אורקל רוכשת את רבלו הישראלית בחצי מיליארד דולר

הסטארט-אפ הישראלי הוקם ב-2011, פעיל בתחום הענן ומעסיק כ-70 עובדים ■ רבלו גייסה 54 מיליון דולר מאז הקמתה ■ אחד המייסדים ב-2011: "רוצים לעשות את זה בגדול"

בני שניידר ורמי תמיר / צילומים: תמר מצפי
בני שניידר ורמי תמיר / צילומים: תמר מצפי

חודש פברואר עדיין לא הגיע לקיצו, שנת 2016 בקושי התחילה, וכבר יש אקזיט ישראלי ששובר שיא שנתי שייתכן שיהיה קשה לשבור אותו בהמשך השנה. אורקל , ענקית הטק האמריקאית ששמה הנרדף הוא שמה של מייסדה והעומד בראשה, לארי אליסון, הודיעה רשמית כי היא רוכשת את Ravello Systems הישראלית לפי שווי מוערך של כחצי מיליארד דולר, לפחות לפי אתר חדשות הטק Venture Beat. אורקל עצמה, וכן Ravello, לא אישרו או הכחישו את שווי הרכישה.

נזכיר כי לפני אקזיט זה, האקזיט הגדול של 2016 היה מכירת Altair Semiconductor לענקית היפנית סוני, אך במקרה זה ההחזר "על הכסף" היה בקושי 2. 

המקרה של רבלו הוא אחר לחלוטין. מכירתה משקפת החזר של בערך 9 על "הכסף", מפני שמאז הקמתה בשנת 2011 היא גייסה רק 54 מיליון דולר, ולכן מי שפתח בפניה את ארנקו יכול להיות מרוצה.

אורקל, למי ששכח, היא אחת מאריות הטק של וול סטריט, והיא נסחרת לפי שווי של 156 מיליארד דולר, כך שמימון רכישה בשווי של כחצי מיליארד דולר אינו בעיה עבורה. אליסון, שמכהן כיו"ר, הוא אחד האנשים העשירים בעולם, והונו לפי המגזין "פורבס" עומד על 54.3 מיליארד דולר, חמישי בדירוג המיליארדרים של המגזין האמריקאי.

לאורקל, אגב, אין זו הרכישה הישראלית הראשונה: בשנת 2010 רכשה את Convergin תמורת 80-90 מיליון דולר; בשנת 2009 רכשה את הייפרול תמורת עשרות מיליוני דולרים; בשנת 2008 רכשה את פרימוורה (השווי לא נודע), ואילו בשנת 2006 רכשה את דימנטרה (שוב, השווי לא נודע). כך למעשה, הופכת Ravello לרכישה הכי גדולה של אורקל בישראל.

אז מי זו רבלו ומדוע מצאה חן בעיני אורקל? ובכן, Ravello שהוקמה על-ידי צמד היזמים בני שניידר ורמי תמיר עוסקת במחשוב ענן (Cloud Computing), אחד התחומים היותר לוהטים בתעשיית הטק העולמית. מחשוב ענן פירושו שירותי מחשוב הניתנים למשתמש באמצעות מחשב מרוחק, אליו הוא מתחבר דרך רשת האינטרנט או באמצעות קו תקשורת ייעודי. הביטוי "ענן" הוא דימוי לרשת האינטרנט המבוסס על הצורה הגרפית בה מתארים את הרשת בתרשימי זרימה (Computer network diagram).

בענן נמצאים הנתונים והלוגיקה העסקית של מערכות המחשוב בשרתים ובמרכזי מחשבים והם מופעלים מיחידות קצה מרוחקות. כתוצאה מכך, אין המשתמשים צריכים לרכוש ולנהל משאבי ומערכות מחשוב ובמקום זאת שוכרים אותם כשירות מספקים (כמו אורקל) שמעמידים כוח מחשוב שהגישה אליו תהיה מרחוק דרך האינטרנט.

