פייסבוק מסתערת על המציאות המדומה: "זו הפלטפורמה הבאה"

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג דיבר אתמול בתערוכת המובייל בברצלונה: "המציאות המדומה הולכת להיות הפלטפורמה הכי חברתית"

תערוכת המובייל בברצלונה / צילום: רויטרס
תערוכת המובייל בברצלונה / צילום: רויטרס

פייסבוק יצרה צוות "מציאות מדומה חברתית" בהנהגת שני מנהלים, לקראת השקת קסדת אוקולוס ריפט (Oculus Rift) בחודש הבא.

הקמת היחידה, שנחשפה אתמול (א'), מסמנת את הפעם הראשונה שבה החלה פייסבוק לשקול כיצד להביא את הרשת החברתית, המהווה את פעילות הליבה שלה, לתחום המציאות המדומה, וזאת שנתיים לאחר שרכשה את אוקולוס תמורת 2 מיליארד דולר.

בראש הצוות עומדים שני בכירים מתעשיית משחקי הווידיאו: דניאל ג'יימס ומייק בות', ולשניהם יש רקע ביצירת חוויות משחקי ווידיאו תלת-ממדיים רבי-משתתפים.

פירושו של דבר הוא שחזונה של פייסבוק לגבי קהילת המציאות המדומה שלה עשוי להיראות כמו משהו שלקוח מהסרט Second Life - העולם המקוון שזכה לפופולריות לפני עשר שנים - או כמו קונספט המדע הבדיוני, Metaverse, קהילה מקוונת שבה מתבצעת אינטראקציה בין אווטארים דיגיטליים ברחוב ראשי וירטואלי. את Metaverse המציא הסופר ניל סטיבנסון ברומן Snow Crash מ-1992.

במקביל להכרזה על הקמת יחידת מציאות מדומה חברתית, דיווחה פייסבוק כי משתמשים העלו 20 אלף קובצי וידיאו בפורמט 360 מעלות שידידותי למכשירי מציאות מדומה, לאחר שפייסבוק הוסיפה בסוף 2015 את המאפיין הזה לאתר האינטרנט וליישומים שלה. לדברי פייסבוק, צופים מדי יום מיליוני אנשים באמצעות אתר פייסבוק בקובצי הווידיאו הללו, שמאפשרים למשתמש לשוטט סביב הסצנה ולצפות בה מכל כיוון שיבחר.

אוקולוס, שנמצאת בבעלות פייסבוק, כבר מבצעת ניסויים בשילוב מאפייני תקשורת והתרשתות חברתית באמצעות "גרסת אלפא חברתית" של קסדת המציאות המדומה Gear שפיתחה החברה. הקסדה מאפשרת לקבוצות קטנות של אנשים לצ'וטט בעודם צופים יחד בקובצי וידיאו מקוונים על מסך קולנוע וירטואלי. כמו כן מבצעת אוקולוס ניסויים ב-Toybox, משחק שמאפשר לשני אנשים לשחק יחד בחדר קטן טניס שולחן ומשחקים אחרים.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הופיע על הבמה במסיבת העיתונאים של סמסונג בכנס המכשירים הניידים העולמי (Mobile World Congress) בברצלונה, ואמר כי המציאות המדומה היא הצעד הבא בתקשורת המקוונת לאחר הטקסט, הצילומים וקובצי הווידיאו.

"המציאות המדומה היא הפלטפורמה הבאה, שבה יוכלו כולם לחוות ולשתף כל מה שהם רוצים", אמר צוקרברג, והוסיף כי חברים ועמיתים יתכנסו יחס סביב מדורות וירטואליות, יצפו בסרטים באולם הקרנות פרטי, או יערכו פגישות קבוצתיות באמצעות שימוש בטכנולוגיה. "המציאות המדומה הולכת להיות הפלטפורמה הכי חברתית".

הוא הוסיף כי פייסבוק הקצתה "מאות מהמהנדסים הטובים ביותר שלנו" למציאות מדומה במטרה לתרום ליצירת חוויות שיגרמו "לכם לחוש כאילו אתם ממש שם" עם הידידים.

 

צוות המציאות המדומה של פייסבוק, שעובד בשיתוף פעולה הדוק עם מהנדסי ומעצבי אוקולוס, יתחרה בכמה חברות סטארט-אפ שכבר מנסות להביא את טכנולוגיית ועידות הווידיאו והרשתות החברתיות לתחום המציאות המדומה, כגון Altspace VR מעמק הסיליקון ו-vTime מתוצרתו של האולפן הדיגיטלי Starship, הפועל מבריטניה. גם גוגל מבצעת השקעות גדולות במציאות המדומה, עם קסדה מבוססת-סמארטפון חדשה שתושק בהמשך השנה.

"כבר עזרנו לאנשים לתקשר במגוון רחב של דרכים באמצעות מכשירים ניידים - החל מפייסבוק ואינסטגרם וכלה במסנג'ר ו-ווצאפ - ועכשיו אנחנו רוצים ליישם את הגישה הזאת גם למדיום החדש של המציאות המדומה", כתבה פייסבוק בבלוג.

ג'יימס, שעבד עד לאחרונה ב-Sega, הוא מפתח בריטי-קנדי שידוע במיוחד בזכות Puzzle Pirates, משחק מקוון רב-משתתפים.

בות' עבר לפייסבוק מ-Activision Blizzard, מו"לית משחקי הווידיאו הגדולה בעולם, ובעבר עבד כמפתח משחקים ב-Valve על משחק הזומבי הפופולרי ביותר Left 4 Dead.

פרופיל הלינקדאין של בות' מזמין מפתחי משחקים בעלי ניסיון בבניית "משחקים מקוונים רבי-משתתפים ותלת-ממדיים" לשלוח קורות חיים. פרופיל הלינקדאין של ג'יימס מתאר אותו כ"חלוץ בתחום הסחורות הדיגיטליות והעולמות הווירטואליים והמשחקים המקוונים המסיביים רבי-המשתתפים הפתוחים והנמשכים".

קסדת אוקולוס ריפט תוצע למכירה בחודש הבא במחיר של 600 דולר ליחידה. אתמול הוכרז כי אחת ממתחרותיה העיקריות, Vive של HTC, תימכר ב-800 דולר ליחידה, כולל בקרי שליטה רגישים לתנועה שאינם נכללים בערכה הראשונית של אוקולוס.