גבאי: "לא היינו צריכים את נסראללה כדי להיזכר במיכל האמוניה"

השר להגנת הסביבה: "נרחיק את הסכנה ממפרץ חיפה ונייצר עוד כמה מאות מקומות עבודה חדשים" ■ תקף את יאיר לפיד: "מה אתה עשית כשר אוצר עבור חיפה ומיכל האמוניה? אתה כבר לא בעל טור בעיתון אלא מי שהיה שר אוצר וראש קבינט הדיור"

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר אתמול בשבתרבות בתל-אביב, כי "לא היינו צריכים את נסראללה כדי להיזכר בבעיה של מיכל האמוניה בחיפה". לדבריו, "הממשלה קיבלה החלטה על סגירת המיכל והקמת מפעל לייצור אמוניה כבר ב-2013, אבל התמיכה להקמת המפעל נתקעה באוצר".

גבאי אמר כי "בחודשים הקרובים ייבחר הזכיין שיבנה מפעל לייצור אמוניה. נרחיק את הסכנה ממפרץ חיפה ונייצר עוד כמה מאות מקומות עבודה חדשים".  

כזכור, מזכ"ל חיזבאללה נסראללה איים בשבוע שעבר ישראל ואמר: "לחיזבאללה יש 'פצצה גרעינית' - בחיפה יש 15 טונות של אמוניה, כל פגיעת טיל של חיזבאללה תהפוך אותו לפצצה גרעינית שתביא למותם של עשרות אלפים. ישראל חוששת שבעימות הבא עם חיזבאללה אנחנו נפציץ את מתקני הגז בחיפה". הוא ציין כי ישנם אפילו מומחים ישראלים שאומרים כי "פגיעת טיל במאגר האמוניה תהיה ממש כמו פצצה גרעינית".

השר להגנת הסביבה אמר, כי "כשנכנסתי לתפקיד דיברתי עם השר כחלון והוא פתר את הבעיה ונתן את התמיכה הכלכלית להקמת המפעל. כרגע אנחנו מחכים לקבל את תשובות המציעים בסוף מרץ אבל יש בעיה עם מחירי הגז הגבוהים בארץ. ברגע שמחירי הגז בעולם זולים, מחיר האמוניה זול ואם האמוניה בישראל תהיה יקרה המפעל לא יהיה כדאי. לכן חייבים לייצר דיפרנציאציה במחירים לגז. מי שרוצה שנייצר מוצרי המשך מגז טבעי צריך לאפשר לקנות גז טבעי בזול יותר, לאמוניה למשל".

גבאי כתב גם פוסט תגובה ליאיר לפיד, שתהה מדוע לא מעבירים את מיכל האמוניה מחיפה, והחזיר לו מנה אחת אפיים: "כתיבה קולחת וקלה להזדהות. הרי זה נכתב ל"דעת הקהל הישראלית" ואתה עושה את זה מצוין. אבל אתה כבר לא בעל הטור מ-'7 ימים' אלא מי שהיה שר האוצר וראש קבינט הדיור בשנים 2013-2014. שנים שבהן יכולת להשפיע לטובה בשני הנושאים שהעלית ולפחות בנושא האמוניה השפעת לרעה. למזלנו, את שר האוצר שהחליף אותך לא היה מסובך לשכנע שמדובר במוצר הכי ציבורי שיש וניתנה התמיכה שאיפשרה להוציא את המכרז לדרך, לקבל את הערות ושאלות המתמודדים ולקבוע יעד להגשת הצעות".

 

גבאי המשיך לתקוף: "מה עשית? 'קמפיין מע"מ אפס' שהתחרה רק בקמפיין של האלכימאים בימי הביניים. הקמפיין כמובן גרם להמשך עליית המחירים ולשחיקת האמון המועט שנותר לציבור ברצון וביכולת של הממשלה להוריד את המחירים.

"ומה לא עשית? לא שינית את התפישה הנוראה שלפיה המדינה נהנית מבעיית הדיור של הצעירים ומספסרת בקרקעות כאחרון טייקוני הנדל"ן (גם כאן, צעירי ישראל מרוויחים מכך שהשר משה כחלון שינה את הקונספציה)".