קרן ורטקס גייסה 150 מ' ד': "הביקוש לחדשנות גדול מאי-פעם"

התוכנית המקורית של הקרן הייתה לגייס 120 מיליון דולר ■ ורטקס השקיעה בין השאר ב-Waze, סולאראדג' וסייברארק

אנשי קרן ורטקס - דוד הלר, ינאי אורון ועמנואל תימור, יורם אורון ורן גרטנברג / צילום: איל יצהר
אנשי קרן ורטקס - דוד הלר, ינאי אורון ועמנואל תימור, יורם אורון ורן גרטנברג / צילום: איל יצהר

פירמת ההון סיכון הישראלית ורטקס (Vertex Ventures), הודיעה הבוקר (ד') על השלמת הגיוס לקרן הרביעית שלה בהיקף של 150 מיליון דולר. הסגירה הסופית של הקרן מגיעה קרוב לעשור לאחר גיוס הקרן הקודמת. היקף הקרן, 150 מיליון דולר, עולה על ההודעה המקורית שפורסמה לפני כחצי שנה, והזכירה כי ורטקס תגייס 120 מיליון דולר לקרן.

הקרן מנוהלת בידי מייסד ורטקס ישראל, יורם אורון, ושותפים ינאי אורון (בנו), עמנואל תימור, דוד הלר ורן גרטנברג. המשקיעים, כמו בקרנות ורטקס הקודמות, הם גופים פיננסיים ועסקיים מהמזרח ומצפון אמריקה. בין המשקיעים שמפרטת הפירמה בהודעתה: VVH, SBI FujiFilm,, Murata ועוד.

הקרן הרביעית כבר ביצעה 4 השקעות: בחברת Argus, העוסקת באבטחת סייבר לתעשיית הרכב, שגייסה 26 מיליון דולר, בחברת הסייבר WireX שגייסה 9.3 מיליון דולר וכן בחברות E8 Storage ו-WebyClip. עמנואל תימור אמר לגלובס" כי הקרן מצויה לקראת השלמה של עסקה חמישית ומתקדמת גם במסלול ההשקעה בחברת הפורטפוליו השלישית של ורטקס.

על פי הודעת הפירמה, Kee-Lock Chua, נשיא ומנכ"ל קבוצת ורטקס הולדינגס (VVH), המשקיעה הגדולה ביותר בכל קרנות ורטקס ברחבי העולם אמר "ורטקס ישראל היא אחת מעמודי התווך של קבוצת ורטקס העולמית הפעילה בתחומי ה-ICT גם בעמק הסיליקון, סין, הודו ודרום מזרח-אסיה. בנוסף פעילה קבוצת ורטקס גם בתחום הרפואי. מנהלי קרנות ורטקס ברחבי העולם עובדים באופן הדוק יחדיו כדי לתמוך ביזמים ולסייע להם לצמוח גלובלית ולבנות חברות מצליחות".

במסגרת ההודעה מסר עמנואל תימור: "מניסיוננו, בנייה של חברה מובילה עולמית הוא מסע ארוך ורב תהפוכות. אנחנו מאמינים כי תפקידנו הוא לתמוך ביזמים שלנו לאורך דרך זו. ורטקס מביאה עמה רקורד הצלחות מרשים ויכולת להצעיד חברות צעירות קדימה. החיבור החזק של ורטקס לשוק האסיאתי ולשותפים אסטרטגים גדולים מסייע לנו לבנות חברות גדולות. לאורך השנים ורטקס היתה שותפה להקמה והובלה של חברות שהפכו למובילות שוק עולמיות דוגמת Waze, SolarEdge ו-CyberArk. אנו בטוחים שישראל תצמיח בשנים הקרובות מספר משמעותי של חברות ורעיונות פורצי דרך ומובילים עולמיים".

"לכבוש תעשיות חדשות"

- הופתעתם מהביקושים להשקעה בקרן? בכל זאת, לפני חצי שנה עדיין קיוויתם לסגור 120 מיליון דולר?

"המילה הופתענו חזקה מדי. היו לנו תקוות, והן התממשו. בסך-הכול ישראל היא אחד המקומות המעניינים בעולם להשקעות בהיי-טק. כל מי שאנחנו פוגשים מזכיר את ישראל ואת עמק הסיליקון בנשימה אחת. זה רק טבעי שגופים פיננסיים ואסטרטגיים יגלו עניין בישראל. התעשייה כולה נהנית מהצבעת האמון הזו, וגם אנחנו ספציפית".

- הסערה הפיננסית מסביב רק מתגברת. ההיי-טק חסין, בפרט הארלי סטייג'?

"קודם כל צריך להגיד ששום תעשייה לא חסינה למשבר עולמי. אגב, אני לא חושב שהולך להתפתח משבר עולמי, אבל אני לא זה שצריך לעשות תחזיות. אם יהיה משבר כזה הוא ישפיע על כל תחום, אבל אפשר להניח שההיי-טק יושפע הכי פחות.