זו הסיבה מדוע מחשוב ענן הפך להיות יתרון תחרותי, ותחום אליו כמעט כל ענקית טק רוצה להיכנס. אורקל נכנסת אליו מעט באיחור, אחרי שאמזון כבר הפכה את הענן שלה למוביל בשוק והוא הפך למקור הכנסות ורווח מאוד משמעותי עבורה. מכאן הצורך של אורקל בחברת Ravello - שבעצמה משתפת פעולה מול ענקיות כמו אמזון וגוגל ומסייעת להן להעביר את תהליכי המו"פ שלהן לענן.

"אני נרגש להודיע שאורקל רוכשת את Ravello" כתב רמי תמיר, מייסד ומנכ"ל החברה באתר הבית שלה. "צוות עובדי Ravello יצטרף לחטיבת הענן הציבורי של אורקל, והפתרונות שלנו ישתלבו בתוך פתרון הענן של אורקל. אנחנו מאמינים שרכישה זו תסייע ל-Ravello להאיץ את יכולתנו להגיע ליותר לקוחות, להציף יותר ערך ולשפר את הטכנולוגיה בקצב מהיר יותר כדי לשרת נאמנה את לקוחותינו".

עוד ציין תמיר כי הוא "מדגיש שהמטרה העיקרית של Ravello היא שרכישתה לא תפריע להמשך הענקת שירות לכל לקוחותיה. היו בטוחים שהשירות של Ravello יישאר כמו שהוא".

בראיון שנתן ל"גלובס" רגע לאחר הקמת Ravello אמר תמיר לגביה כי "אנחנו מאמינים שבתוך כמה שנים שירותי הענן יהפכו למוצר צריכה, וצריך לעזור לו להפוך לכזה. אנחנו הולכים על אותם המודלים שעבדו בעבר ומקווים שיעבדו גם הפעם. אנחנו רוצים לעשות את זה הכי בגדול אבל אתה לא יכול אף פעם לדעת איך הדברים יסתדרו". ובכן, אפשר להגיד שהדברים הסתדרו מצוין עבור תמיר ושניידר. ממש מצוין. 

עמיתו שניידר אמר בעבר ל"כלכליסט" כי "אנחנו לא מתכוונים למהר למכור. כל מה שתכננו בהתחלה ב-Ravello קורה, ואנחנו רוצים לראות את החברה גדלה ומגשימה את הייעוד שלה". ובכן, אפשר להגיד שמכירה לאורקל היא הגשמת ייעוד.

אקזיט רודף אקזיט: האקזיט השישי של מייסדי Ravello

רמי תמיר ובני שניידר הם מה שנהוג לכנות "יזמים סדרתיים". Ravello היא החברה השישית שהקימו ומכרו במהלך 2 העשורים האחרונים, וקדמו לה: בשנת 1999 מכרו את Fantom, שאפשרה להעביר נתונים על גבי סיבים אופטיים, לסיסקו תמורת 118 מיליון דולר; בשנת 2004 מכרו את P cube, שפיתחה פתרון לניהול תעבורת נתונים, לסיסקו תמורת 202 מיליון דולר; בשנת 2008, לשניידר היה חלק במכירת b hive ל-VMWare תמורת 50 מיליון דולר; באותה שנה מכרו הצמד את QUMRANET שפיתחה פתרונות וירטואליזציה ל-Red Hat תמורת 107 מיליון דולר, ובשנת 2012 לשניידר היה חלק במכירת traffix, שסיפקה שירותי תקשורת מהירה, ל-F5 תמורת 140 מיליון דולר. עכשיו, כאמור, מגיע האקזיט של Ravello שהוא למעשה הגדול ביותר עבור הצמד.

