כלכלת ברזיל ניצבת בפני המיתון החמור ביותר זה 100 שנה

ברזיל דיווחה אשתקד על הגירעון התקציבי הגבוה ביותר מבין הכלכלות המתעוררות, למעט סעודיה - גירעון שהגיע לרמה של יותר מ-10% מהתמ"ג ■ לדברי אנליסטים, יש צורך בצעדים לא פופולריים כדי להציל את המדינה מגידול נוסף בתקציב

מחאה ברחובות סאו פאולו בשנה שעברה / צילום: בלומברג
מחאה ברחובות סאו פאולו בשנה שעברה / צילום: בלומברג

כשדילמה רוסף השתתפה במושב הפתיחה לשנת 2016 של הקונגרס הברזילאי בשבוע שעבר, היא ביקשה מהמחוקקים לאשר העלאות מס, כדי להתמודד עם הגירעון המתרחב בתקציב המדינה.

החשוב מכול: הנשיאה ביקשה לחדש את המס על עיסקאות פיננסיות, הידוע בשם CPMF, שבוטל ב-2007 עקב מחאות המגזר העסקי. חברי הקונגרס מהאופוזיציה הגיבו לבקשתה בקריאות בוז. אך מכיוון שברזיל דיווחה אשתקד על הגירעון התקציבי הגבוה ביותר מבין הכלכלות המתעוררות, למעט סעודיה - גירעון שהגיע לרמה של יותר מ-10% מהתמ"ג - לדברי אנליסטים, יש צורך בצעדים לא פופולריים כדי להציל את המדינה מגידול נוסף בתקציב.

ואכן, יש כלכלנים שטוענים כי לנוכח המשברים הפוליטיים והתקציביים המחריפים של ברזיל צריך המטבע הברזילאי, הריאל, להיסחר ברמה קרובה יותר ל-5 ריאל לדולר, מאשר ברמה הנוכחית של כ-4 ריאל. לטענת כלכלנים אלה, רק השילוב של התערבות הבנק המרכזי עם היתרות הגדולות העומדות לרשותו, ושל שיעורי הריבית הגבוהים בברזיל, מרתיע את קרנות הגידור מביצוע עיסקאות שורט על הריאל. "מרביתנו בדעה שאם זה היה תלוי רק במרכיבי היסוד של הכלכלה, הריאל היה קרוב יותר לרמה של 5 ריאל לעומת הדולר, ולא היה נסחר ב-4 ריאל לדולר", אמר בנקאי בכיר במוסד פיננסי זר בסאו פאולו.

צופים אינפלציה של 7.3% השנה

רוסף התייצבה להופעה נדירה בפני הקונגרס, מכיוון שהיא תזדקק לכל העזרה שביכולתה להשיג בשנה הנוכחית. לא רק שהכלכלה עומדת לרשום את המיתון החמור ביותר בתקופה שעולה על 100 שנה, אלא שהמחוקקים יחדשו את הליך ההדחה נגד רוסף, לאחר שיסתיימו חגיגות הקרנבל השנתיות.

סקר שערך הבנק המרכזי בקרב כלכלנים העלה, כי מרביתם צופים שהתמ"ג במדינה יתכווץ השנה ביותר מ-3%, נוסף על התכווצות שנאמדת ביותר מ-3% ב-2015. כמו כן צופים הכלכלנים אינפלציה של 7.3% - מעל יעד האינפלציה של הבנק המרכזי בסך 4.5% פלוס או מינוס 2%, ובהמשך לעלייה המסחררת בסך 10.7% במחירים אשתקד. הסקר הראה גם כי כלכלנים מעריכים שהריאל יסיים את השנה ברמה של 4.35 ריאל לדולר, לעומת 3.9 ריאל לדולר ביום רביעי שעבר.

