אחד הרגולטורים הבכירים בסין הודח מתפקידו

יו"ר רשות ני"ע במדינה, שהיה אחראי על מספר יוזמות כושלות לבלימת המפולת בסין, מודח מתפקידו

שייאו גנג / צילום: רויטרס
שייאו גנג / צילום: רויטרס

ראש גוף הפיקוח על ניירות ערך בסין פוטר בעקבות שנה של טלטלה בשוק המניות הסיני, וניסיון כושל של הממשלה לייצב אותו. שייאו גנג, יו"ר ומזכיר רשות הפיקוח על ניירות הערך מטעם המפלגה, יוחלף על ידי ליו שיאו, יו"ר בנק החקלאות הסיני ובנקאי מרכזי לשעבר, מסרה סוכנות הידיעות שינהואה בשבת.

מההודעה הקצרה התברר ששייאו לא התפטר, אלא שהוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית ומועצת המדינה, הקבינט הסיני, פיטרו אותו. מכאן עולה לכאורה שההנהגה הבכירה במדינה האשימה אותו באי יכולת להתמודד עם בועת מחירי המניות שתפחה מסוף 2014 עד מחצית 2015. מדד המניות העיקרי רשם שיא של שבע שנים ב-19 ביוני, ואיבד עד סוף ינואר 2016 כמחצית משוויו, כשהוא מוחק כמעט 30 טריליון יואן (4.6 טריליון דולר) מהשווי של בורסות שנחאי ושנזן.

שייאו נתפס כדמות שמאחורי ניסיונות החילוץ הכושלים של השוק, שלא הצליחו לעצור את המפולת. בתחילת יולי, קבוצת מוסדות פיננסיים בבעלות המדינה - שידועה כ"נבחרת הלאומית" - הזרימה כספים לשוק המניות במאמץ לתמוך במחירים, בגיבוי של הלוואות מהבנק המרכזי והבנקים הגדולים במדינה.

פחות מיומיים אחרי מינויו, הבוס החדש של רשות ניירות הערך, ליו שיאו, כבר נושא על כתפיו את תקוות המשקיעים בסין לגאות בשוק המניות. משחק מילים פופולרי באינטרנט מתבסס על הדמיון הפונטי בין שמו לביטוי "גשם של שוק שורי" בסינית.

אבל ליו, בנקאי מרכזי בעברו, צפוי להתמקד בשינויים מבניים שמיועדים לפתח את שוק המניות ככלי תכליתי יותר לגיוס הון על ידי חברות, ולא למשחק של "התעשר מהר ככל יכולתך" למשקיעים קטנים, אומרים אנליסטים.

"שוק ההון הסיני הגיע לצומת מכריע. הגישה הבסיסית לרגולציה צריכה לעבור רפורמה", אמר ינג מיי, אנליסט בחברת ניירות הערך קייואן בעיר שיאן. "לליו שיאו יש ניסיון עשיר בפיננסים, הוא מומחה. הנהגה חדשה עשויה לנצל את ההזדמנות הזו לפיתוח שוקי ההון בדרך מקיפה. אבל הבעיות של שוק המניות הן מוסדיות, וקשה לצפות לשינוי מהותי מחילופי גברי אישיים לבדם".

הנהגת סין הדגישה לאחרונה שהיא מעוניינת שהמערכת הפיננסית תתעל כספים לחברת קטנות וחדשניות יותר, כדי לסייע בהתנתקות מהתעשיות הכבדות המסורתיות. תפקיד שוקי ההון חייב להיות מרכזי יותר במערכת פיננסית שנשענת עדיין במידה רבה מאד על הלוואות בנקאיות לחברות גדולות בבעלות המדינה בתחומי הייצור והבניה.

כדי לשחרר גיוסי הון בשווקים, ליו יצטרך לקדם מערכת רישום של הנפקות ראשונות לציבור, שתחליף את מערכת האישורים המפוקחת מאוד של הנפקות, שמגבילה זה שנים את הגישה לשווקים של חברות צעירות יחסית שרעבות למזומנים, אומרים אנליסטים.

אזרחים סינים רבים רואים בחילופי הגברי בצמרת רשות ניירות הערך צעד חסר תועלת. און וייבו, משקיע סיני שתרגום שמו הוא "רווח, רווח, זכייה", משווה את המהלך להדחות שבוצעו לאחרונה במוסדות מסורתיים כמו "חגיגת פסטיבל האביב" בערוץ הטלוויזיה הרשמי CCTV, שמשיק את חגיגות השנה החדשה בסין.

"ההחלפה של ראש רשות ניירות הערך, של מאמן נבחרת הכדורגל הלאומית ושל מנהל פסטיבל האביב בטלוויזיה, לא משנה כלום. אם יש לך גידול במוח, כריתת ראש יכולה להיות אפקטיבית?", הוא צוחק.