מנכ"ל בית השקעות: בואו ואספר לכם למה אני לא מפחד ממפולת

כשהוא חמוש בנתונים וגרף של ה-S&P 500 בשנתיים האחרונות, מנכ"ל אסטרטג אלדר גנזל מסביר למה הירידות קרובות לסיום וכדאי לכם לקנות מניות

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג, לא חושש מהירידות בבורסות. הוא שורי על השוק כבר שנים, למעשה מאז אחרי קריסת ליהמן ברדרס בסתיו 2008. במשברים קודמים שהתרחשו במהלך גל העליות הגדול שהחל במארס 2009 - כמו למשל משבר החוב בדובאי, המשברים באירופה שבאו בגלים, התנודות במדיניות המוניטרית של הפד, משבר הרובל הרוסי והמפולת בנפט - הוא היה אופטימי, וצדק.

גם עכשיו, למרות החששות מסין, מהנפט ומהאטה גלובלית, הוא אופטימי.

"הפחד סוחף", הוא אומר, "ונדמה שמעולם לא היה מפחיד כמו שזה נראה היום. מדדים מניות מרכזיים קורסים בעשרות אחוזים ללא אבחנה והמבוכה היא רבה, רק מעצם העובדה שלא ניתן לתמוך כלכלית את עוצמת הבהלה, מה שמחריף עוד יותר את חוסר הוודאות. אפשר לנסות ולהסביר שהבנקים המרכזיים מיצו את ארסנל הכלים שברשותם במטרה לתמוך בשווקים הפיננסיים, אבל ההסבר הזה יהיה שגוי, וחשוב מכך, הוא פשוט לא רלוונטי למצב הנוכחי בתמחור השווקים. תמיכה מלאכותית בבורסות היתה מביאה לתמחור בועתי (כפי שפעל הממשל ההזוי בסין), וזהו אינו המצב היום בלשון המעטה".

גנזל טוען שמדדי המניות המובילים נסחרים היום מתחת לתמחור ההיסטורי שלהם, וזה עוד במצב של היעדר אלטרנטיבות השקעה (נוכח הריבית האפסית) ומצב של תעסוקה מלאה בישראל ובארה"ב. ויש לו גם נתונים לגבות את דבריו: מכפיל הרווח במדד S&P 500  עומד היום על 14.5 והמכפיל העתידי (המתבסס על צפי הרווחים לשנה הקרובה) נמוך יותר, מה שמשקף תשואה של 7%-8% למול תשואה חסרת סיכון של 1.73% - פרמיה של 6%. היסטוריית הפרמיות עומדת על על 2%-4%.

"ואם נדבר על מניות אצלנו", הוא מוסיף, "מניות הבנקים במכפיל הון של 0.65, כיל  במכפיל רווח 7.5, אפילו טבע  צופה רווח של 6.5 דולרים למניה אחרי שילוב אלרגן ונסחרת מתחת מכפיל רווח עתידי של 9. מחירי בדיחה".

גנזל לא מתעלם מהתפקיד הגדול שמשחקים הבנקים המרכזיים בשווקים, אך הוא טוען שכל עוד אין אינפלציה - מה הבעיה?

"יש מי שמבין את ההזדמנות שנקרתה לדרכנו בעת הזו, והמבין הזה הוא בעל השפעה דרמטית על מדד הבנצ'מרק S&P 500, כפי שניתן לראות בגרף המצורף. צבר גדול של קונים נחושים תוקף את ספרי הפקודות בכל פעם שהמדד יורד מתחת לרמתו הנוכחית, סביב 1,850 נקודות", אומר גנזל.

והנה הגרף עליו הוא מדבר:

מדד S&P 500
 מדד S&P 500

לדבריו, "צבר הקונים כבר הוכיח את נחישותו 4 פעמים בשנתיים האחרונות, אך לא די בכך. את עוצמתו ניתן לראות דווקא באופיו של יום המסחר שסימן את נקודות ההיפוך: נר מסחר עם גוף קטן בחלקו העליון וצללית ארוכה מטה, מלמד על פתיחת מסחר בשער גבוה, צניחה במהלך היום וסגירה בשער הגבוה היומי, וכל זאת במחזור גבוה במיוחד (העמודה בתחתית הגרף).

"עד כה לא התרחש אירוע כלכלי משמעותי ורק הספקולציות הן שמזינות את התיקון החריף בשווקים. כל עוד זה המצב, הקונה הגדול בוול סטריט ישוב לנצל את הפחדים שלכם וירכוש מניות במחירי התחתית".