רוביו לטראמפ: אתה אנטי-ישראלי; טראמפ לרוביו: אתה מתמוסס

דם נשפך בעימות הרפובליקאי החדש: כולם נגד דונאלד טראמפ; היחס לישראל היה אחד ממוקדי העימות הגועש ■ ביסוד ההתגוששות: ההערכה שהעימות היה ההזדמנות האחרונה לבלום את דרכו של טראמפ לבית הלבן ■ "ההסכם עם איראן – אסון לישראל"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

העימות העשירי בין המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, שנערך אמש (ה') ביוסטון, טקסס - לא איכזב. התקשורת בארה"ב בנתה ציפיות לדמולישן דרבי, ל"משחק רעב", שבו המשתתפים מנסים להשמיד זה את זה - ומיליוני הצופים שנקבצו סביב זירת CNN אכן קיבלו מנות גדושות של התגוששויות אלימות. לו מילים יכלו לפצוע, היה צריך לפנות חלק מהמתמודדים באמבולנס. שלושת המתחרים העיקריים - דונאלד טראמפ, טד קרוז ומארקו רוביו - הקיזו בששון זה דמו של זה והעם ראה ונהנה. שני המשתתפים האחרים - ג'ון קייסיק, מושל מדינת אוהאיו, ובן קארסון, מנתח המוח לשעבר - היו מאופקים יותר.

כצפוי, המדיניות האמריקאית העכשווית והעתידית כלפי ישראל היתה אחד מהנושאים המרכזיים בעימות. למעשה, כל אחד מהמשתתפים ניסה להפגין עד כמה ידידותו ל"דמוקרטיה היחידה במזה"ת" גדולה יותר מזו של האחרים ומהבחינה הזו כולם ניצחו. לנוכח האפשרות הסבירה שמישהו מבין חמשת המשתתפים אכן יהיה הנשיא הבא של ארה"ב, ויהיה מצופה לקיים את הבטחות הבחירות שלו, בחרנו להביא חלק ניכר מההצהרותיהם על ישראל כלשונן.

וולף בליצר (המנחה) בפנייה לטראמפ: "אמרת בעבר, 'תנו לי להיות האדם הנייטרלי. אני לא רוצה לומר איזה צד (הישראלים או הפלסטינים) אשם (בסכסוך)'. איך אפשר להיות נייטרלי כאשר ארה"ב רואה בישראל בעלת הברית הקרובה ביותר שלה במזה"ת"?

טראמפ: "קודם כל, אני לא חושב שבתקופת נשיאותו של אובמה ארה"ב רואה בישראל בעלת ברית מפני שלדעתי אובמה נוהג בישראל באופן נורא. יחסו לישראל - איום. (תשואות). (אבל) אני הובלתי את מצעד ההצדעה לישראל בשדירה החמישית ביום העצמאות לפני כמה שנים, ויש לי קשרים הדוקים מאוד עם ישראל. קיבלתי את פרס 'עץ החיים' ופרסים רבים אחרים שנתנה לי ישראל. בכל אופן, כאשר אהיה נשיא, אין דבר שארצה לעשות יותר מאשר להביא שלום לישראל ולשכנותיה. לא נראה לי שזה מועיל לומר (לצד זה או אחר), אתם 'הצד הטוב' או אתם 'הצד הרע'. יכול להיות שלא אצליח. קרוב לוודאי שזה יהיה המו"מ הקשה ביותר בעולם, מכל סוג. אוקיי? אבל אני לא חושב שזה יעזור אם אתחיל לומר, 'אני מאוד פרו-ישראלי, יותר מאשר כל אדם אחר על הבמה'. זה לא יועיל לאיש אם אתחיל להשפיל את שכנותיה של ישראל. אני רוצה לעשות לקראת מו"מ לשלום, למען ישראל ולמען שכנותיה. לא אוכל להצליח כמנהל מו"מ אם אנקוט עמדה לטובת צד זה או אחר. ויחד עם זאת - אני לגמרי פרו-ישראלי".

