הוא עושה גם פאנלים: השואב הרובוטי הביתי עולה כיתה

עם חיבור אינטרנט אלחוטי, שמירה חזותית על הבית וניקוי עצמי מתוחכם, השואב הרובוטי הוא כבר לא מה שהכרתם

רובוט הניקיון הביתי הראשון הושק לראשונה ב-1997 והתקבל אז בפליאה, ששמורה למכשירים שהגיעו מהעתיד. נדרשו כמעט שני עשורים עד שהפך למוצר צריכה ביתי כמעט-נפוץ. כיום, כאשר מיליוני "רובוטים ביתיים" כאלה יורדים מהמדפים כל שנה, הגיע הזמן לשלב הבא: לא עוד "סתם" שואב אבק אוטומטי, שמשוטט ברחבי הבית ונמנע מהתנגשות בחפצים, אלא מכשיר חכם, שמשלב בתוכו טכנולוגיות מעולם הרשתות האלחוטיות, הצילום והבינה המלאכותית ומוצא לעצמו שימושים חדשים. להלן כמה חידושים בתחום.

דייסון ורומבה: שליטה מהטלפון החכם

חברת דייסון, שהובילה בזמנו את המהפכה בתחום שואבי האבק המקובלים, הצטרפה באיחור מסוים לשוק השואבים הרובוטיים. אולם הדגם הרובוטי הראשון שלה "360 EYE", שנמכר בינתיים ביפן בלבד ויצא לשאר השוק השנה, מציג כמה פריצות דרך חשובות. זהו הדגם הראשון בשוק, שמצויד במצלמה פנימית עם יכולת צפייה של 360 מעלות. בשילוב עם שמונה חיישנים אינפרה אדומים הוא מסוגל לזהות באופן מלא את סביבתו, תוך שימוש בזיהוי חזותי והסתגלות למצבים משתנים. בנוסף הוא מסוגל לתקשר אלחוטית עם סמארטפונים, שמצוידים באפליקציה ייעודית באמצעותה יכול בעל המכשיר לתכנת את מועדי ההפעלה, לקבל מידע על סיום הפעולה ועוד. בעלי בתים גדולים במיוחד יכולים להפעיל "צבא" של רובוטים כאלה ולשלוט על כולם בו זמנית מאותו טלפון. זהו גם שואב יעיל במיוחד עם כ-78 אלף סיבובים לדקה, סוללת ליתיום שמספיקה לכ-30 דקות רצופות ומנגנון טעינה עצמית. המחיר ביפן נע סביב 1,150 דולר.

דגם ה-980 מסדרת "רומבה" מאמץ גם הוא את רעיון החיבור לרשת ה-WI-FI הביתית לצורך שליטה מרחוק ברובוט באמצעות אפליקציה לאנדרואיד או IOS. האפליקציה מאפשרת לבעל הרובוט לתכנת מרחוק את תצורת הניקוי - מעבר פעמיים בנקודות בעייתיות, ניקוי בפינות וכדומה - במקביל לתזמון מועדי הניקוי שבועות רבים מראש, קבלת מידע על מצב הטעינה והמנוע ושליחת הודעות שירות לחברה. גם כאן מדובר בדגם עמוס בחיישני קרבה וזיהוי עצמים עם יכולת ניקוי גבוהה. המחיר בישראל נע סביב 3,800 שקל.

 

LG: כלב שמירה

חברת LG הקוריאנית לקחה את הקונספט צעד קדימה עם הדגם "HOM-BOT". מדובר בשואב אבק יעיל עם יכולת ניקוי פינות ועבודה רצופה של עד 40 דקות בסיוע סוללת ליתיום אולם הוא גם מצויד בשלושה מצלמות שונות, שמצלמות את נתיב ההתקדמות שלו ובמקביל גם את השטח, שאותו הוא ניקה.

באמצעות רכיב WI-FI מסוגל הרובוט לשלוח את התמונות לטלפונים חכמים עם אפליקציה מתאימה. בנוסף בעל הטלפון יכול לתכנת שטחים מוגדרים לניקוי באמצעות מגע על תמונת החדר, שמופיעה על מסך הטלפון. אם לא די בכך, הרי ששואב האבק יכול לתפקד גם על תקן של "כלב שמירה": אם חיישניו מזהים תנועה בחדר כאשר הוא נמצא במצב נייח, מקבל בעל הבית התרעה על כך בליווי תמונות מהזירה ישירות למסך הטלפון שלו בכל מקום בו הוא נמצא. המכשיר אמור לצאת לשוק בחודשים הקרובים ומחירו טרם פורסם.

טושיבה: לחולי ניקיון

אחת הבעיות המרכזיות של כל הרובוטים השואבים למיניהם היא קיבולת האבק והלכלוך המוגבלת שלהם, שדורשת לנקות אותם ידנית לעיתים תכופות. היפנים פתרו את הבעיה בצורה מקורית. שואב האבק הרובוטי החדש של טושיבה, שייצא בשבועות הקרובים לשוק, מגיע ביחד עם "תחנת אבק" נפרדת, שמחוברת ליחידת ההטענה האוטומטית. כאשר המכשיר מסיים את עבודתו ומגיע לתחנה, נשאבת ממנו תכולת האבק והלכלוך שאסף לתוך מיכל אגירה מיוחד וסגור הרמטית.

לטענת טושיבה, הפטנט מאפשר לנקות את האבק שנצבר פעם אחת בחודש בלבד, בהנחה שהרובוט עובד בכל יום. בנוסף מצויד הרובוט במברשות ניקוי מיוחדות שנשלפות החוצה ומנקות פאנלים ולכלוך עקשן בפינות החדר - באג ידוע של הרובוטים - תוך שמירה על מרחק קבוע של 2 סנטימטרים מהמשטח. המכשיר מגיע עם סוללת ליתיום רבת עוצמה מפיתוח עצמי של החברה, שמאפשרת למעלה מ-60 דקות של עבודה רצופה. המחיר, כולל מערכת אכסון האבק החיצונית, עומד על כ-1,800 דולר ביפן.