שותפויות "לוויתן": בוטל מכרז הגז לקפריסין

ממשלת קפריסין ביטלה את המכרז לאספקה של פחות מ-1 BCM בשנה בשל אי הגעתה להסכמות עם המציעים במכרז באשר לתנאי אספקת גז טבעי ■ המניות עלו מוקדם יותר בבורסה, עברו לירידות חדות ועכשיו מתקנות מעט

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

שותפויות קידוח לוויתן מדווחות היום (ג') לבורסה, כי קיבלו הודעה מחברת הגז הממשלתית בקפריסין (DEFA) על ביטול המכרז לאספקת גז ממאגר לווייתן.

השותפויות מדווחות, כי ממשלת קפריסין ביטלה את המכרז בשל אי הגעתה להסכמות עם המציעים במכרז באשר לתנאי אספקת גז טבעי. בפועל, הקפריסאים הבינו שמעבר לייצור חשמל בגז טבעי יחסוך להם רק כ-1% ממחיר החשמל (שהוא מהגבוהים באירופה) ולכן לא משתלם להם בשלב זה לעבור לגז טבעי.

עוד דיווחו השותפויות, כי הן עדיין מנהלות מו"מ לאספקת גז לקפריסין ממאגר אפרודיטה שנמצא בבלוק 12 בקפריסין. 

בעקבות הדיווח מניות לוויתן - דלק קידוחים  אבנר   ורציו   מחקו את העליות שרשמו בבורסה בת"א מוקדם יותר ועברו לירידות חדות כנראה בשל בהלת המשקיעים מההודעה, ועכשיו הן מתקנות מעט למעלה.

הדרך המעשית היחידה להוביל גז לקפריסין היא בצינור ימי שיונח על קרקעית הים, אלא שהטופולוגיה של הקרקעית מייקרת את עלות הקמתו שיכולה להגיע לכמיליארד דולר. לקפריסין אין כרגע גז זמין משל עצמה - היא מייצרת חשמל מסולר ומזוט יקרים, ומחיר החשמל שם הוא גבוה מאוד. עם זאת, כמויות הגז שיצרוך המשק הקפריסאי יהיו נמוכות מ-1 BCM בשנה ל-5 שנים, כמות לא מהותית בכלל לשותפויות לוויתן.