נובל אנרג'י החזירה לארה"ב 858 מ' ד' - שיועדו להשקעה

צעד זה הוא כמעט חסר תקדים במשק האמריקאי: חברות ענק, כמו גם חברות קטנות, צברו מאות מיליארדי דולרים במקלטי מס שונים ובארצות שבהן הן פעילות כדי להימנע מתשלומי מס בארה"ב

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

נובל אנרג'י דיווחה בדוחותיה הכספיים כי החזירה בשנת הכספים 2015 כ-858 מיליון דולר לארה"ב מחברות-הבת של הפועלות מחוץ לארה"ב. הכסף היה מיועד להשקעה בנכסי הגז הטבעי של נובל בישראל ובעולם. נובל אמורה להשקיע בישראל בשנים הקרובות כ-3.5 מיליארד דולר בפיתוח לווייתן והרחבת תמר.

החזרת הכסף, שבוצעה בתהליך המכונה Repatriation, תחייב את נובל לשלם מסים, זניחים לדברי החברה, על רווחים אלה לשלטונות ארה"ב. בכך שינתה החברה את מדיניותה שייעדה כספים אלה להשקעות נוספות במדינות מחוץ לארה"ב. לדברי החברה, החזרת הכסף מבוצעת כדי לשפר את גמישותה הפיננסית בארה"ב. 

צעד זה הוא כמעט חסר תקדים במשק האמריקאי בשנים האחרונות. חברות ענק, כמו גם חברות קטנות, צברו מאות מיליארדי דולרים במקלטי מס שונים ובארצות שבהן הן פעילות כדי להימנע מתשלומי מס בארה"ב.

מהדו"ח השנתי של נובל עולה שישראל היה אתר הפעילות היחידי שבו היא הרוויחה כספים בשנה שעברה. נובל הרוויחה בישראל 318 מיליון דולר לפני מס (7.6%-), בעוד בפעילותה בארה"ב נרשם הפסד לפני מס בגובה 891 מיליון דולר לעומת רווח של 509 מיליון דולר בשנה שעברה. בפעילות בגיניאה המשוונית הפסידה נובל 231 מיליון דולר  לעומת רווח של 731 מיליון דולר בשנה שעברה. את השנה סיימה נובל בהפסד של כ-2.4 מיליארד דולר.

הורדה בדירוג

סוכנות הדירוג מוד'יס הורידה ביום שישי את דירוגן של 8 חברות אנרגיה אמריקאיות, נובל אנרג'י ביניהן. אולם נובל הורדה רק בדרגה אחת ל- Baa3 , דרגה אחת מעל לרמת זבל עם תחזית שלילית. הורדת הדירוג עלולה לייקר לנובל את גיוס החוב אותו היא מתכננת לפיתוח "לוויתן".