסין - כבר לא יכולה לשמש תחליף. חשוב לשים לב שישראל וקפריסין טרם חתמו על הסכם unitization בנוגע למאגרי הגז.אם להאמין לדיווח מקפריסין, הדחייה מקורה בישראל שמעוניינת להסדיר את יחסיה עם טורקיה, שלהם חשיבות אסטרטגית רבה לאין שיעור מאשר לברית עם יוון וקפריסין.

טורקיה, כמובן, היא גם חברה בנאט"ו ונמנית על מדינות המערב, למרות העימותים שפורצים לעתים בינה לבין ארה"ב. האחרון שבהם התרחש בימים האחרונים כאשר נשיא טורקיה ארדואן האשים את הממשל האמריקני בתמיכה בכורדים. ארדואן התכוון יותר ל-PKK ופחות לאזור האוטונומי הטורקי בעיראק, ממנו רוכשת טורקיה מאות אלפי חביות נפט ביום.

בינתיים, רוסיה כדי להגביר את כח הרתעתה בין השאר מול טורקיה, החלה אתמול (ב') במפתיע בתמרונים צבאיים נרחבים בדרום רוסיה. השבוע אמור גם להתחדש המו"מ בין רוסיה, צרפת, גרמניה ואוקראינה לישוב המשבר באוקראינה.

ברק אובמה / צילום: פליקר
 ברק אובמה / צילום: פליקר

האינטרס של אובמה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שפוליטיקאים רוסים מאשימים אותו ואת עמיתיו במערב, במשבר הסורי, שומר על מרחק מהמערבולת המזרח תיכונית והמזרח אירופית, יתכן שבמטרה להגיע לסיום הכהונה מבלי לשגר כוחות אמריקנים נוספים למזה"ת (הכוחות שיפרסו באירופה ב-2017 כבר לא יהיו בעת כהונתו).

האמריקנים פועלים באיטיות מול רוסיה. בשבוע שעבר הודיע שר ההגנה האמריקני שבכוונתו להכפיל את תקציב הפעילות באירופה ביותר מפי 4, מ-782 מיליון דולר ל-3.4 מיליארד דולר בשנה בתקציב 2017. התקציב החדש ישמש להצבת כוחות אמריקנים נוספים באירופה אימון וחימוש מדינות חברות בברית נאט"ו. לעת עתה, גם שיחות הפיוס שתוכננו בין המשטר של אסד למורדים, נדחו.

מרקל עדיין לא בישרה לטורקים מתי תתחיל הזרמת ה-3 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי, אותם אמורה טורקיה לנצל כדי להשאיר את הפליטים בשטחה. אחד הרעיונות הוא של יצירת אזור חופשי ומוגן בצפון סוריה, שבו יוכלו לשהות הפליטים. אולם אזור מוגן כזה זקוק לכוח צבאי משמעותי שיגן עליו וכאן אמורה לבוא גם תרומה אירופית. אתמול סיכמו מרקל ורה"מ טורקיה על פנייה משותפת לנאטו לטיפול בנושא.

לעתים נדמה שהאירופים לא קולטים את חומרת המצב או את האיום שמיליוני פליטים שעדיין לא הגיעו לאירופה מציבים ליבשת. אולם מה שחמור יותר הוא שייתכן שהם מבינים את המצב, אבל אינם מסוגלים להגיב - ובכך משרתים היטב את האינטרסים של רוסיה.