"לאחר הירידות, המניות נסחרות ברמות מכפילים מעניינות"

כלכלני לאומי: "הסיכון להתדרדרות של הכלכלה הגלובלית למיתון אמנם עלה, אך הוא עדיין נמוך יחסית. אנו ממליצים שלא לשנות את היקף החשיפה המנייתית בתיקי ההשקעות" ■ אגוד:  "האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת לאורך זמן"

בורסה ירידות / צילום: רויטרס
בורסה ירידות / צילום: רויטרס

מבין מכלול הגורמים המעיבים בנקודת הזמן הנוכחית על שוקי ההון, הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית עדיין נראה כמהותי ביותר. הירידות החדות בשוקי ההון, ורמת התנודתיות הגבוהה, מהווים אף הם מקור סיכון להתפתחויות פיננסיות שליליות. כך כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוקי ההון.

בתרחיש המרכזי צופים כלכלני לאומי צמיחה גלובלית מתונה אך חיובית. "מצב משקי הבית ופעילות סקטור השירותים בארה"ב ובאירופה מוסיפים להשתפר, גם אם בקצב מתון בהשוואה לעבר. מאידך, הכלכלה הגלובלית תושפע לרעה מההתפתחויות השליליות בענפי האנרגיה, התעשייה הכבדה, ובמדינות המתפתחות. הסיכון להתדרדרות של הכלכלה הגלובלית למיתון אמנם עלה, אך הוא עדיין נמוך יחסית. אנו ממליצים שלא לשנות את היקף החשיפה המנייתית בתיקי ההשקעות".

עוד מציינים בלאומי כי הירידה החדה בתשואות אג"ח ממשלתי בעולם וגם בישראל, באה במקביל לרמת הלחץ הגבוהה בשווקים והעליה בביקוש לנכסים בסיכון נמוך. "מחירי אגרות אלו נמצאים ברמה גבוהה מאוד".

לדעתם, קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, סחורות, אג"ח קונצרני) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. "גם חשיפה מטבעית בדגש על הדולר עשויה לתרום להקטנת הסיכון. אנו ממליצים על חשיפה מט"חית בתיק ההשקעות באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית. יחד עם זאת, נציין כי בטווח הקצר, השקל עשוי לרשום תיסוף במידה ותחול רגיעה בשוקי ההון".

 

"רמות מכפילים מעניינות"

כלכלני בנק אגוד מציינים בסקירתם השבועית כי "לאור הירידות החדות, מדדי המניות נסחרים ברמות מכפילים מעניינות. ישנה העדפה להשקעה סקטוריאלית תוך 'תיבול' התיק בבחירה סלקטיבית של מניות".

כלכלני הבנק סבורים כי "דבריה של יו"ר הפד השבוע בפני הקונגרס העמיקו עוד יותר את חוסר הוודאות בשווקים, בעיקר בנוגע לעמדת הפד לגביי המשך העלאת הריבית". הם ממשיכים להעריך כי "האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת לאורך זמן, אם כי התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה. אנו ממשיכים להמליץ על חלוקה באפיק המנייתי של 60% חו"ל ו-40% לישראל. מבחינת החשיפה הכללית למניות אנו ממליצים על חשיפה של 18% בתיק מייצג ו-32% בתיק הספקולטיבי. בהתייחס לחשיפה הגיאוגרפית באפיק המנייתי אנו ממליצים על חשיפה של 58% לארה"ב ו-23% לאירופה, אנו ממשיכים בהמלצתנו להיחשף לדולר באמצעות האפיק המנייתי".

ביחס לשוק האג"ח מציינים באגוד כי "ישנה עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי בשנה הקרובה , בשל המשך פער חיובי בין הערכותינו לבין האינפלציה הגלומה מן השוק ל-12 חודשים הקרובים, בחלוקה של 60% צמוד 40% שקלי הן באג"ח הממשלתי והן באג"ח הקונצרני. עם זאת, יש לציין כי הערכתנו לאינפלציה בחודשיים הקרובים במצטבר (ינואר ופברואר) היא שלילית ועומדת על מינוס 0.9%".