בנק ישראל מותיר הריבית על 0.1%; מדגיש: הסיכונים גבוהים

ההחלטה - בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק ■ בנק ישראל: "תמונה מעורבת" באינדיקטורים לרבעון הראשון של 2016 ■ "בחודשים האחרונים חלה האצה במחירי הדירות. היקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה"

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

בנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית במשק ללא שינוי על 0.1%, בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק ההון.

"הוועדה המוניטרית סבורה שהסיכונים להשגת יעד האינפלציה ולצמיחה נותרו גבוהים", נכתב בהודעת הריבית, במה שעשוי לרמוז על נקיטת הרחבה מוניטרית נוספת בהמשך. "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

מצד שני, בנק ישראל התייחס גם לשוק הנדל"ן שלדעת רבים מגביל אותו מהנהגת ריבית שלילית במשק: "בחודשים האחרונים חלה האצה במחירי הדירות, וב-12 החודשים האחרונים הם עלו ב-8%. היקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה, על אף עלייה שחלה בחודשים האחרונים בריבית על המשכנתאות. רמה גבוהה של פעילות בענף הבניה צפויה להמשיך ולתרום להגדלת ההיצע".

באשר לצמיחה, בבנק ישראל מציינים כי נתונים ראשוניים לרבעון הראשון של 2016 מצביעים על "תמונה מעורבת", ומסבירים כי "השפעת המצב הביטחוני על הפעילות הכלכלית נותרה מתונה, ובאה לידי ביטוי בעיקר בתיירות. התמונה העולה מנתוני שוק העבודה ממשיכה להיות חיובית - ומשתקפת ברמה גבוהה של תעסוקה תוך עליה מתמשכת בשכר - למרות התמתנות מסוימת בשיעור המשרות הפנויות".

בהודעת הריבית ישנה כמובן התייחסות לטלטלה בשווקים החו"ל, לחשש מההאטה העולמית ולירידה בציפיות להעלאות הריבית בארה"ב: "החודש נמשכה מגמת ההתמתנות בפעילות הכלכלית העולמית, בדגש על האטה במדינות המתפתחות ובסחר העולמי, ותוך הרעה נוספת בתנאים הפיננסיים על רקע חששות ליציבותם של בנקים, בפרט באירופה. השווקים מייחסים הסתברות נמוכה להעלאת ריבית נוספת השנה בארה"ב, ומספר בנקים מרכזיים העמיקו את ההרחבה המוניטרית".