לפי נתוני רשם החברות הישראלי, לכל אחד מהשניים נותרו 13% מההון של Ravello, וזה אומר שכל אחד מהם יגזור קופון של 65 מיליון דולר ממכירת החברה לאורקל, וזאת לאחר שכבר צברו עשרות מיליוני דולרים ממכירת החברות האחרות לעיל. בעלת המניות הגדולה ב-Ravello היא קרן ההון סיכון נורווסט (23.6%), ואחריה קרן ההון סיכון סקויה (23.3%). משקיע פרטי מוכר לא פחות הוא אמנון לנדן, בעברו מנכ"ל מרקורי, לו יש 1.3% וזה אומר שיקבל בערך 6 מיליון דולר.

במסגרת ראיון שנתן הצמד ל"גלובס" בשנת 2008 אמר תמיר על מכירת החברות הסדרתית שלו ושל שניידר: "כשמסתכלים עלינו מהצד, נראה כאילו לפני 3 שנים הקמנו חברה, ו-3 שנים לפני כן מכרנו חברה. בתוך -3 שנים האלה - זה עולם ומלואו, והדברים כל-כך שונים. לא תמיד מכוונים דווקא למכירת חברה, אף שנראה כאילו כן. מישהו אמר לנו 'ידעתי שתמכרו וגם ידעתי את המחיר', אבל שום דבר לא היה מכוון".

עמיתו שניידר ציין: "אני קורא לניהול סטארט-אפ 'שיטת המניפות'. אתה מתחיל במניפה רחבה של פתרונות, כי אתה אף פעם לא יודע מה יתפוס ומצד שני, צריך להביא זרם הכנסות קבוע. ככל שמתקדמים ומכירים את השוק יותר טוב, מתחילים לצמצם את המניפה. הניסיון הניהולי והבגרות פירושם להגיד 'מה שאמרתי אתמול, לא עובד היום'. גם להתאים את קצב שריפת המזומנים לביטחון שיש בדרך זו אמנות". תמיר הוסיף מצדו: "היינו המבקרים הכי גדולים של עצמנו. חייבים להיות המבקרים הכי קשוחים כדי שהדברים יעבדו".

באשר לתפקידו של המזל, ציין שניידר: "בהרבה דברים זה היה מזל, אבל יכול להיות גם להיפך - שאם היינו מקבלים החלטות אחרות היינו מצליחים יותר. התרבות של הביקורת העצמית נמצאת אצלי עוד מהצבא, מהתחקירים שבודקים מה עשינו לא טוב. ברגע שיש בך את התרבות של הביקורת, זה לא מזל".

שניידר המשיך וציין באותו ראיון כי "החלום של הרבה ישראלים היה 'בוא נביא את החברה האמריקאית לישראל'. התבגרנו. יש כאן תעשייה מבוזרת שיכולה להתאים את עצמה לעולם החדש. תאר לעצמך שהיינו בונים חברה חזקה שמוכרת לבנקים. הרי עכשיו היינו עלולים למוטט את ההיי-טק הישראלי. להגיד לך שלא מגרה אותי להקים חברה ישראלית שתחיה לנצח? כן, אבל אלה חוקי המשחק. אני לא אלך לעשות משהו בגלל איזה חלום מגלומני".

תמיר ציין באותו ראיון: "יש לנו הנהלה טובה בדרג הביניים. בארה"ב, לעומת זאת, יש מנהלים שגדלים בכל הדרך מהתפקיד הכי נמוך בחברה ועד הצמרת. כשהם מגיעים למעלה, הם כבר יודעים איך זה עובד. מדי פעם צומח בארץ איזה ענק כמו טבע או צ'ק פוינט, אבל זה לא סממן להרבה דברים שיקרו כאן. יש סיבות לזה שלא קמה כאן נוקיה מקומית וצריך להיות עם עיניים פקוחות למה שאנחנו עושים".

אורקל ישראל: 400 עובדים ב-4 מרכזי פעילות

אחת מחברות הטכנולוגיה הגלובליות הראשונות שנכנסו לארץ, היא אורקל המדורגת ראשונה בדירוג חברות המחשוב הארגוני בעולם, עם מחזור הכנסות של 38.3 מיליארד דולר בשנת 2015, וקצת יותר מ-136 אלף עובדים ברחבי העולם.

