"לוויתן מעופף": המטוס הגדול בעולם ממריא לראשונה

באורך של מגרש כדורגל: הכירו את כלי הטיס ההיברידי החדש שעשוי לשנות את כללי המשחק בענף התעופה -משלב בין ספינת אוויר ומטוס נוסעים ענק, ומסוגל לשהות באוויר במשך 3 שבועות ברצף

מטוס, איירלינדר 10/ צילום: מתוך הוידאו
מטוס, איירלינדר 10/ צילום: מתוך הוידאו

הכירו את ה-"איירלנדר 10", מטוס באורך של 92 מטרים, כמעט כמו מגרש כדורגל, בגובה של 26 מטר וברוחב של 43.5 מטר, שיכול לטוס בגובה של כ-6,100 מטרים ובמהירות של 148 קמ"ש.

המפלצת האווירית הזו מיוצרת על-ידי החברה הבריטית Hybrid Air Vehicles שבבדפורדשייר (Bedfordshire), אנגליה, ויועדה תחילה כמטוס ריגול עבור הצבא האמריקני, אולם המטוס הצבאי מתוכנן לעבור הסבה למטוס אזרחי.

ראש ענף התקשורת בחברה, כריס דניאלס, הסביר לתקשורת הבריטית, ש"האיירלנדר גדול בהרבה ממטוס איירבאס A380 אשר נחשב למטוס הגדול בעולם, אבל טס הרבה יותר נמוך ממנו ולאט יותר.

האיירלנדר 10 נקרא על-שום יכולתו לשאת משקל של עשרה טונות. הוא מעוצב כמו ספינת אוויר מסורתית ומוכרת מההיסטוריה התעופתית בעבר ובנוי מסיבי פחמן חזקים ביותר, כשתוכו מלא בהליום שעוזר לו להתרומם לאוויר.

המטוס יכול לשאת עד 50 אנשים ויוכל להישאר באוויר עד שלושה שבועות כשהוא לא מאוייש. בנוסף, המטוס יכול לטוס בתנאי מזג אוויר קשים, מה שהופך אותו לכלי יעיל בחיפוש אחר ניצולים באסונות טבע, בפיקוח משטרתי או סביבתי.

האיירלנדר מונע על-ידי ארבעה מנועי דיזל, אבל שורף רבע ממה שמנצלים מטוסים רגילים, כשבעתיד מתוכננת גרסה מתקדמת של המטוס שתטוס על-ידי שימוש בפאנלים סולאריים.

הפרויקט החל את דרכו עם תקציב של 122 מיליון דולר שניתנו על-ידי ממשלת ארה"ב, אולם תהליך ייצורו נפסק על-ידי הצבא עקב מחירו היקר. עם זאת, בבריטניה ובאירופה לא הרימו ידיים בנוגע לסיום ייצורו, ובעזרת מענק של האיחוד האירופי בסך 12 מיליון דולרים ועוד 26 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים וממשלת בריטניה, הפרויקט המשיך את דרכו.