מה השינויים בתיק ההשקעות של המאיון העליון מתחילת 2016?

בדיקת הפמילי אופיס "קרני וילנצ'יק פתרונות פיננסיים": ירידה משמעותית בהשקעות באמצעות תיקים מנוהלים; עלייה בהשקעות נדל"ן וקרנות גידור

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

לאחרונה רעשו וגעשו הרשתות החברתיות על השינויים שביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו להכניס בתיק ההשקעות שלו. מסתבר כי למרות שמרבית בתי ההשקעות ממליצים, על רקע הזעזועים בשווקים, שלא לבצע שינויים בתיק ההשקעות, לא רק נתניהו ביקש להכניס שינויים בתיק ההשקעות שלו. גם המאיון העליון לא סומך על ההמלצות.

מבדיקה שערך הפמילי אופיס "קרני וילנצ'יק פתרונות פיננסיים", המתמחה במתן שירותים פיננסיים ללקוחות אמידים, בקרב כ-100 משקיעים בעלי תיקי נכסים של 5 מליון שקל ומעלה עולה כי מראשית השנה חל שינוי משמעותי בתמהיל השקעות של "העשירים".

לדברי דרור קרני, מנכ"ל הפמילי אופיס "קרני וילנצ'יק פתרונות פיננסיים", בשל התשואות האפסיות בבנקים והירידות בשווקים אנו רואים עליה בהשקעות אלטרנטיביות של המשקיעים המתוחכמים ובאפיקים בהם דמי הניהול "אינם אוכלים" את התשואות.

מפילוח ההשקעות עולה כי מראשית השנה חלה ירידה משמעותית בהשקעות באמצעות תיקים מנוהלים. בעוד בשנת 2015 היקף ההשקעות בתיקים מנוהלים עמד על כ-41% מהרכב התיק של "המאיון", מתחילת 2016 ההשקעה באפיק זה ירדה לכ-16% בלבד. אפיק השקעות נוסף שרשם ירידה הוא המזומן (4% מתחילת השנה לעומת כ-11% מהתיק אשתקד).

 אפיק מרכזי שרשם גידול בביקושים בקרב עשירי ישראל הוא באמצעות תיקון 190 בקופות הגמל שעלה מכ-20% מהיקף התיק בשנה החולפת לכ-31% מראשית השנה.  

גם בפוליסות החסכון נרשמה עליה בהיקף ההשקעות של "המאיון" ואפיק זה תופס נתח של כ-25% מהתיק, לעומת כ-19% אשתקד.

עלייה משמעותית נרשמה גם בתחום ההשקעות האלטרנטיביות: נדל"ן וגידור. מדובר באפיקים שאינם מושפעים מהתנודתיות היומיומיות ומסוגלים להשיא תשואות חיוביות גם בתקופה זו. מהבדיקה עולה כי ההשקעה בנדל"ן זינקה לכ-15% מהתיק, לעומת 5% בלבד בשנת 2015. גם בהשקעה בקרנות גידור חלה עליה מהיקף של כ-5% מהתיק לכ-10%.