שנת המבחן של הקוף הסיני: כל המספרים על סין שצריך לדעת

בימים אלה חוגגים הסינים את תחילתה של שנת הקוף, והממשל המקומי יזדקק מאוד לתכונות המיוחסות לה עפ"י המסורת, כדי להצליח לעמוד באתגרים הרבים שניצבים מולו ■ בינתיים, הנה כמה מספרים שמספרים את הסיפור של הכלכלה הסינית נכון לעכשיו

מוכרים קופים לראש השנה./ צילום: בלומברג
מוכרים קופים לראש השנה./ צילום: בלומברג

האומה הסינית חוגגת בימים אלו את השנה החדשה - שנת הקוף. על פי המסורת הסינית, מייצגת שנת הקוף תכונות כמו סקרנות, פתרון בעיות, מזל ואושר, בעוד שהשנה מתווספות לרשימה תכונות כמו חוזק וחוסן, בשל השילוב עם יסוד האש. אין ספק שהשנה החדשה יזדקקו המשקיעים לתכונות אלו, על רקע התנודתיות הרבה בשווקים הפיננסיים.

את שנת הקוף מקבלת האומה הסינית והעולם כולו בטונים צורמים, שכן מאז ינואר איבדה הבורסה הסינית כ-22% מערכה כהמשך ישיר לירידות שנרשמו אשתקד. הירידות בשווקים החלו בראשית השנה הלועזית בתגובה לפרסום נתון מדד מנהלי הרכש (PMI) של סקטור התעשייה הסיני, אשר הצביע על המשך התכווצות זה החודש העשירי ברציפות. בתגובה לנתון הפושר הכריז הממשל הסיני על פיחות יזום של המטבע המקומי - מהלך שהעלה את מפלס החששות בעולם מפני האפשרות כי ההאטה של הכלכלה הסינית עמוקה יותר מהנתונים הרשמיים.

בימים אלו לקחה לעצמה האומה האסייתית הגדולה בעולם אתנחתה לצורך חגיגות ראש השנה, שיתחלפו בקרוב בחגיגות פסטיבל האביב. על כן זו תקופה מצוינת להיזכר עד כמה סין גדולה ומשמעותית בכלכלה העולמית. מובן שאי אפשר להתכחש או להתעלם מהאתגרים הניצבים בפניה בשנה הקרובה, אולם הזדמנויות צמיחה קיימות בה עדיין בשפע, שכן הממשל הסיני נמצא בעיצומה של רפורמה כלכלית, שנועדה להקל על כניסתן של השקעות זרות, לצד רפורמות נוספות אחרות. לצורך המחשה בחרנו להציג רשימה של מספרים שמספרים את הסיפור של הכלכלה הסינית, את העוצמה ואת סדרי הגודל של הפעילות הריאלית והכלכלית בה.

6.9% זהו שיעור הצמיחה של הכלכלה סינית בשנה החולפת. כבר מספר שנים שהכלכלה הסינית משייטת סביב צמיחה שנתית של כ-7%. מרבית כלכלות העולם יכולות "לחלום" ולהתקנא בקצבי צמיחה כאלו, גם כשמדובר בצמיחה "מקרטעת" ביחס לשנים עברו, שבהן הציגה סין צמיחה דו-ספרתית עקבית. ניתן לכנות את המצב הנוכחי "האטה יציבה", שכן הגידול היחסי מרבעון לרבעון נמוך יותר, אבל אין מדובר במיתון או בחולשה רוחבית. בראייה קדימה ניתן לומר ברמת סבירות גבוהה כי סין היא סיפור צמיחה ארוך-טווח.

49.4 מדד מנהלי הרכש (PMI) נקבע בחודש ינואר ברמה של 49.4 נקודות. זוהי רמה המשקפת צפי להתכווצות עתידית של מנהלי הרכש מתחום הייצור. המדד בנוי כך שניקוד מתחת לרמה של 50 נקודות משקף צפי עתידי להתכווצות, בעוד שניקוד מעל 50 נקודות משקף צפי להתרחבות עתידית. נתון זה היה הטריגר לגל הירידות הנוכחי, אשר שיקף את הירידה בביקושים העולמיים לסחורות הסיניות. יש לצפות שאם המדד יעלה בחודשים הקרובים מעל 50 נקודות, התגובה החיובית תהיה עוצמתית.