סנטור טד קרוז: "הנה תחום נוסף שבו טראמפ מסכים עם הילארי קלינטון, בעוד שאני חולק על שניהם בתקיפות. גם דונאלד וגם הילארי קלינטון רוצים להיות נייטרליים... בין ישראל לפלסטינים. אני רוצה להבהיר: אם אהיה נשיא, ארה"ב תתייצב בצד ישראל, ללא שום צורך להתנצל. רעיון הנייטרליות מבוסס על כך שהשמאל קונה את המוסר היחסי שהתקשורת מטיפה לו. אז תקשיבו היטב: אי אפשר להשוות בין ישראל לפלסטינים. כאשר טרוריסט מצמיד דינמיט לחזהו, מתפוצץ ורוצח נשים וילדים חפים מפשע, אי אפשר להשוותו לחיילי צה"ל שמגינים על ישראל... בתשובתו של דונאלד לא היתה אף מילה על הדברים שהוא עשה ב-70 שנותיו כדי להגן על ישראל. לעומת זאת, אני הובלתי, פעם אחר פעם, את המאבק על הגנת ישראל. אם אתם רוצים לדעת מי יגן על ישראל, תראו מי הגן עליה כאשר היה צורך בכך".

טראמפ: העסקה עם איראן - אסון לארה"ב ולישראל

ג'ון קייסיק: "הייתי תומך חזק בישראל זמן רב יותר מאשר כל אחד מאלה שעל הבמה. אולי לא נתתי כסף רב כל כך כמו דונאלד, אך ניצבתי לימין ישראל תקופה ארוכה מאוד".

מארקו רוביו: "אינני יודע אם טראמפ מבין זאת... אבל עמדתו היא עמדה אנטי ישראלית. הסיבה לכך היא, שאינך יכול להיות מתווך הוגן במחלוקת בין שני צדדים, כאשר צד אחד מתנהל דרך קבע באופן בלתי הוגן. הרשות הפלסטינית פרשה ממאמצים רבים לאין ספור לעשות שלום (והתעלמה) מהצעות נדיבות מאוד של הישראלים. במקום זאת, הפלסטינים מחנכים ילדים בני ארבע שלהרוג יהודים זה דבר נהדר. חמאס משגר רקטות ושולח חוליות טרור לישראל באופן תמידי. השורה התחתונה היא, שעסקה בין ישראל לפלסטינים, בהרכב הנוכחי (של ההנהגה הפלסטינית) אינה אפשרית. לכן, הנשיא הבא של ארה"ב צריך להיות מישהו כמוני, שיתייצב לצד ישראל. אין בדעתי לומר, 'או, אני לא תומך בשום צד'. אני אהיה חד-צדדי. אני אהיה בצד ישראל בכל יום ויום מפני שישראל היא המדינה הפרו-אמריקאית והדמוקרטיה היחידה שתומכת ביזמה חופשית במזה"ת". (תשואות).

טראמפ: "אני אחד שיודע לנהל מו"מ. עשיתי זאת בהצלחה רבה במרוצת השנים. חשוב מאוד שנעשה זאת. למען האמת, רוביו אינו אחד שיודע לנהל מו"מ. ראיתי כיצד הוא התמוסס (בעימות קודם, במהלך ויכוח חריף עם כריס כריסטי, מושל ניו-ג'רזי, שבינתיים פרש מהמירוץ). זה היה אחד מהדברים העצובים ביותר שראיתי אי פעם".

רוביו: "טראמפ חושב שהפלסטינים הם עסקת נדל"ן.... כאשר יש לך עסק עם טרוריסטים, אתה לא עושה עימם עסקות. ניהלת פעם מו"מ עם טרוריסטים"?

טראמפ: "אתה לא יודע למנהל מו"מ... בצורה שבה אתה חושב, לעולם לא נגיע לשלום".

