הוועד האולימפי: עיריית ת"א מתחמקת מהסכם שחתמה ב-1972

טוען כי העירייה מתחמקת מלרשום למעלה מ-200 דונם על שם חברה שהקימה איתו, "בתירוצים מתירוצים שונים"

בניין הוועד האולימפי בת"א. "חוסר תום לב" / צילום: תמר מצפי
בניין הוועד האולימפי בת"א. "חוסר תום לב" / צילום: תמר מצפי

תביעה יוצאת דופן הוגשה הבוקר (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד עיריית תל-אביב, ובה טוען הוועד האולימפי לישראל כי במשך שנים מתחמקת העירייה מלרשום את החברה המשותפת שהקימו העירייה והוועד האולימפי, כבעלת הזכויות בקרקע שעליה הוקם מרכז הספורט הלאומי המרכזי של מדינת ישראל, הממוקם ברחוב שטרית בתל-אביב. כל זאת, בניגוד להסכם עליו חתמה העירייה עם הוועד האולימפי עוד ב-1972.

התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין צבי פירון, מיכאל וקנין ורינת עמר ממשרד מ. פירון ושות', מתארת השתלשלות עניינים סבוכה שראשיתה בהסכם מייסדים עליו חתמה העירייה עם הוועד בשנת 1972. במסגרת ההסכם נקבע כי העירייה והוועד האולימפי יקימו חברה שבה יהיו שותפים בחלקים שווים, ואילו זו תקים, תנהל ותתפעל מרכז ספורט אולימפי לאומי שיפעל בתחומי העיר.

עוד קבעו הצדדים בהסכם הסדרים שונים ביחס לקרקעות בהיקף של למעלה מ-200 דונמים לאורך רחוב שטרית בעיר. אלא שבתביעה נטען כי העירייה עושה כל שאל ידה על מנת להתחמק מהתחייבותה.

הלכה למעשה, טוענים בוועד האולימפי, העירייה העמידה את הקרקע לשימוש החברה המשותפת, ומרכז ספורט ברחוב שטרית אכן הוקם.

ואולם לאורך השנים, "באמצעות תירוצים מתירוצים שונים, נמנעת העירייה מהשלמת קיום התחייבויותיה, ובכלל זה מרישום הזכויות במקרקעין על שם החברה המשותפת כפי שהתחייבה". נטען בתביעה. "למרות שהעירייה לא כפרה בהתחייבויותיה אלה ואף הודתה בקיומן לכל אורך הדרך, היא חמקה במשך שנים, בדרכים פתלתלות ועקלקלות, מקיום התחייבויותיה. מחדלי העירייה נגועים בחוסר תום-לב".

בתביעה מצביע הוועד האולימפי על "מדיניות מכוונת, המונעת משיקולים זרים, והמבקשת לדחוק שותפים מתאגידים משותפים בהם העירייה פועלת, כמו גם מכוונת נסתרות לחמוד את המקרקעין".

בהקשר זה נטען כי "בפגישה שהתקיימה בנושא זה טרם הגשת התביעה, הסביר מנכ"ל העירייה כי זו פועלת על בסיס תפיסה, לפיה בעירייה 'לא רוצים שום עניין עם גורם נוסף בתאגידים שאנו נמצאים בהם'. באותה פגישה אף ציין מנכ"ל העירייה כי כך גם נהגה העירייה בשנים האחרונות בתאגידים אחרים".

לטענת הוועד, "בפגישה זו מנכ"ל העירייה אף רמז כי העירייה בוחנת אפשרות לקידום תב"ע שתייעד 'חלק קטן' מהמקרקעין למסחר ולמלון ספורט, דבר שמן הסתם יכניס לקופתה סכומי-עתק. זאת, תוך שהוא רומז על נכונות לחלוק בשלל", נכתב בתביעה. לטענת הוועד, נוכח התנהלות העירייה וסירובה לקיים את ההסכם, הוא נאלץ לפנות לבית המשפט.

בתביעה מבקש הוועד האולימפי מבית המשפט לתת צו הצהרתי לפיו החברה המשותפת היא בעלת זכויות בקרקע העומדת במרכז המחלוקת, וכי יורה לעירייה לרשום את הקרקע על שם החברה המשותפת.

יו"ר הוועד האולימפי בישראל, יגאל כרמי, מסר ל"גלובס": "צר לנו כי הגענו ליום זה, בו עלינו לתבוע מעיריית תל-אביב, שותפתנו לדרך, את זכויותינו. התביעה הוגשה כדי לעמוד על זכויותיו ועצמאותו הכלכלית של הוועד האולימפי בישראל ולצורך הבטחת קיומם של המשאבים להמשך התמיכה והפיתוח של הספורט האולימפי בישראל".

מעיריית תל-אביב נמסר כי העירייה תגיב בבית המשפט.