109 מיליון - אחת הסיבות המרכזיות לגידול בצריכה הפרטית בסין היא התרחבות מעמד הביניים במדינה. אשתקד דיווח בנק קרדיט סוויס כי גודלו של מעמד הביניים בסין עקף את זה של ארה"ב, והוא מוערך בכ-109 מיליון נפש, בהשוואה ל-92 מיליון נפש בארה"ב. סביר להעריך כי פוטנציאל הצמיחה של מעמד הביניים בסין עולה על זה של ארה"ב, שכן אוכלוסיית סין גדולה יותר מפי אבעהשלושה מזו של ארה"ב.

6.5 טריליון דולר - אף שסקטור הייצור מתכווץ בהשוואה לחודשים הקודמים, הצריכה המקומית בסין נמצאת במסלול כלפי מעלה. בשנת 2015 סך המכירות הקמעוניות נגע בשיא של 4.2 טריליון דולר, ובשנת 2020 המכירות צפויות לטפס ל-6.5 טריליון דולר, זאת על פי הערכת הפורום הכלכלי העולמי. הממשל הסיני מנסה להגביר את הביקושים הפנימיים בסין על מנת להוריד את התלות בביקושים החיצוניים.

10% היצוא והיבוא הסיני אחראים ליותר מ-10% מסחר הסחורות בעולם. על פי נתוני חברת המחקר ארוסיה (eurasia) עולה, כי 124 מדינות בעולם סוחרות עם סין יותר מאשר הן סוחרות עם ארה"ב. הסיבה לכך קשורה בעיקר לעודף יכולות הייצור הזולות וכוח האדם הזול. מאחר שבעשור האחרון סין הפכה "למפעל" של העולם, היא נעשתה לאחת הכלכלות המזהמות ביותר בעולם, כאשר 27% מפליטות החנקן בעולם מיוחסות לה.

23.7 מיליון - עם אוכלוסייה של 1.3 מיליארד בני אדם, סין היא שוק הרכב הגדול בעולם מאז שנת 2008. תעשיית ייצור כלי הרכב הסינית עוקפת את תעשיות הרכב של ארה"ב ויפן יחדיו. יכולת הייצור המואצת של תעשיית הרכב המקומית הסינית הגיעה לשיא בשנת 2014, שבמהלכה נוצרו כ-23.7 מיליון כלי רכב, אשר היוו 26% מסך כל הייצור העולמי. סין, אחת מצרכניות האנרגיה הגדולות בעולם, נהנית בתקופה הנוכחית ממחירי הדלקים הנמוכים בשל צניחת מחירי הנפט. חברת הייעוץ הגלובלית מקינזי מעריכה כי עד שנת 2020 מספר כלי הרכב בסין יגיע לכ-200 מיליון.

לסיכום, לאחר רצף של אירועים ודיווחים שליליים, גדלים הסיכויים להפתעה חיובית בחודשים הקרובים. ישנם אינדיקטורים המצביעים על התייצבות בפעילות הכלכלית בסין. הסיכון העיקרי סביב הכלכלה הסינית, אשר עלולה להשפיע על הכלכלה העולמית, הוא חוסר הוודאות סביב מדיניות שער החליפין, המתאפיין בחוסר שקיפות.

לסין חשיבות בקביעת דרכה של הכלכלה הגלובלית, ובקביעת הכיוון של תנועות ההון בעולם. לא יהיה מוגזם לטעון כי המשקיעים בעולם מרגישים שאם סין מתעטשת, "העולם מצטנן". שנת הקוף שבפתח צפויה להיות שנת המבחן של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שבמהלכה יתברר האם הממשל יצליח להתמודד עם האתגרים הרבים הניצבים מולו.

הקוף על פי המסורת הסינית מייצג את כל התכונות המוזכרות מעלה, אבל בעולם ההשקעות ה"קוף" מייצג תיק השקעות שנבחר אקראית, באמצעות הגרלה, ונשאר קבוע. בכל פעם שתיק ההשקעות של הקוף עמד למבחן התשואות, הוא לא אכזב. על כן נקווה שזו אכן תהיה שנת הקוף בעולם ההשקעות.

הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עד 2020 תצמח הצריכה הפרטית בסין ב?4.2 טריליון דולר
 עד 2020 תצמח הצריכה הפרטית בסין ב?4.2 טריליון דולר