טבע מנסה לקדם את עסקת אלרגן מול רגולטור האיחוד האירופי

ביום חמישי בחצות תפקע התקופה שבה יכולות טבע ואלרגן להציע תיקונים בעסקה, שיפיגו את חששות ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי ■ אם הרגולטור יהיה מרוצה מההצעות, הדבר עשוי לנקות מהשטח את האפשרות לחקירה בעניין שעלולה להמשך 90 יום

חברת אלרגן / צילום: בלומברג
חברת אלרגן / צילום: בלומברג

טבע מנסה להשיג אישור מוקדם מהאיחוד האירופי לרכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, על ידי ויתורים מסוימים לרגולטור באירופה השבוע, כך מדווחת היום (ד') סוכנות "בלומברג", על פי מקורות המקורבים לנושא.

על פי הדיווח, ביום חמישי בחצות תפקע התקופה שבה יכולות טבע ואלרגן להציע תיקונים בעסקה שיפיגו את חששות ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי. אם הרגולטור יהיה מרוצה מההצעות, הדבר עשוי לנקות מהשטח את האפשרות לחקירה בעניין שעלולה להמשך 90 יום.

גם בארה"ב עומדת העסקה בפני מכשולים. בסוף ינואר פנה מכון ההגבלים העסקיים (AAI) בארה"ב, במכתב ללשכת הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC), בנוגע למיזוג הצפוי בין טבע לאלרגן.

במכתב, הממוען ליו"רית ה-FTC, אדית רמירז, נכתב: ה-AAI כותב כדי להביע את השקפתו בנוגע למיזוג המוצע בין חברות התרופות טבע ואלרגן. העסקה נמצאת כרגע תחת בדיקה של ה-FTC. ל-AAI היסטוריה ארוכה של הגנה על תחרות בשרשרת האספקה של תחום הבריאות. הפעילות כוללת הופעות בקונגרס, חוות דעת ופרשנויות על תחרות, לרבות בנוגע למיזוגים בתחומי התרופות, בתי החולים וביטוחי הבריאות.

מכתב זה, המבוסס על מידע הזמין לציבור, מעריך את ההשפעות הצפויות על התחרות כתוצאה מהמיזוג המוצע, והשלכותיו על טובתו של הצרכן בארה"ב. ההשפעות השליליות הפוטנציאליות עלולות להיות מרחיקות לכת, היות שהחברות המוכרות תרופות גנריות פועלות תוך מידה רבה של תחרות בשוקי התרופות וממלאות תפקיד תחרותי חשוב בכך שהן משווקות תופות מרשם במחירים השווים לכל נפש.

כל הפחתה או הגבלה של ההשפעה התחרותית שיש לחברות התרופות הגנריות טומנת אפוא בחובה תוצאות שליליות ניכרות, כך כותב ה-AAI.

הארגון מביא במכתבו רקע על המיזוג הצפוי, האמור לאחד לדבריו בין חברת הגנריקה הגדולה בעולם עם אלרגן, מתחרה חשובה שהיא כעת מספר שלוש בעולם במכירות תרופות גנריות. שתי החברות הן תוצרים של מיזוגים קודמים, נכתב. ההיסטוריה של טבע כוללת מיזוגים רבים שתרמו למעמדה המוביל כיום בתעשיית התרופות הגנריות. בניגוד לכך, מעמדה של אלרגן כבר היה מבוסס לפני מיזוגה עם אקטביס ב-2015. עם זאת, מעמדה של אקטביס כספקית תרופות גנריות נסק בעקבות רצף מהיר של מיזוגים, דברי AAI.

מנהל הכספים הראשי של טבע, אייל דשא, אמר במעמד פרסום הדוחות הרבעוניים של טבע, כי "העסקה מתקדמת בהתאם למסלול, אנחנו מתארגנים ומתכוננים לסגירה בחודש מארס. אולי זה יגלוש קצת לתוך אפריל, כי יש הרבה מוצרים שרשות ההגבלים בארה"ב צריכה לבחון, אבל זה לא ייקח הרבה יותר זמן".

טבע דיווחה על העסקה ביולי 2015, אז הודיעה שתרכוש את החטיבה הגנרית של אלרגן, אקטביס, תמורת 40.5 מיליארד דולר במזומן ומניות. מבנה העסקה כולל תשלום מזומן של 33.75 מיליארד דולר שיועברו לאלרגן במניות טבע, במחיר שנקבע על 67 דולר למניה. את המזומן לעסקה טבע השיגה לאחר שאתמול השלימה גיוס הון בהיקף 6.75 מיליארד דולר ברוטו, באמצעות הנפקת מניות.

מטבע נמסר בתגובה: "אנו נמצאים בדיונים עם המועצה האירופית בנוגע לאישור רגולטורי לעסקה המוצעת. דיונים אלה הינם פרודוקטיביים וחיוביים, אך אנו לא נמצאים כעת בעמדה לנבא כיצד או מתי הם יושלמו. אנו ממשיכים להיות מחויבים לסגירת העסקה בהקדם האפשרי לאחר קבלת כל האישורים הרגולטוריים הנחוצים מרחבי העולם".