מתעלמים מפלוג: ביקוש ער לאג"ח של נאווי היום בבורסה

למרות שמרבית הרוכשים בהנפקה היו שחקני נוסטרו וחתמים כ-20% מהסדרה מחליפה ידיים והרוכשים בהנפקה רושמים רווחים

דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

העימות המתעצם בין שר האוצר כחלון לנגידה פלוג על רקע קידום התחרותיות בשוק האשראי עלה השבוע מדרגה נוספת, כאשר בנק ישראל יצא באופן חריג נגד הנפקת האג"ח של חברת האשראי החוץ בנקאי "האחים נאווי".

למי שלא מעודכן בפרטי ההתכתשות האחרונה נזכיר כי האחים נאווי  מנסים לקדם כבר זמן רב הנפקת אג"ח שתאפשר להם לגוון את מקורות המימון בהם משתמשת החברה כדי לספק אשראי ללקוחותיה. כיום מתממנת נאווי בעיקר באמצעות הלוואות בנקאיות, אותם היא מנתבת ללקוחותיה בריביות גבוהות במיוחד כאשר המרווח הפיננסי שלה עומד על למעלה מ-9%.

במאי האחרון עצרה רשות ני"ע את מהלך ההנפקה ממש ביום השלב המוסדי מפני שמימון הלוואות ואשראי באמצעות הנפקת אג"ח לא עלה בקנה אחד עם חוק הבנקאות. במסגרת המאמצים שמקדם שר האוצר להחדרת תחרות נוספת לשוק הבנקאות הקרטליסטי תוקן החוק (במה שזכה לכינוי "תיקון נאווי") כך שהתאפשר לנאווי לצאת סוף סוף במהלך הגיוס המיוחל. לאחר התיקון נותרו עדיין שתי מגבלות עיקריות על מלווים כמו נאווי: ראשית נאסר עליהם להיכנס לתחום המשכנתאות, עובדה לא רלוונטית עבור נאווי שאינה פועלת מול משקיעים פרטיים כלל ומגבלה נוספת: נאסר על המנפיק לפעול מול לקוחות גדולים שהיקף המחזור שלהם עולה על 400 מיליון שקל.

החברה יצאה למהלך נוסף בשוק, הפעם בגיבוי רשות ני"ע והאוצר, כדי לגייס אג"ח. החברה אף זכתה לדרוג של A מינוס ממעלות להיקף של עד 600 מיליון שקל. כדי לעקוף את המגבלה על החשיפה ללויים עם מחזור של למעלה מ-400 מיליון שקל, הקימה נאווי מנגנון במסגרתו יעברו כספי ההנפקה במלואם לחברה בת בשם "פסגות ליסינג" אשר תוגבל באופן מוחלט לפעילות מול לקוחות בהיקף מחזור נמוך מהמגבלה. לטענת החברה בנק ישראל עודכן במהלך לכל אורך הדרך.

והנה, מיד לאחר שנאווי השלימה את מהלך הגיוס הציבורי במסגרתו גייסה 303 מיליון שקל בריבית של 2.7% למח"מ קצר של שנתיים, ולאחר שהבורסה ניפקה כבר את כל האישורים הדרושים לתחילת המסחר באג"ח, ואפילו לאחר השלמת הסליקה הכספית של הזמנות המשקיעים, שלחה היועצת המשפטית של בנק ישראל מכתב להנהלת החברה בו קבעה כי ההנפקה אינה עלה בקנה אחד עם חוק הבנקאות! החברה דחתה טענות אלו ולמשקיעים בהנפקה שחששו לגורל השקעתם שידרה ביטחון בכך שאין מה לדאוג ושכל העניין הוא בסך הכל חלק מהמאבק הפוליטי הגובר בין שר האוצר לנגידת הבנק המרכזי.

יהיה מעניין לעקוב אחר התפתחות הקרב הזה ואחר השלכותיו האפשריות על העסקים של האחים נאווי אך כבר היום יכולנו לקבל קריאת כיוון ראשונה מצד שוק ההון על ההתגוששות הזו. האג"ח התחיל היום להיסחר לראשונה, ולמרות חששות של גורמים בשוק בדבר לחץ מוכרים כבד או היעדר קונים בשל העננה שייצר בנק ישראל, האג"ח נסחר באופן יציב למדי, בשער של כ-100 המשקף רווח קטן למשקיע המוסדי (שזכה להנחה של 0.4% על המחיר הנקוב של 100). יתרה מזאת, מחזור המסחר בנייר הינו גבוה מאוד: למעלה מ-60 מיליון שקל נכון לאמצע יום המסחר, עובדה המשקפת פעילות ערה של קונים, בהם מן הסתם גם משקיעים מוסדיים. בקיצור, שוק ההון משדר כרגע תמיכה ואמון בעמדה של השר כחלון ולא מתרשם במיוחד מניפוח השרירים של בנק ישראל.