מכרז המיליונים שיקבע מי תייצר את רישיונות הנהיגה שלכם

שתי חברות - האחת מעוטף עזה והשנייה מקיסריה - מתמודדות על מכרז של משרד התחבורה שמבטיח לזוכה בו הזמנות ב-10 מיליון שקל בשנה בקירוב ■ הסכינים נשלפו מזמן - והנה הצצה למה שמתחולל מאחורי הקלעים

פקק / צילום: איל יצהר
פקק / צילום: איל יצהר

הליכים משפטיים ופרקליטי צמרת, חברות מסחריות שנלחמות על זיכיון של עשרות מיליוני שקלים, טענות למכרז תפור וחשש לזיוף ושכפול זהותם של אזרחי המדינה בידי "גורמים עוינים" - כל אלה מעיבים על מכרז של משרד התחבורה לבחירת החברה שתייצר את רישיונות הנהיגה של אזרחי ישראל בשנים הקרובות.

בחזית העימות נמצאות החברות המתחרות "דפוס בארי" שפועלת מעוטף עזה ו"פתקית" מקיסריה, שמתמודדות על המכרז שמבטיח לזוכה בו הזמנות ב-10 מיליון שקל בשנה בקירוב, לפי עלות של 8.5 שקלים לתעודה. תקופת ההתקשרות היא למשך 3 שנים, עם אפשרות להארכה בשלוש שנים נוספות. השבוע, ימים אחדים לפני המועד האחרון להגשת ההצעות לקראת קבלת הזיכיון הנחשק, החברה מקיסריה דורשת לעצור את המכרז עד שהשלכותיו הביטחוניות ייבחנו מחדש בטענה ש"סכנת נפשות אורבת מעבר לפינה".

בחודש דצמבר האחרון, עת פרסם משרד התחבורה את המכרז לבחירת החברה שתייצר את רישיונות הנהיגה של כולנו, למנהלי חברת פתקית שבבעלות גדעון פישמן הייתה סיבה טובה להאמין שהניצחון שלהם בכיס: התעודות, נקבע במכרז, ייוצרו ממספר שכבות של חומר גלם שנקרא פוליקרבונט. על כל שכבה של חומר כזה מתאפשרת הטבעה של כמה אמצעי אבטחה סמויים, לרבות שבב חכם, אם וכאשר יוחלט בעתיד על שילוב של שבב כזה ברישיונות הנהיגה. לאחר שכל השכבות עוברות תהליך כבישה מיוחד, נוצרות תעודות שלדעת משטרת ישראל ואגף הביטחון של משרד התחבורה יהיה קשה מאוד עד בלתי-אפשרי לזייף. רישיונות הנהיגה המונפקים כיום לנהגי ישראל עשויים מחומר אחר, שנקרא טסלין: רישיונות אלה מיוצרים ב-20 השנים האחרונות בדפוס בארי שבבעלות קיבוץ בארי בדרום, לאחר שהחברה זכתה בשורה של מכרזים שפרסם בעבר משרד התחבורה.

הדרישה לייצור הרישיונות העתידיים דווקא מפוליקרבונט הועלתה משיקולים של אבטחה ועמידות הרישיונות, והרצון ליישר קו עם התקינה באירופה. זאת, חרף מחאותיה של דפוס בארי וטענתה כי די בתעודות שעשויות טסלין: בחברה הדרומית טוענים כי התעודות שהיא מייצרת בטוחות מפני זיוף וכי ברוב המדינות בארה"ב נעשה שימוש באותו חומר - גם לאחר שהנושא נבחן לעומק בעקבות מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001. תנאי נוסף שנקבע במכרז משרד התחבורה, על רקע דרישת אגף הביטחון שלו, הוא שכל מלאכת הייצור של הרישיונות החדשים תיעשה בישראל באתר מאובטח. אלא שבהמשך משרד התחבורה זיגזג, וחזר בו מאותה דרישה.

"משטרת ישראל חכמה מה-FBI?"

הביטחון של פתקית בניצחונה במכרז לא היה תלוש מהמציאות: היא החברה היחידה בישראל שמחזיקה בטכנולוגיה המתאימה המאפשרת את ייצור רישיונות הנהיגה המבוססים על פוליקרבונט. זאת, לאחר שלפני ארבע שנים בקירוב זכתה החברה לצד חברת HP במכרז של משרד הפנים לייצור תעודות הזהות של אזרחי ישראל, שעשויות מחומר זה ולשם כך הקימה את קו הייצור המתאים בהשקעה הנאמדת ב-25 מיליון שקל.

בדפוס בארי חששו כי תנאי המכרז מיטיבים מדי עם המתחרה מקיסריה, ומיהרו לערכאות משפטיות: בעתירה שהגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, טענה החברה באמצעות עו"ד רועי בלכר ממשרד גולדפרב, זליגמן ושות' נגד משרד התחבורה כי המכרז נתפר למידותיה של פתקית - החברה היחידה בישראל שמחזיקה ביכולת לייצר תעודות מפוליקרבונט. לדעת דפוס בארי, אין סיבה ממשית המצדיקה את הפסקת הייצור של התעודות מהחומר טסלין. "אין שחר לדרישה להפסיק את השימוש בחומר טסלין. ברוב המדינות בארה"ב רישיונות הנהיגה עשויים מחומר זה. מה, אנחנו יותר חכמים מהם? משטרת ישראל יותר חכמה מה-FBI?", שואל עו"ד בלכר.

