הסערה בשווקים נמשכת: בורסות אירופה קרסו עד כ-5.5%

הנפט צולל מתחת ל-27 דולר לחבית ■ חשש לגבי יציבות הבנקים באירופה ■ מניית סוסייטה ז'נרל נופלת בכ-12% לאחר שהבנק פספס את תחזיות האנליסטים ■ החוזים העתידיים שליליים ■ ביפן לא התקיים היום מסחר

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בירידות שערים חדות, בהתאם למגמה בוול סטריט ובשוקי אסיה היום. הנפט ממשיך להכביד על השווקים, כאשר המשקיעים מתמקדים בנוסף בעונת הדוחות שנמצאת בעיצומה ובחשש כבד מפני חוסר יציבות בבנקים הגדולים באירופה.

 

יו"רית הפד ג'נט ילן פתחה אתמול את העדות החצי שנתית שלה בקונגרס. היא נשמעה אמש פסימית יותר לגבי עתיד הכלכלה האמריקאית, בעת שהעידה בפני הקונגרס, אך שמרה על עמימות ולא סיפקה רמזים כלשהם לגבי המועד הבא של העלאת הריבית, או לגבי האפשרות שהבנק המרכזי האמריקאי דווקא ייסוג מהמדיניות המרסנת. ילן תוסיף להעיד גם היום.

ילן אמרה כי התנאים בשווקים הפיננסים פחות תומכים בצמיחה ואם המצב הזה יימשך הוא עלול להכביד על הכלכלה. היא ציינה בנוסף כי קיימים סיכונים מהותיים הקשורים לבריאות הכלכלה הסינית. "אם הסיכונים האלה יימשכו, פעילות החוץ והיצוא האמריקאי עלולים להיחלש", לדבריה.

 

במורגן סטנלי ציינו בהקשר לעדות ילן כי "עד שהפד יבהיר כי 'הדרגתי' משמעותו העלאת ריבית אחת או שתיים ב-2016 במקום שלוש או ארבע, או עד שהפד ישנה את הטון באופן כללי, אנחנו צפויים לראות שווקים נאבקים בהיעדר קטליזטורים חיוביים".

דויטשה בנק , הבנק הגדול ביותר בגרמניה, ממשיך לרכז עניין בגרמניה. מניית הבנק נפלה בכ-40% מתחילת השנה ובשוק עלו ספקולציות שונות שהוא יתקשה לפרוע בעתיד את האג"ח המסוכנות שלו. מנכ"ל הבנק פרסם הודעת הרגעה וציין כי הבנק "איתן כסלע" ויש לו מספיק הון כדי לשרת את חובותיו.

מנכ"ל מורגן סטנלי לשעבר ג'ון מאק, אמר בהקשר של דויטשה בנק, כי אם הבנק יתקשה לשרת את חובותיו, אין ספק שהממשל הגרמני יחלץ אותו. "אין ספק לדעתי, זה שווה כל פני. הרעיון הזה ששמעתי עליו אתמול, לגבי האפשרות שדויטשה בנק לא ישלם את תשלומי הריבית שהוא חייב, הוא פשוט אבסורד. הממשלה הגרמנית לא תיתן לדויטשה בנק ליפול. אמר אתמול מאק בראיון לבלומברג.

הנפט ממשיך לטלטל את השווקים. הברנט יורד היום בכ-1.8% ונסחר סביב 30 דולר לחבית, בעוד ה-WTI צונח בכ-3% מתחת ל-27 דולר לחבית.

הבנק המרכזי של שבדיה, הפחית את הריבית היום לרמה שלילית של 0.5% לעומת מינוס 0.35%. הבנק הביע חשש מהאינפלציה הנמוכה.

סוסייטה ז'נרל  דיווח היום על רווח נקי של 656 מיליון אירו (740 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2015, מעל הרווח ברבעון המקביל אשתקד שעמד על 549 מיליון אירו, אך מתחת לתחזיות האנליסטים. מניית הבנק מגיבה בירידות חדות.

גם ענקית המחצבים ריו טינטו  נסחרת בירידות חדות בעקבות החשש מהאטה בשווקים המתעוררים וקריסת מחירי הסחורות.

 

הבורסות ביפן סגורות

מגמה שלילית נעלה את המסחר הבוקר (ה') בבורסות אסיה. כעת מאותתים החוזים העתידיים על ירידות שערים בוול סטריט. ירידות שערים נרשמו בבורסות הונג קונג ודרום קוריאה, לאחר שהיו סגורות השבוע לרגל חגים. השווקים ביפן סגורים לאחר צניחה השבוע במדד הניקיי, כמו גם השווקים בסין בשל ראש השנה הסיני. 

 

"החששות לצמיחה העולמית עשויים לגרור עוד חולשה בטווח הקצר, אבל בהיעדרו של מיתון בארה"ב בפרט או בעולם בכלל, קשה לראות שוק דובי ארוך ועמוק", ציינו הבוקר ב-AMP Capital. 

הנפט ממשיך להיסחר בתנודתיות, ולאחר שטיפס אמש - חידש הבוקר את הירידות. 

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]