"מחיר למשתכן לא מתאים למי שרוצה לגזור קופון"

שלום שטרית, בעלי חברת שתית שזכתה במכרז מחירי למשתכן בירוחם: "פרויקט בירוחם לא רווחי כמו פרויקט רגיל, אבל עדיין נרוויח את שלנו"

שלום שטרית / צילום: ערן גילווארג
שלום שטרית / צילום: ערן גילווארג

ביום רביעי האחרון בישר משרד האוצר על הצלחה נוספת של מכרזי מחיר למשתכן, והפעם בירוחם. במכרז ל-132 דירות במסלול המוזל זכתה חברת שתית שבבעלות שלום שטרית, שתציע לזכאים דירות 80 מ"ר החל ב-510 אלף שקל, ודירות 100 מ"ר החל ב-638 אלף שקל. "כל שנה אנחנו בוחרים פרויקט ברווחיות נמוכה מתוך ציונות", אומר שטרית בשיחה עם "גלובס". "השנה בחרנו את ירוחם. לא ידענו שנהיה מציעים יחידים בשני המגרשים, יזמים אחרים לא חשבו שהמכרז אטרקטיבי".

- אז איך לכם זה יסתדר?

"אנחנו גם חברת ביצוע, שמתנהלת ביעילות, ובונה היום 200 דירות בחריש לקבוצת רכישה בפחות מ-500 אלף שקל לדירה ויודעת גם להרוויח כסף. פרויקט בירוחם לא רווחי כמו פרויקט רגיל, אבל עדיין נרוויח את שלנו. זכינו גם במכרז מחיר למשתכן בראשון לציון, שם התחשיב היה ברור ורווחי, ואנחנו יודעים שבפריפריה המספרים שונים והרווחיות אחרת. עיר הבה"דים מתרחבת ואנשי קבע יצטרכו דירות. ייתכן שלא לכל הדירות יהיה ביקוש במסגרת מחיר למשתכן, והחוק קובע שאת הדירות שלא יימכרו, ניתן למכור בשוק החופשי. אנחנו מאמינים שמתוך 200 דירות (כולל תוספת שבס) הדרישה מצד זכאים תהיה למחצית מהדירות, ויתר הדירות יימכרו בשלב השני לכל דורש. אז אם בבאר שבע מוכרים היום דירת 5 חדרים ב-1.4 מיליון שקל, אנחנו נמכור בירוחם דירת 5 חדרים ב-900 אלף שקל לאנשי קבע או למשפרי דיור מירוחם".

- ואם בכל זאת יהיה ביקוש לכל הדירות מצד זכאים?

"עדיין נהיה מרוצים, וגם נרוויח. בשנים האחרונות הרווחנו 100 מיליון שקל, וזכותנו להרוויח פחות בשביל פרויקט ציוני. זה יהיה חלקנו בהפרחת הנגב".

- מה תשיב ליזמים שאומרים שמחיר למשתכן אינו כלכלי?

"הוא באמת לא מתאים לכל אחד. היתרון שלנו שאנחנו גם חברה מבצעת, שיש לה המון פועלים וציוד. ביצענו יותר מ-300 פרויקטים, ואנחנו בונים גם מגורים וגם מבני ציבור כמו בתי ספר ובתי חולים. מחיר למשתכן מפחית את הרווח היזמי, ומי שלא מקצוען ויודע להיות יעיל ולבנות במחיר הגיוני זה פשוט לא מתאים לו. זה בטח לא מתאים למישהו שייקח את הפרויקט כדי להעביר אותו הלאה ולגזור קופון".

 

- המחיר שנתתם נמוך ב-2.5% מהמקסימום שקבעה המדינה. במכרזים אחרים זכו בסכומים שנמוכים גם ב-20% מהמקסימום של המדינה. איך אתה מסביר את זה?

"זה מסוכן. חלק מהיזמים שזכו במכרזי מחיר למשתכן זכו בסכומים לא כלכליים, וחלק קטן מהם לא יעמוד בהם. המדינה לא מצאה פטנט אחר ורצתה לתת פתרון לזוגות צעירים. אנחנו מאמינים בשיטה. כבר אכלסנו שני פרויקטים של מחיר למשתכן ביקנעם של 54 דירות ו-24 דירות בלי הרבה רעש, והרוכשים חסכו שם 200-300 אלף שקל".

- אתם בונים בחיפה, יקנעם, טירת הכרמל, מגדל העמק, אתם הולכי רק על הפריפריה?

"אנחנו לא מאמינים במכרזים כמו בשרונה בתל אביב. בשנת 2007 החלטנו שהמטרה שלנו היא למכור כמה שיותר דירות במחיר שסביב מיליון שקל. זה הקהל שלנו, ואנחנו מצליחים לעמוד ביעד הזה".