"אורקל ישראל" הוקמה ב-1996 ומשמשת כזרוע השיווק, התמיכה, היישום וההדרכה לסל הפתרונות המלא של החברה. כאמור, אורקל העולמית ביצעה בישראל מספר רכישות, ומרכז הפיתוח המקומי של אורקל התגבש סביב רכישת חברות תוכנה דוגמת קונברג'ין, הייפרול, פרימוורה ודימנטרה, וכן סניפים ישראלים של חברות בינלאומיות שנרכשו על-ידי אורקל העולמית דוגמת Sun, וחברת Hyperion. אורקל ישראל מעסיקה כ-400 עובדים, בהם 250 מקצועני תוכנה, וכולם פרוסים ב-4 מרכזי פעילות: פתח-תקווה, הרצליה, אור-יהודה ובאר-שבע. מנכ"ל אורקל ישראל הוא עוזי נבון.

לאורך השנים התפתחה בארץ קהילת מפתחים עצמאיים בטכנולוגיות Oracle, המונה מעל 12,000 מקצוענים. זו קהילה שמשרתת בסיס לקוחות של יותר מ-2,500 חברות וארגונים בארץ, ומקבלת תמיכה רצופה מהחברה העולמית במידע, השתלמויות, קורסים ותמיכה ארגונית - כולל ערוץ תקשורת ישיר בין המפתחים והמיישמים לבין מומחי החברה העולמית. יש ארגון משתמשי אורקל בשם iLoug, וגם כנס שנתי, "שבוע אורקל", שנחשב לכנס הטכנולוגי המקצועי הגדול בישראל.

ב-3 השנים האחרונות החברה עברה מהפך עצום בתולדותיה, עם המעבר לענן והגשמת החזון שהציב המייסד וה-CTO לארי אליסון: "אורקל תהיה חברת הענן מספר 1 בעולם". החברה העולמית ביצעה רכישות של חברות וטכנולוגיות ענן בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים, וכתוצאה מכך, אורקל היא החברה שמספקת את תיק המוצרים בענן הגדול בתעשייה, עם פתרונות ענן ב-SaaS, PaaS וב-IaaS.

את העשור הקרוב מכנים בחברה: "עשור הדו-קיום", כלומר, דו-קיום של מערכות במתקני הלקוח, לצד המעבר לענן. "כספק ארגוני ייחודי בתעשייה, שמציע סביבת ענן מלאה, אנחנו מחויבים לתמוך במעבר הדרגתי שיתפרס על פני 10 עד 20 השנים הבאות, ממערכות שנמצאות באתר הלקוח אל הענן הציבורי. בעשור של דו-קיום כזה, הטכנולוגיות של אורקל מאפשרות לארגונים לבחור באיזה קצב ירצו לעבור לענן, אילו אפליקציות הם רוצים להעביר לענן, וכמובן לאיזה סוג של ענן: פרטי, ציבורי והיברידי. גישה זו מתאפשרת הודות למה שמבדל את אורקל מכל ספק ענן אחר: השילוב ההנדסי הייחודי בין טכנולוגיות תוכנה וחומרה", נטען באחרונה על-ידי החברה.

Ravello Systems

שנת הקמה: 2011

מה עושה: פתרון למחשוב ענן

מספר עובדים: 70 (נכון לספטמבר 2015)

מייסד ומנכ"ל: רמי תמיר

מייסד, יו"ר ונשיא: בני שניידר

סך גיוסי הון מאז ההקמה: 54 מיליון דולר 

בעלי המניות ב-Ravello
 בעלי המניות ב-Ravello

שרשרת האקזיטים של רמי תמיר ובני שניידר
 שרשרת האקזיטים של רמי תמיר ובני שניידר