האוזר ימשיך לכהן כיו"ר רשות ני"ע ל-3 שנים נוספות

האוזר ימשיך, בהמשך לבקשתו, בכהונה נוספת בת 3 שנים, כדי שיוכל "להשלים מהלכים שיזם וקידם, על-מנת להשאיר אחריו מורשת משלו" ■ האוצר מקדם את המהלך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה בת"א

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

לאחר מספר חודשים של המתנה, שר האוצר משה כחלון הכריע היום (ב') לטובת יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, והוא נענה לבקשת האחרון להאריך את כהונתו בקדנציה נוספת של 3 שנים, לאחר שבמאי הקרוב ישלים 5 שנים בתפקיד. במקביל, בהודעת האוצר על מתן הכהונה הנוספת להאוזר כיו"ר הרשות, נמסר כי הוא "יוביל במהלך הקדנציה את הפחתת נטל הרגולציה והחזרת המשקיעים לבורסה בישראל" - יעדי דגל שסימן לעצמו כבר לפני שנים.

במקביל להארכת כהונתו של האוזר, כחלון פרסם היום את תזכיר החוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה. זאת, לאחר עיכובים ניכרים בקידום הנושא, אותו מובילה רשות ני"ע.

את התזכיר ניסחה רשות ני"ע, והוא עבר כמה שינויים מאז שהועבר לעיון ואישור שר האוצר, ובטרם הוא יוגש לאישור הכנסת. נציין כי אופן חלוקת מניות הבורסה, כחברה, בין חברי הבורסה - כבר סוכם ביניהם בהובלת יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, כשעוד נותר להחליט מהו שיעור המניות שיינתן לעובדי הבורסה כחלק מההליך.

כך או אחרת, על-פי הודעת האוצר מהיום, "תזכיר החוק קובע כי הבעלות על הבורסה תהפוך למבנה של תאגיד הפועל למטרות רווח, באופן המנתק בין הבעלות לבין החברות, בשונה מהמודל הקיים היום של גוף שאינו למטרות רווח, בו הברוקרים - חברי הבורסה, שמרביתם חברי המערכת הבנקאית - הם בעלי השליטה בו".

באוצר מקווים כי "שינוי המבנה יוביל לצמצום ניגוד העניינים המובנה הקיים כיום בין ניהול הבורסה ובין האינטרסים השונים של חברי הבורסה. בנוסף, השינוי יוביל לאובדן הדומיננטיות של הבנקים בניהול הבורסה ויתרום לעידוד התחרות על מקורות ההון בכלל ועל מתן אשראי בפרט, תוך הגדלת היצע מכשירי ההשקעה המוצעים לציבור. בנוסף, תזכיר החוק יאפשר את הפחתת נציגות הבנקים בדירקטוריון של הבורסה מכ-71% ל-35% (משום שלכל קבוצה בנקאית תותר לבסוף אחזקה של עד 5% ממניות הבורסה, ר' ש')".

"ימי המסחר בבורסה ישתנו"

עוד הם ציינו כי "לפי תזכיר החוק, על-מנת לגוון את הרכב בעלי המניות בבורסה ולתמרץ את חברי הבורסה הנוכחיים למכור את אחזקותיהם בבורסה, נקבע כי החזקות של מעבר ל-5% יורדמו ולא יקנו כל זכויות. בעלי המניות הנוכחיים בבורסה ימכרו את אחזקותיהם, הם יחויבו במס רווח הון של 100% בגין מלוא רווח ההון (לפי דוחות הבורסה לשנת 2014) שיצמח להם ממועד שינוי המבנה בבורסה. באופן זה, בעלי המניות הנוכחיים לא ייהנו מהעלייה בשווי אחזקותיהם שתגרם כתוצאה מהשינוי המבני", תוך שהוסיפו כי "תזכיר החוק יאפשר גישה חופשית למסלקה באישור שר האוצר".

