סמנכ"ל הכספים של טבע: "היה רבעון חזק, תואם ציפיות ויותר"

טבע פרסמה ביום חמישי את דוחות הרבעון האחרון ושנת 2015, ומנייתה נפלה ב-5%; למחרת, היא עלתה ב-3% ■ איל דשא: "נתנו תחזית לפני תוספת המניות כתוצאה מגיוס ההון, וכשמנטרלים זאת, הרווח הנקי למניה גבוה מתחזיות האנליסטים"

איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי
איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי

"היה רבעון חזק, תואם ציפיות ויותר. בשוק קצת התבלבלו עם מספר המניות: אנחנו נתנו תחזית לפני תוספת המניות כתוצאה מגיוס ההון, וכשמנטרלים זאת, רואים שהרווח הנקי למניה היה 1.32 דולר, בעוד שתחזית האנליסטים הייתה ל-1.29 דולר", כך אומר היום מנהל הכספים הראשי של טבע  , איל דשא. החברה פרסמה ביום חמישי את דוחות הרבעון האחרון ושנת 2015, ומנייתה נפלה ב-5%; למחרת, היא עלתה ב-3%.

לצד הדוחות, טבע  פרסמה גם את הדוח המורחב (20F) ל-2015. במקביל, היא פרסמה - שלא כהרגלה - תחזית רבעונית ולא שנתית. תחזית שנתית תפורסם לאחר שתושלם עסקת הענק של רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן. לדברי דשא, "העסקה מתקדמת בהתאם למסלול, אנחנו מתארגנים ומתכוננים לסגירה בחודש מארס. אולי זה יגלוש קצת לתוך אפריל, כי יש הרבה מוצרים שרשות ההגבלים בארה"ב צריכה לבחון, אבל זה לא ייקח הרבה יותר זמן".

- הטלטלה בשווקים מייקרת את העסקה?

"לא. דווקא הריביות של אגרות החוב ירדו מאז שהודענו על העסקה, כך שהחוב בפירוש לא התייקר, את המניות גייסנו במחיר שהערכנו, ומחיר המניות שיועברו לאלרגן סגור (הכוונה לרכיב המנייתי בעסקה, ש.ח.ו), כך שכל הפרמטרים מקובעים".

- מתי תבצעו את גיוס החוב למימון העסקה?

"ברגע שתהיה יותר ודאות, נעשה את זה. זה יקרה בסמוך להשלמת העסקה, ברבעון הזה או הבא".

ירידה בהכנסות

טבע סיכמה את הרבעון הרביעי עם הכנסות של כ-4.88 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים וירידה של 5.6% ביחס לרבעון המקביל. בנטרול שינויי שערי חליפין, מדובר על ירידה של 1%. שערי חליפין גרעו 1.3 מיליארד דולר משורת ההכנסות של טבע ברבעון.

פגיעת שערי החליפין בשורה התחתונה הייתה מתונה יותר, 163 מיליון דולר "בלבד", דבר שלדברי החברה משקף את המודל העסקי הגלובלי המאוזן של טבע. החברה רשמה רווח נקי חשבונאי (GAAP) של 500 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.1 מיליארד דולר, ירידה של 2% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי למניה הגיע ל-1.28 דולר, או 1.32 דולר בנטרול השפעת הנפקות ההון שטבע ביצעה במהלך דצמבר, כחלק ממימון עסקת אלרגן.

בשנה כולה, ההכנסות הסתכמו בכ-19.7 מיליארד דולר, ירידה של 3.1%, והרווח הנקי Non-GAAP עלה ב-6.1% לכ-4.7 מיליארד דולר. במהלך הרבעון, טבע הכירה בירידת ערך של 124 מיליון דולר שנוגעת בעיקר לירידת ערך השקעתה בחברת הביוטכנולוגיה האוסטרלית מזובלאסט, שהונפקה לאחרונה בוול סטריט.

מכירות תחום הגנריקה הסתכמו ברבעון ב-2.3 מיליארד דולר. בתחום המקורי, הקופקסון, התרופה המקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, המשיך להציג חוזק למרות ש-2015 הייתה השנה הראשונה בה טבע נאלצה להתמודד עם תחרות גנרית לתרופה. מכירות הקופקסון ברבעון הרביעי היו 960 מיליון דולר, ירידה מ-1.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל, אך עם רווחיות גולמית של 90.2% - גבוה מהנתון שנרשם ברבעון המקביל, 89.4%. טבע הצליחה לקזז חלק מהירידה בנפח המכירות בהעלאת מחיר התרופה. לדברי דשא, "הקופקסון ממשיך להיות חזק, ואנחנו עוד לא מתחילים לראות את השחיקה. בסך הכל, הירידה משקפת שינויים במלאי אצל המפיצים, ולא ירידה בביקוש. מדובר על אותה כמות של מרשמים ואין ירידת מחירים".

הקופקסון במינון 40 מ"ג, שמוגן בפטנט, מהווה 78% ממרשמי הקופקסון בארה"ב. בשנה כולה, מכירות התרופה הגיעו לכ-4 מיליארד דולר, ירידה של 5.1% מ-2014.

ברבעון הראשון טבע מצפה להכנסות של 4.7-4.9 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.16-1.2 דולר למניה (1.32-1.36 דולר למניה בנטרול השפעת הנפקות ההון). טבע מצפה לתזרים מזומנים של 1.2-1.3 מיליארד דולר מפעילות שוטפת ברבעון. "תוך כמה שבועות יהיה לנו את כל המידע, לאחר שנסגור את העסקאות של אלרגן, והעסקאות ביפן ומקסיקו, ונוכל לתת תחזית מלאה", אומר דשא. "המודל שלנו לא השתנה. טבע בנתה את עצמה יפה מאוד ב-2014-2015, וב-2016 אנחנו מתחילים לקטוף את הפירות".

הדוח המורחב של טבע מראה שמספר עובדי החברה הוא 42,888 - ירידה של 0.3% מ-2014. בישראל מספר העובדים נותר כמעט ללא שינוי ומתקרב ל-7,000, בעוד שבארה"ב נרשמה ירידה של 4% ל-6,342 עובדים. טבע העניקה לעובדים כ-1.5 מיליון אופציות במחיר מימוש ממוצע של כ-56.8 דולר ב-2015. העובדים מימשו בשנה החולפת 1.1 מיליון מניות במחיר מימוש ממוצע של כ-41 דולר, שמגלם הטבה של כ-22.2 מיליון דולר.

הדוח מגלה שטבע הפסיקה את פיתוח התרופה לקווינימוד לטיפול במחלת קרוהן, וכך גם את פיתוח הורמון הגדילה Albutropin.