תוכנית מחיר למשתכן של השר כחלון: בין הצהרות למעשים

שר האוצר התחייב ש-70 אלף יחידות דיור ישווקו עד סוף 2016 במסגרת מחיר למשתכן ■ עד כה נמכרו 6,473 יח"ד בלבד ליזמים ולקבלנים

שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד
שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד

ב-19 באוקטובר 2015 יצאה לדרך תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר משה כחלון. אחרי חודשים של הצהרות, החלטות ממשלה והחלטות של מועצת מקרקעי ישראל, נסגר המכרז הראשון, בעפולה. מאז פורסמו כמה וכמה מכרזים, הוכרזו זוכים רבים, וכעת עומדת לצאת לדרך ההגרלה הראשונה של מחיר למשתכן, גם היא בעפולה.

לכבוד ההגרלה הראשונה ובשל העניין הציבורי הרב שהתעורר בתוכנית של שר האוצר, החליט "גלובס נדל"ן" לסקור את המכרזים שפורסמו ולעשות סדר: היכן נסגרו, היכן צפויים להתפרסם חדשים, ולבדוק עד כמה הצהרות הממשלה על שיווק מאסיבי של יחידות דיור מוזלות אכן מחזיקות מים.

בימים הראשונים של 2016 התגאו במשרד האוצר בעמידה ביעדי השיווק שנקבעו, ואמרו כי: "יעדי הממשלה לשיווק הקרקע לשנת 2015 - שעמדו על 45 אלף יחידות דיור - הושגו במלואם, מהן יועדו 25 אלף יחידות דיור למחיר למשתכן. השיווק בפועל של קרקעות למחיר למשתכן עלה ב-10.7% על היעד הממשלתי והגיע כאמור ל-27,690 יחידות דיור". באותה ההזדמנות אמר שר האוצר כי: "בשנה הבאה נשלים שיווק של 70 אלף יחידות דיור במסגרת תוכנית מחיר למשתכן כפי שהתחייבנו, ואני מאמין שגם נעבור את זה". כלומר, שר האוצר העניק התחייבות לשיווק של לפחות כ-42.3 אלף יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן. ימים יגידו אם אכן משרד האוצר יעמוד בכך.

 

מכרז ללא חוברת

על פי דברי שר האוצר כחלון וגורמי ממשלה אחרים, המדינה עמדה ביעד ושיווקה ב-2015 קרקעות לבניית 27,690 יחידות דיור מוזלות. בדיקת "גלובס נדל"ן" שהתבססה על אתר רשות מקרקעי ישראל, אתר משרד הבינוי והשיכון והאתר הייעודי של תוכנית מחיר למשתכן, קובעת שאם הביטוי שיווק קרקע מתייחס לרף הנמוך ביותר האפשרי של השיווק, פרסום מודעה ללא חוברת מכרז, היעד אכן הושג ו-28,107 יחידות דיור שווקו עד לתאריך 24 לפברואר.

אבל פרסום מכרז כמודעה ללא חוברת הוא פרסום ריק מתוכן. כבר כתבנו על כך לא מעט כאן ב"גלובס", שבמכרז ללא חוברת יש הצהרת כוונות ותו לא. אם אין מידע מפורט, אף יזם או קבלן לא יכול להתחיל לבחון את המכרז או להסתמך על הפרסום. שיווק קרקע הופך לשיווק אמיתי רק כאשר חוברת המכרז מתפרסמת לעיון היזמים והקבלנים. וכמה מכרזים כאלו פורסמו? ל-8,966 יחידות דיור. כל שאר 19,141 יחידות הדיור שכבר נספרות במשרד האוצר כקרקעות ששווקו, פורסמו כמודעה בלבד ללא חוברת מכרז.

בתום חמישה חודשים מאז סגירת המכרז הראשון של מחיר למשתכן, שווקו בפועל ליזמים והקבלנים (מכרזים שנסגרו בפועל) 7,952 יח"ד ומכרזים ל-1,014 יח"ד טרם נסגרו אך כוללים חוברת כנדרש.

עם זאת, לא בכל המכרזים נמכרו המגרשים, כך שהיקף הדירות ששווקו בהצלחה (עסקאות מאושרות) נמוך יותר ועומד על 6,473 יח"ד בלבד.

למכרזים שכבר פורסמו באתר רמ"י אך טרם התפרסמה להם חוברת, תתפרסם חוברת בהמשך. אך כל עוד מדובר רק בפרסום מצומצם באתר, לא ניתן להתייחס אליהם כמגרשים ששווקו, בוודאי לאור היקף המכרזים שנדחה מעת לעת.

כפי שניתן לראות על פי הנתונים בטבלאות, על פי קצב השיווק בפועל, קשה לראות כיצד כ-8,000 יחידות דיור בשמונה חודשים (המכרזים הראשונים פורסמו ביולי 2015, א"ח), המשקפות קצב חודשי של 1,000 יח"ד וקצב שנתי של 12 אלף יחידות דיור, יכולות להגיע ל-70 אלף יחידות דיור' עד סוף השנה, כפי שהבטיח שר האוצר.

במשרד האוצר, במשרד הבינוי והשיכון וגם ברמ"י יצטרכו לעבוד קשה כדי שהיעד יושג, ושהתוכנית של שר האוצר אכן תניב 70 אלף דירות מוזלות. בינתיים, 6,473 זכאים לדירה מוזלת יכולים להיות בטוחים שזה מספר הדירות שכבר נמצאות בתהליך אמיתי ולגבי כל שאר עשרות או מאות אלפי הזכאים האחרים, להם נותר רק לקוות שההצהרות של ממשלת ישראל, והתקוות שמגיעות איתן אכן יתגשמו.

מרכזי מחיר למשתכן שטרם נסגרו פברואר 2016
 מרכזי מחיר למשתכן שטרם נסגרו פברואר 2016

מכרזי מחיר למשתכן שבהם פורסמה חוברת מכרז פברואר 2016
 מכרזי מחיר למשתכן שבהם פורסמה חוברת מכרז פברואר 2016