קנס של 120 אלף שקל לאדם שסחר במידע פנים הקשור לרדויז'ן

ועדת האכיפה של רשות ני"ע אישרה הסדר בין רשות ני"ע לבין אבינועם ברק ■ לטענת רשות ני"ע, ברק שוחח עם איש פנים בחברת רדויז'ן וקיבל ממנו "חיזוקים" ו"סיגנלים" לגבי עסקת מיזוג של החברה

ועדת האכיפה המינהלית אישרה היום (א') את ההסדר שנחתם בין רשות ניירות ערך ובין אבינועם ברק, במסגרתו הוטל על ברק קנס כספי בסך 120 אלף שקל ובנוסף עיצום כספי על-תנאי באותו סכום.

פרשה זו החלה בחקירה פלילית על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך. לאחר סגירת התיק במישור הפלילי על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הועבר התיק לבחינתו במישור המינהלי בהתאם לקבוע על-פי חוק ניירות ערך.

לאחר בדיקת התיק הוחלט להגיש כתב טענות מינהלי בגין הפרשה כנגד 4 חשודים במסחר במידע פנים ובכללם ברק. על-פי הסדר האכיפה הודה ברק במסחר על בסיס מידע פנים הקשור לחברת רדויז'ן. ההליך המינהלי כנגד שני נאשמים נוספים בפרשה עדיין מתנהל בבית המשפט.

על-פי רשות ניירות ערך, חברת רדויז'ן, הייתה במועד הרלבנטי לכתב הטענות חברה ציבורית הנמנית על קבוצת רד בינת. מניותיה של החברה נסחרו בבורסה בתל-אביב ובנאסד"ק בניו-יורק. בין החודשים אוגוסט 2011 עד מארס 2012 ניהלה החברה מו"מ עם חברת אוויה אינק לקראת מיזוג בין השתיים. במחצית הראשונה של חודש מארס 2012 הבשיל המו"מ לכדי עסקת מיזוג. בתאריך 15.3.12 התפרסם דיווח מיידי אודות חתימת עסקת המיזוג.

מתחילת חודש מארס 2012 ועד לפרסום הדיווח המיידי היה המידע אודות המו"מ למיזוג החברות ואודות הבשלתו לכדי עסקה, מידע פנים. בתקופה זו היה ברק בקשר טלפוני וכן פנים מול פנים עם איש פנים בחברה, ובמסגרת שיחותיהם אלו קיבל ברק מאיש הפנים "חיזוקים" ו"סיגנלים" שקרוב לוודאי שעסקת המיזוג תצא לפועל בימים הקרובים, ואשר הביאו אותו להבנה שכדאי לו להשקיע במניות החברה.

בעקבות מידע זה, בין היתר, בימים הסמוכים למועד פרסום הדיווח המיידי, קרי בימים 11 במארס 2012 ו-13 במארס 2012, רכש ברק מניות רדויז'ן בתמורה כספית של כ-236 אלף שקל, ומכר אותן ברווח לאחר פרסום המידע ב-15 במארס 2012. יצוין כי במסגרת ההסדר נמחקה רכישה נוספת שצוינה בכתב הטענות במקור שבמסגרתה ביצע המשיב רכישת מניות רדויז'ן גם ב-7 במארס 2013 וזאת לאחר שהמציא ראיות לכך שהחלטתו ביחס לעסקה זו התקבלה בטרם קיבל מידע מאיש הפנים.

במסגרת ההסדר נקבע כי על אף שהרכישות שברק ביצע היו בהיקף לא מבוטל שכל מטרת ביצוען היא הפקת רווחים לעצמו עדיין אין להתעלם מן הנימוקים לקולא ובשל נימוקים אלה אישר ההסדר וקבע כי הוא במתחם הסבירות.

לעניין חומרת ההפרה, המותב קיבל את עמדת הצדדים כי למרות שניתן לראות בכל רכישה בימי המסחר בהן פעל המשיב כהפרת שימוש במידע פנים נפרדת אזי מאחר והרכישות הינן פרי אותו אירוע אחד של מידע ובוצעו מספר ימים ברצף באותן נסיבות של שימוש במידע פנים, ניתן לראותן גם כאירוע אחד של שימוש במידע פנים ולכן אין לייחס משקל מכריע לחומרה למספר ההפרות שיוחס לברק בכתב הטענות ובהסדר, שלפיהם יוחסו לברק הפרות לפי מספר הרכישות שביצע, אלא יש לתת את הדעת, להיקף הכספי של הפעילות כולה, ולרווח שהופק ממנה כמכלול.