עלייה של 17% ברכישת דירות להשקעה בת"א בדצמבר

כך עולה מהסקירה הכלכלית השבועית שמפרסם הכלכלן הראשי באוצר ■ העלייה באזור תל-אביב מנוגדת למגמה הארצית ולמאמציו של שר האוצר משה כחלון להקטין את היקף פעילות המשקיעים

עלייה של 17% במשקל המשקיעים מקרב רוכשי הדירות באזור תל-אביב בדצמבר, כך עולה מהסקירה הכלכלית השבועית שמפרסם היום (א') הכלכלן הראשי באוצר.

העלייה באזור תל-אביב מנוגדת למגמה הארצית ולמאמציו של שר האוצר משה כחלון להקטין את היקף פעילות המשקיעים, בין היתר על-ידי העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה בקיץ האחרון.

כחלון נימק את צעדיו בכך שמתקיימת תחרות לא-הוגנת בין המשקיעים לזוגות הצעירים על רכישת דירות ואולם בניגוד לטענה זו קובע הכלכלן הראשי כי המשקיעים בדירות באזור תל-אביב אינם מתחרים על אותן דירות מול זוגות צעירים - משום שהם רוכשים דירות יקרות בהרבה שמחוץ להישג ידם של הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור: מנתוני הסקירה עולה כי מחירה הממוצע של דירה חדשה שנרכשה למטרות השקעה בתל-אביב עמד בדצמבר על 3.7 מיליון שקל והיה גבוה ב-62% ממחירה של דירה שנרכשה למטרת מגורים (דירה יחידה).

מנתוני הסקירה עולה כי בחודש דצמבר נמכרו 10,600 דירות - מדובר בעלייה של 7% במספר העסקאות לעומת נובמבר אך בירידה של 6% לעומת מספר העסקאות בדצמבר 2014. זינוק בהיקף העיסקאות ביישובים מודיעין עלית וחריש היה הגורם העיקרי לעלייה של עשרות אחוזים בהיקף העסקאות שנרשמה במחוזות ירושלים וחדרה - שאליהם שייכים שני היישובים החדשים. מחירה של דירה ממוצעת בחריש ובמודיעין עלית עומד על כמיליון שקלים.

שיעור המשקיעים ברכישת דירות עמד בדצמבר על 21% בכל הארץ, לעומת 20% בנובמבר. הגידול הארצי מוסבר כולו בגידול מקומי שנרשם בשיעור המשיקיעים בדירות בתל-אביב - 40% לעומת 34% בנובמבר. בניכוי אזור תל-אביב עדיין נמוך שיעור המשיקיעים ב-12 נקודות האחוז לעומת משקלם לפני שנה. עוד עולה מהנתונים כי מלאי הדירות בהמתנה ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2012. דירות בהמתנה הן דירות הדירות הישנות שבהן מחזיקים משפרי דיור שרכשו דירות חדשות.