נציין כי הצעת החוק כוללת שורת שינויים, בהם ניתוק אפשרי בין הבורסה לבין המסלקה ובין חברי הבורסה וחברי המסלקה, כך שההסדרה מוטלת עתה גם על מסלקות הבורסה, לרבות בעניין חובת רישוי, חובת קבלת היתרי שליטה והחזקה וכללי ממשל תאגידי, והיא מחייבת את הגברת הפיקוח שמקיימת הרשות גם על המסלקות ועל חבריהן".

עוד מצוין בחוק כי "בשל חשיבות הבורסה כתשתית לאומית חיונית וכגורם חשוב ומכריע בשוק ההון בפרט ובכלכלת המשק בכלל, מוצע לקבוע כי הבורסה תפעל משיקולים מקצועיים תוך הבטחת עניינו של הציבור בפעילותה", כאשר דירקטוריון חברת הבורסה יכלול "יותר מ-15 דירקטורים ורוב חבריו יהיו דירקטורים בלתי תלויים, מתוכם 3 דירקטורים בלתי תלויים שתמנה האסיפה הכללית בהמלצת ועדה לאיתור מועמדים ועל דעת יו"ר הרשות. יו"ר הדירקטוריון יענה אף הוא על תנאי הכשירות לדירקטור בלתי תלוי בבורסה וייבחר על-ידי הדירקטוריון ועל דעת יו"ר הרשות. שר האוצר רשאי למנות דירקטור מטעמו ונגיד בנק ישראל רשאי אף הוא בהסכמת שר האוצר למנות דירקטור מטעמו".

לדברי שר האוצר כחלון, "אנחנו מתחילים היום מהלך לחיזוק הבורסה והחזרתה למקומה הראוי כקטר של המשק הישראלי. בורסה שתפתח את הדלת בפני עסקים בארץ ומהעולם, בורסה שתייצר אפיקי השקעה איכותיים לציבור, בורסה שתייצר לציבור גיוון של מקורות חיסכון. המהלך יביא אותנו לעידן של בורסה תחרותית יותר שתוביל להורדה בעמלות המסחר הגבוהות שמשלם הציבור. במטרה ליישם את התוכנית, החלטתי להאריך את מינויו של פרופ' האוזר כיו"ר הרשות. פרופ' האוזר יקדם את תזכיר החוק יחד עם מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד".

עוד ציינו באוצר כי "ימי המסחר של הבורסה ישתנו בהתאם למקובל במדינות המפותחות", וזאת על אף התנגדויות של חלק מהמערכת הבנקאית לשינוי שכזה.

בכל אופן, להאוזר שורה ארוכה של יעדים חשובים שהוא טרם השיג בכהונתו הראשונה ובראשם שינוי מבנה הבעלות של הבורסה תוך חיזוקה והרחבת המסחר בה - מהלך שלכאורה גם השר כחלון שם עתה בראש סדר היום; וכן ושינוי מבנה הרגולציה הפיננסית בישראל, תוך חיזוק רשות ני"ע והפיקוח על הבנקים והחלשת הפיקוח על הביטוח והוצאתו מהאוצר.

מחכים לשופט כבוב

לצד זאת, בקרוב תהיינה שורת הכרעות בבתי המשפט ביחס להחלטות עבר של הרשות בראשות האזור ובראשם בתיק של נוחי דנקנר, ובתיק פסגות - שבשניהם צפוי להינתן בקרוב פסה"ד של השופט חאלד כבוב, כשגם התיק של הרצת מניות מנופים יידון בעליון.

כמו כן, הרשות תידרש להמשיך בהפחתת כובד הרגולציה על החברות הציבוריות - במטרה להפסיק ולהבריח אותן משוק ההון המקומי ואולי אף לשנות המגמה הבעייתית, וזאת תוך הרחבת הפיקוח על שלל גורמים בשוק ההון במקומי, החל מזירות הסוחר וחברות הדירוג ועד לפיקוח - שלא ממש התקדם - על רואי חשבון.

כל זאת, נציין, כשבימים אלה מקדם משרד האוצר מהלך שלא מסב קורת רוח לרשות ני"ע ובמסגרתו יוצא אגף שוק ההון מהאוצר ויהפוך לרשות עצמאית, לצד הפיקוח על הבנקים ורשות ני"ע, ולא כחלק מהן.