השכר שאחרי הלימודים: זו האוניברסיטה המתגמלת ביותר בארה"ב

ליגת העל של האוניברסיטאות: זה השכר שמרווחים הבוגרים מספר שנים אחרי הלימודים

סטודנטים בקמפוס אוניברסיטאי/ צילום: בלומברג
סטודנטים בקמפוס אוניברסיטאי/ צילום: בלומברג

בארה"ב יש 1,519 מוסדות להשכלה גבוהה, אך רק 8 מהם נחשבים יוקרתיים מאוד, כאלה שסטודנטים, לא רק אמריקאים, שואפים להתקבל אליהם. "ליגת הקיסוס" (Ivy League), הם מכונים, על שם הצמח המטפס על בנייניהן, או התאחדות "שמונה העתיקות".

הליגה, הכוללת אוניברסיטאות אמריקאיות פרטיות בחוף המזרחי של ארה"ב (בראון, הרווארד, ייל, פנסילבניה, קולומביה, מכללת דארתמות', פרינסטון וקורנל), נוסדה ב-1954, אך המונח "ליגת הקיסוס" היה בשימוש עוד קודם לכן והתייחס למאפיינים המשותפים של החברות בה: יוקרה, בררנות ועושר. 7 מהאוניברסיטאות נוסדו בתקופה הקולוניאלית של ארה"ב, לפני מלחמת העצמאות שלה. בוגרי "ליגת הקיסוס" מאיישים רבות מהמשרות המובילות במגזר הציבורי והפרטי בארה"ב, ולכן ראינו לנכון לבחון את האופן שבו המוסדות הללו מתגמלים את בוגריהם בשוק התעסוקה.

חברת המחקר PayScale, שעיבדה את נתוני משרד החינוך האמריקאי שהתייחסנו אליהם כאן בטורים האחרונים, הגיעה למסקנה הבאה: בין חברות ליגת הקיסוס, אוניברסיטת הרווארד היא המתגמלת ביותר, הן בשכר שנתי חציוני עד 5 שנות ניסיון והן בשכר חציוני לאחר 10 שנות ניסיון - 61,400 דולר ו-126,000 דולר בהתאמה.

ואולי - רק אולי - הודות לשכר הגבוה, בוגרי הרווארד הם רק שניים לבוגרי ייל במידה שבה הם מרגישים שעבודתם הופכת את העולם לטוב יותר (65% בהרווארד לעומת 68% בייל). בין שמונה האוניברסיטאות, ייל וקולומביה הן הפחות מתגמלות: רק" 104,000 דולר בשנה אחרי 10 שנות ניסיון.

ב-PayScale בדקו גם מהו שיעור הרווח השנתי על ההשקעה (ROI, Return on Investment) שבוגרי האוניברסיטאות הללו יכולים לקבל בגין ההשקעה הכלכלית שלהם בארבע שנות לימוד (שכר לימוד, מחיה, ספרי לימוד ושאר הוצאות). כלומר, מהי התשואה השנתית שמתקבלת כפועל יוצא מהשכר שהם מקבלים לאחר 20 שנות עבודה, בשקלול מה שהשקיעו ב-4 שנות לימוד. למי ששכח, שכר הלימוד באוניברסיטאות הפרטיות בארה"ב הוא די גבוה, על אחת כמה וכמה כשמדובר ב"ליגת הקיסוס". אוניברסיטת קולומביה, לפי PayScale, היא היקרה ביותר, ומי שרוכש בה תואר ראשון צריך להשקיע 241,600 דולר (כמעט 1 מיליון שקל). ו פרינסטון היא ה"זולה" בין השמונה, עם 217,300 דולר.

לפי דירוג זה, וכנראה משום שהיא יותר זולה אך עדיין מספיק מתגמלת (שנייה להרווארד בדירוג לפי שכר), פרינסטון מעניקה את ההחזר השנתי הגבוה ביותר לבוגריה: 8.2% לעומת 7.1% בהרווארד. ואוניברסיטת ייל, שמדורגת אחרונה לפי רמת שכר אך שלישית לפי סך הוצאות הלימוד, מעניקה את התשואה הנמוכה ביותר בין השמונה: 6.6%.

היכן שווה ללמוד-אוניברסיטאות ארהב
 היכן שווה ללמוד-אוניברסיטאות ארהב