עם זאת, לדברי כלכלנים, למרות שרמה של 4.35 ריאל לדולר תהיה שפל נומינלי חסר תקדים למטבע הברזילאי, עדיין עלול המטבע לרשום ירידה חדה יותר. למרות המצב הכלכלי הגרוע בהרבה כיום, ממשיך המטבע הברזילאי לשמור על חוזקו לעומת הדולר במונחים ריאליים, בהשוואה לשפל העמוק ביותר שנרשם ב-2002. ב-2002 נפגע הריאל מהפסימיות לגבי בחירתו של הנשיא השמאלני הקיצוני לואיז אינסיו לולה דה סילבה, שהתגלה במהלך כהונתו כידידותי יותר לשווקים מהמצופה.

על בסיס שער חליפין ריאלי אפקטיבי, נסחר הריאל כיום ברמה נמוכה ב-15%-25% מהממוצע ההיסטורי שלו, בעוד שב-2002 הוא צנח לרמה נמוכה ב-50% מהממוצע ההיסטורי. ה"איזון" של המטבע - הרמה שבה הוא מייצג שווי הוגן במונחים ריאליים - אמור להיות 5.45 ריאל לדולר, לו היתה הממשלה מתירה לריאל להתנייד באופן חופשי ללא התערבותה, ולשקף את כוחות השוק, לדברי מרקוס קסרין, כלכלן באוקספורד אקונומיקס.

"שער זה של 5.45 ריאל לדולר הוא הנקודה שבה אומר המודל: או.קיי. עכשיו התיקון החיצוני שלכם התבצע, ועכשיו השער הזה יבטיח שלתעשיית היצוא שלכם יש יכולת מסוימת להיות תחרותית בשווקים חיצוניים", אמר קסרין.

קרנות הגידור עוקבות בקפדנות

עובדה זו אינה נעלמת מעיניהם של מנהלי קרנות הגידור. ממש לפני פגרת חג המולד, פרסמה קרן הגידור הברזילאית ורדה אסט מנג'מנט (Verde Asset Management) - בהנהגת לואיז סטולברגר, הידוע ברקורד הארוך שלו כמי שמכה את השוק - דוח שבו נאמר כי להערכתה נסחר הריאל במחיר גבוה מערכו האמיתי.

"יבוא הזמן שבו יהיה צורך בחשיפה גבוהה בהרבה לדולר האמריקאי מאשר לריאל", אמרו בקרן ורדה. "אנו ממשיכים לעקוב בקפדנות".

המכשול שמולו ניצבות קרנות הגידור הוא הסיכוי שהבנק המרכזי יתערב בשוק כדי להגן על המטבע. יתרות המט"ח של ברזיל הן מהגבוהות בעולם, ומגיעות ל-369 מיליארד דולר. הימור נגד הריאל באמצעות עיסקאות שורט הוא גם עניין יקר בגלל שערי הריבית הגבוהים בברזיל, שבה עומדת ריבית הייחוס של הבנק המרכזי SELIC על 14.25%.

"אני חושב שהריאל ייבלם הודות להתערבות הבנק המרכזי, וגם הודות לשיעורי הריבית השמנים שהוא מציע, ושמרתיעים משקיעים מביצוע עיסקאות שורט על הריאל", אמר קסרין מאוקספורד אקונומיקס.

גורם נוסף שמסייע לריאל הוא הקריסה במגזר הסחר, שבו מתכווץ היבוא במהירות רבה יותר מהייצור בחודשים האחרונים. עקב כך נוצר מאזן סחר חיוני - גורם שעשוי לבלום את היחלשות המטבע הברזילאי, על פי דוח של נומורה.

עם זאת, טוענים מרבית האנליסטים, אפילו אם יוכל הריאל לשרוד את בעיותיה הפנימיות של ברזיל, הוא עדיין פגיע מאוד לאירוע חיצוני כמו פיחות משמעותי ביואן. סין היא אחת משותפות הסחר החשובות ביותר של ברזיל. זעזוע כזה עלול לחשוף את הריאל למתקפות מצד משקיעים.

"יש המון מוקשים לאורך הדרך - גם חיצוניים וגם פנימיים - אז למרות שהריאל נחלש, הוא עדיין לא הגיע לתחתית", אמר ז'ורז'ה מריסקל, מנהל השקעות ראשי בשווקים מתעוררים ב-UBS וולת' מנג'מנט.

כמה הריאל הברזילאי
 כמה הריאל הברזילאי