"באופן יותר חיובי אפשר לומר שהביקוש לחדשנות טכנולוגית גדול היום מאי-פעם. היכולת למנף חדשנות טכנולוגית ושירותים חדשים כדי לשנות ולאתגר ולכבוש תעשיות חדשות נמצא בצומת, שבו הדברים האלה קורים. רואים את זה בתעשייה אחרי תעשייה, מוניות, בנקים, בעיתונות זה כבר קרה, בטלוויזיה זה קורה עכשיו, בחקלאות, בתעשיית המכוניות. כל התעשיות האלה עוברות שינוי דרמטי. הצורך בחדשנות ובחידושים ישראלים נמצא בעלייה גם בתקופה של משבר עולמי. הביקוש למה שקורה בישראל ימשיך להיות גבוה.

"באותה נשימה חשוב להגיד, שאם יהיה משבר יהיו פחות חברות שיגייסו פחות כסף ותהיה יותר הקפדה על יעילות פיננסית, על הדרך שבה מנצלים את ההון הקיים ועל איכות ההשקעות. כשהגשם יירד כולם יירטבו, גם בארה"ב וגם פה, זו לא תהיה תופעה מקומית. בכל מקרה, בסך-הכול אנחנו מאוד אופטימיים. אומרים שבמשברים קמות החברות המוצלחות ביותר".

- ואלואציות משתנות בימים אלה לאור המצב בשווקים, הירידות בשווקים הפיננסיים?

"אנחנו משקיעים בעיקר בשלבים מוקדמים. בהם אנחנו כמעט לא רואים שינוי. הם לא עלו יותר מדי אז הם גם לא יירדו יותר מדי. אם יש דרמה היא נמצאת בשלבים המאוחרים של חברות החד קרן. כאלה יש בעיקר בארצות-הברית, למרות שגם בישראל יש כמה חברות בולטות במיוחד".

- לכם אין כאלה? הקרן אולי חדשה, אבל הפירמה ותיקה

"נכון להיום לא הרגשנו שינויים משמעותיים בוואלואציות. מוקדם עדיין לדעת. אנחנו לא רואים ירידה משמעותית. כולם יותר זהירים, אבל עוד אין שינוי משמעותי. העלייה הדרמטית היתה כאמור במועדון החד קרן, ושם גם ירגישו את האפקט של הירידה בשווקים בצורה הכי חזקה".

- בכמה חברות תשקיעו?

"נשקיע באזור ה-20 חברות".

"פוטנציאל בתחום הרפואי"

- יש לך משהו לומר בהקשר של המשקיעים שלכם?

"תמיד היתה לנו נטייה מאוד חזקה למשקיעים מהמזרח - סין, יפן, סינגפור ועוד - ואלה יכולים להיות משקיעים פיננסיים או אסטרטגיים. האתגר שלנו הוא להשתמש במאגר הגופים האלה שנותנים בנו אמון, ולאפשר כמה שיותר שיתופי פעולה בין החברות הללו, השותפים והלקוחות שלהם, לבין הסטארט-אפים שאנחנו משקיעים בהם.

- איזה תחומים הכי מעניינים אתכם בימים אלה?

"אנחנו מסתכלים על מגוון רחב של תחומים, תוכנות ארגוניות, IoT, תעשיית הרכב מעניינת אותנו מאוד, וגם כל מה שקשור לתשתיות מחשוב וענן, וכמובן אבטחה וסייבר".

"בתחום הרפואי הייתה לנו הצלחה מאוד משמעותית - DB Motion שנמכרה בכרבע מיליארד דולר ואנחנו היינו המשקיעים הראשונים שלה. אני חושב שלישראל יש הרבה פוטנציאל בתחום הרפואי בכלל - שבו אנחנו לא משקיעים - וגם בהיבטים של Digital Health, שכוללים טכנולוגיות מידע לתחום הבריאות, ושמאוד מעניינים אותנו".

- למה תעשיית הרכב כל כך מעניינת קרנות הון סיכון בימים אלה?

"צריך לומר בסוגריים שמסורתית התעשייה הזאת מפחידה ופחות מעניינת בגלל הסייקלים האטיים שלה. המשמעות של טעות בתעשיית הרכב היא כל כך גדולה, שעד שחברת רכב תהיה מוכנה לשלב טכנולוגיה של סטארט-אפ במכונית, הסייקל יכול לקחת שבע שנים.

"ספציפית התחום מעניין אותנו היום כי תעשיות שעוברות שינוי הן תעשיות שמעניינות סטארט-אפים. סטארט-אפים משגשגים בסביבה כזאת. מכוניות חשמליות, מכוניות שנהוגות חלקית או באופן מלא על ידי סנסורים ומחשב ומכוניות בכלל שהופכות להיות מחוברות היום - כל הדברים האלה קורים עכשיו. השילוב של שלושת הגורמים האלה מחייב את תעשיית הרכב לעבוד מהר מתמיד, לחפש חדשנות ללא הרף ולשתף פעולה עם סטרט-אפים".

ורטקס הוקמה בשנת 1997 וניהלה מיום הקמתה קרנות בהיקף של 750 מיליון דולר. שלוש הקרנות הקודמות של ורטקס היו שותפות לכמה מהאקזיטים הבולטים בישראל. בשנתיים האחרונות הציגה הקרן 3 אקזיטים בהיקף מצרפי של יותר מ-4 מיליארד דולר: CyberArk, SolarEdge, ו-Waze. הללו מצטרפים לאקזיטים בולטים קודמים: אקטימייז, וולטייר ואחרים.