בניסיון לעקוף את הפער הטכנולוגי בינה לבין המתחרה פתקית, דפוס בארי דרשה להתיר לה לייבא את התעודות הגולמיות מחו"ל - ולעשות להן בארץ הליך המכונה "פרסונליזציה", שבו מוטבעים על התעודות פרטיו ותמונתו של האזרח בעל רישיון הנהיגה. בהתייחס לאיסור על יבוא התעודות הגולמיות מחו"ל, טענה דפוס בארי בבית המשפט כי הוא עומד בניגוד לחוק חובת המכרזים ולהתחייבויות הבינלאומיות של ישראל אל מול ארגון הסחר הבינלאומי.

בעקבות העתירה של דפוס בארי, ועדת המכרזים של משרד התחבורה התכנסה באחרונה לחשיבה מחודשת על תנאי הסף שקבעה, ופרסמה מכרז מתוקן. על פי המכרז העדכני, החברה שתזכה בהליך תוכל לייבא תעודות גולמיות מפוליקרבונט מכל מדינה שישראל מקיימת איתה קשרים דיפלומטיים. ההחלטה הזאת מקלה על דפוס בארי, מאפשרת לה "לחזור למשחק", אך הפעם היא מעוררת את חמתה של המתחרה פתקית.

"מבחינה חוקית, התעודות המזהות הרשמיות בישראל ובאמצעותן ניתן להצביע בבחירות לכנסת הן תעודת זהות, רישיון נהיגה ודרכון", אומר עו"ד יוסי לוי בשם חברת פתקית. "זיוף של כל אחת מהתעודות האלה יוצר סיכון ביטחוני חמור לאזרחי המדינה. בכל הכבוד הראוי, האם יעלה על הדעת שחומרי הגלם לרישיונות הנהיגה המשמשים כאמצעי זיהוי רשמי במדינת ישראל ייוצרו בפריז, באנקרה, בבריסל או חס וחלילה בסין - ועוד בימים טרופים אלה?".

מנכ"ל דפוס בארי, גל כהן, מעביר מצדו מסר מרגיע ואומר: "יבוא התעודות הגולמיות לא חושף אף אחד לסכנה. מדובר רק בכרטיסים גולמיים, שכן את תהליך הפרסונליזציה, שהוא החשוב מבחינה ביטחונית, נעשה בישראל. אנחנו מתכוונים לייבא את הגלם מיצרן שמספק גלמים כאלה לעוד מדינות מתקדמות בעולם".

אנשי פתקית בשלהם: בשבועות האחרונים פנה עו"ד לוי בשם החברה מקיסריה לראשי מערכת הביטחון ובהם ראש המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון) ניר בן משה, למפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, לבכירים בשב"כ, במוסד ואף לחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולמנכ"ל משרד ראש הממשלה - והזהיר מפני החלטת משרד התחבורה. "חומרי הגלם שייובאו כבר יכילו 95% מאמצעי הביטחון המצויים ברישיון הנהיגה, הן אמצעי אבטחה גלויים הן אמצעי אבטחה סמויים. הלכה למעשה, ככל שגלמי הרישיונות המיוצרים בחו"ל יגיעו לידיים עוינות - ניתן יהיה לבצע בהם 'פרסונליזציה' תוך שימוש באמצעים שעלותם אלפי דולרים בודדים וניתן להשיגם בקלות בשוק החופשי", גורס עו"ד לוי.

"השינויים נעשו מסיבות ענייניות"

בשבוע הבא אמורות החברות המשתתפות במכרז להתכנס למועד האחרון להגשת הצעותיהן לוועדת המכרזים של משרד התחבורה. וזה לא נגמר עד שזה נגמר: כעת דורשת פתקית מהמשרד לעצור את המכרז ולדחות את מועד הגשת ההצעות עד שיעשה בירור יסודי בסוגיות הביטחוניות וזאת, "כדי לאפשר שהות מספקת לבחינת השלכותיה הביטחוניות של החלטת ועדת המכרזים". עו"ד לוי: "אני משוכנע שישראל כץ, שהוא שר התחבורה וגם השר לענייני מודיעין, לא מודע למצב שנוצר, כי אם היה ער לו - ודאי שהיה פועל ומשנה את פני הדברים".

משרד התחבורה דחה את הטענות ומסר: "מדובר בהליך תחרותי ושוויוני שמתקיים לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע במשרד. לאור העובדה שבכנס הספקים ובשלב שאלות ההבהרה התברר כי הנחות מסוימות שעליהן התבסס המשרד בקביעת התנאים בנוסחו הראשוני של המכרז נעשו על בסיס מידע עובדתי חלקי, ולאור הערות ביהמ"ש, תוקן נוסח המכרז בהיבטים שונים לרבות באפשרות לייצור הרישיונות בחו"ל. זאת, תוך קבלת אישור הגורמים המנחים בתחום הביטחון לביצוע הייצור בחו"ל לצורך הבטחת קיום הליך תחרותי הוגן".

עוד נמסר ממשרד התחבורה כי "השינויים בתנאי המכרז לא נעשו בלחץ דפוס בארי, אלא מסיבות ענייניות, כאשר דרישתה המרכזית של דפוס בארי באותה עתירה - ביטול הדרישה המרכזית לייצור התעודות מפוליקרבונט - נדחתה בידי ועדת המכרזים. לפיכך נמצא כי אין שום פגם בהחלטות שקיבלה ועדת המכרזים בהליך המתקיים בימים אלה". משב"כ נמסר בהתייחס לדברים כי "משרד התחבורה הוא גוף מונחה של שירות הביטחון הכללי בתחום אבטחת סודות מדינה, על פי החוק להסדרת הביטחון. במסגרת זו, שב"כ מעביר הנחיות לאבטחת מאגרי המידע במשרד ובכלל זה גם למאגר רישיונות הנהיגה. מטבע הדברים, הנחיות אלה חסויות".

המאבק על הזהות של כולנו
 המאבק על הזהות של כולנו