בן קרסון: "... כאשר הייתי בישראל לפני כמה חודשים, דיברתי עם הרבה אנשים. לא יכולתי למצוא אפילו אדם אחד שלא חשב שארה"ב הפנתה עורף לישראל. ישראל היא שותפה אסטרטגית, אך אנו גם צריכים להכיר בכך שלארה"ב יש מסד דתי יהודו- נוצרי. לדחות את ישראל זה הדבר האחרון שאנו צריכים לעשות. זה לא אומר שצריך לגלות יחס בלתי הוגן לאחרים. תמיד אפשר לגלות יחס הוגן לאחרים... כאשר יש לך ילד, אתה רוצה להיות הוגן כלפי כל הילדים, אבל לילד שלך אתה מקדיש תשומת לב מיוחדת".

קרוז: "... טראמפ תמך במועמדותו של ג'ון קרי לנשיאות ארה"ב ב-2004. הוא נתן לו תרומה. קרי הוא שר-החוץ הכי אנטי ישראלי בתולדות ארה"ב. הדיפלומטיה שלו היתה אסון".

טראמפ: "לא היה מבקר חריף יותר של קרי ממני. הוא אחראי לעסקה עם איראן, העסקה הגרועה ביותר בהיסטוריה שלנו. זה אסון לארה"ב ואסון לישראל".

קרוז: "... איפה הייית, טראמפ, כאשר ממשל אובמה ביטל טיסות אזרחיות (של חברות אמריקאיות) לישראל, לאחר שרקטה של חמאס נחתה ליד נתב"ג... מייקל בלומברג טס לשראל מלונדון והלחץ שהופעל על הסטייט דיפרטמנט היה כה גדול עד שהממשל ביטל את איסור הטיסות. איפה היית אתה, דונאלד במאבק הזה, ובמאבקים אחרים? אם זה היה אכפת לך, לא היית תומך בפוליטיקאים אנטי-ישראלים, מג'ימי קארטר ועד הילארי קלינטון".

סוגיית ישראל היתה, כמובן, רק אחד מהנושאים שעלו בעימות וחילופי המהלומות העזים ביותר היו, כצפוי, בנושאי פנים, ובמיוחד ביזמת טראמפ לגרש 11 מיליון היספאנים נטולי ניירות שחיים בארה"ב, ובשאלה כיצד לבטל את הרפורמות בשירותי הבריאות של אובמה. נושא חוץ נוסף שהצליח לרגש את המתמודדים היה לוב ועיראק. טראמפ טען, שאם צדאם חוסיין ומועמר קדאפי היו מוסיפים למשול בארצותיהם גם כיום העולם היה טוב יותר, מפני ששניהם ידעו לחסל טרוריסטים.

ההתכתשויות האלה היו חזויות. לאחר הניצחון הסוחף של טראמפ בבחירות המקדימות בנוואדה, שלשום, השתררה אווירה של היסטריה בממסד של המפלגה הרפובליקאית - ולא רק שם. טראמפ, שנראה תחילה כבדיחה, נהפך למציאות מפחידה. לקבלן ויזם תכניות הריאליטי מניו-יורק, שכל הפוליטיקאים והאנליסטים, בלי יוצא מהכלל, זלזלו בו והמעיטו מערכו האלקטורלי, יש עתה סיכוי ממשי לזכות במועמדות הרפובליקאית לנשיאות וייתכן שמינויו בלתי נמנע. זעקות השבר של הממסד הרפובליקאי, 'חכו, הרי טראמפ בכלל לא שמרן, הוא אפילו לא רפובליקאי אמיתי', נופלות על אזניים ערלות. שאלת השמרנות או אי השמרנות של טראמפ אינה מעניינת את תומכיו, כפי שאמר אחד מהם, ג'ורדן וור, שצוטט אתמול ב"ניו יורק טיימס": "לאומנות זה הדבר החדש, בן אדם... איזה טעם יש לשמרנות בכלל? זו אידיאולוגיה כושלת".