מניית טבע נופלת לאחר פרסום דוחות כספיים מאכזבים

בשורה התחתונה טבע דיווחה על רווח נקי של 1.28 דולרים למניה ברבעון הרביעי של 2015 - סנט אחד פחות מתחת לתחזיות האנליסטים

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

"2015 הייתה שנה של מהלכים אסטרטגיים, וביצועים תפעוליים ופיננסיים יוצאי דופן עבור טבע", כך אמר היום (ה') נשיא ומנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, עם פרסום דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2015. טבע עקפה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ברבעון אך לא את תחזית הרווח - והמניה מגיבה בירידות.

בשלב זה, בניגוד להרגלה, סיפקה טבע רק תחזית לרבעון הראשון של 2016 ולא לשנה כולה. תחזית שנתית תפורסם עם השלמת רכישת אקטביס - החטיבה הגנרית של אלרגן, שצפויה ברבעון הנוכחי.

טבע  סיכמה את הרבעון הרביעי עם הכנסות של כ-4.88 מיליארד דולר, ירידה של 5.6% ביחס לרבעון המקביל, ובנטרול שינויי שערי חליפין, ירידה של 1%. שערי חליפין גרעו 1.3 מיליארד דולר משורת ההכנסות של טבע ברבעון. תחזיות האנליסטים היו ל-4.83 מיליארד דולר. 

פגיעת שערי החליפין בשורה התחתונה הייתה מתונה יותר, 163 מיליון דולר "בלבד", דבר שלדברי החברה משקף את המודל העסקי הגלובלי המאוזן של טבע. החברה רשמה רווח נקי חשבונאי (GAAP) של 500 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.1 מיליארד דולר, ירידה של 2% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי למניה הגיע ל-1.28 דולר (סנט אחד פחות מהתחזיות), או 1.32 דולר בנטרול השפעת הנפקות ההון שטבע ביצעה במהלך חודש דצמבר, כחלק ממימון עסקת אלרגן.

בשנה כולה, ההכנסות הסתכמו בכ-19.7 מיליארד דולר, ירידה של 3.1%, והרווח הנקי Non-GAAP עלה ב-6.1% לכ-4.7 מיליארד דולר. במהלך הרבעון, טבע הכירה בירידת ערך של 124 מיליון דולר שנוגעת בעיקר לירידת ערך השקעתה בחברת הביוטכנולוגיה האוסטרלית מזובלאסט, שהונפקה לאחרונה בוול סטריט.

מכירות התרופה המקורית של טבע, קופקסון, הסתכמו ברבעון ב-960 מיליון דולר, לעומת כ-1.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל, אך עם רווחיות גולמית של 90.2% - גבוה מהנתון שנרשם ברבעון המקביל, 89.4%. זו השנה הראשונה שבה נתקלה התרופה בתחרות גנרית בארה"ב, אך טבע הצליחה לקזז חלק מהירידה בנפח המכירות בהעלאת מחיר התרופה. הקופקסון במינון 40 מ"ג, שמוגן בפטנט, מהווה 78% מכלל מרשמי הקופקסון בארה"ב.

במקביל, תרופה מקורית אחרת של טבע מספקת נתוני מכירות מאכזבים: אזילקט נמכרה ברבעון האחרון ב-80 מיליון דולר, ירידה של 26%. במוצרי הנשימה נרשמה עלייה של 29%, ל-326 מיליון דולר.

ברבעון הראשון טבע מצפה להכנסות של 4.7-4.9 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.16-1.2 דולר למניה (1.32-1.36 דולר למניה בנטרול השפעת הנפקות ההון של דצמבר). טבע מצפה לתזרים מזומנים של 1.2-1.3 מיליארד דולר מפעילות שוטפת ברבעון.

לדברי ויגודמן, "בשנת 2016 נתמקד בהשלמת העסקאות ובמימוש האינטגרציה של - אקטביס ג'נריקס, רימסה והשותפות עם טקדה ביפן, נממש את סינרגיות השנה הראשונה באופן מלא, נמשיך את מימוש ההבטחה הגלומה בצבר המוצרים הייחודיים שלנו באמצעות השקות, הגשות והשגת אבני דרך בפיתוח הקליני של מוצרים חשובים, בד בבד עם צעדים אפשריים נוספים שניקח על מנת להמשיך ולחזק את תחומי הליבה הטיפוליים שלנו. טבע ממוצבת היטב להפוך לחברת תרופות אשר יכולה ליצור שינוי משמעותי בעולם".