"כשטראמפ אומר משהו תמהוני, אנשים אומרים 'הוא לא ייכנע'"

מארק מלמן, מבכירי הסוקרים בארה"ב, מסביר מהי החוזקה של טראמפ לעומת החולשה של קלינטון במערכת הבחירות בארה"ב

"בנקודה זו, נראה שהכיוון הולך להתמודדות של הילארי קלינטון מול דונלד טראמפ", כך אומר ל"גלובס" מארק מלמן, חוקר דעת קהל ואחד מבכירי הסוקרים בארה"ב שייעץ - לרוב בהצלחה - לעשרות פוליטיקאים לכבוש את המשרות שחשקו בהן. בין 29 הסנטורים, 10 המושלים וכ-25 חברי הקונגרס שלהם ייעץ, הוא מתגאה גם בתרומתו למנהיג תנועת יש עתיד, יאיר לפיד, שלו ייעץ לפני מערכת הבחירות של 2012, ומהעולה מהשיחה - הוא ממשיך לייעץ גם עכשיו.

- אתה רואה קשר בין עלייה של דמויות כמו דונלד טראמפ וברני סנדרס להצלחה של יאיר לפיד - מוטי האנטי-פוליטיקאי?

"לא הייתי משווה אף אחד לאנשים הללו, לפיד הוא אדם מיוחד. יש תחושה שהפוליטיקה לא עובדת עוד, שהממשל לא עובד כמו שצריך ולא מנסה להשיג את מטרותיו. יש תחושה שפוליטיקאים ישימו את הפוליטיקה לפני הכול - ושמטרתם היא להיבחר ולא בהכרח לשפר חיים של אנשים, וזה יוצר פתח לפעולה לאנשים שרוצים לשנות את השיטה".

"כעס על ההנהגה"

מלמן, יהודי אמריקאי שנחשב לאחד מיועצי הקמפיין המובילים במערכת הבחירות בארה"ב בכל הנוגע לניתוח מגמות בדעת קהל, מגיע לארץ לשאת דברים בכנס MediaTech שמתקיים השבוע במסגרת פסטיבל States of Minds לסרטים אמריקאיים עצמאיים. הכנס יתמקד בתפקיד הניו-מדיה והטכנולוגיה והשפעותיהם על תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב. בכנס יציגו מומחים מובילים מארה"ב כלים ושיטות לביצוע קמפיינים דיגיטלים ולניתוח מידע.

"לא היה לנו אף פעם מישהו כמו דונלד טראמפ", אומר מלמן.

- אתה יכול להסביר מי קהל התומכים שלו? מי מניע את המומנטום שלו?

"בסיס התמיכה שלו מורכב מקבוצה קטנה של שונאים - אנשים שלא אוהבים זרים ומתנגדים למקסיקנים ומוסלמים, והם נמשכים לאדם ולדבריו. יש קבוצה אחרת של אנשים שרואים בו איש עסקים מצליח. הם אומרים לעצמם, 'הוא יודע איך להתעשר, והוא יוכל לתעל את הכישרון שלו לנשיאות'.

"הקבוצה הגדולה ביותר של תומכיו מורכבת מציבור שכועס על ההנהגה של המפלגה הרפובליקנית. אנשים שמרגישים נבגדים - בין אם בצדק ובין אם לאו - ורואים בו אדם עם עמוד שדרה שיעמוד לצדם ולא ישנה את דעותיו כדי שיתאימו לאקלים. כשהוא אומר משהו תמהוני, הם מריעים ואומרים לעצמם 'הנה אדם שלא ייכנע'".

 

- אנחנו עומדים לפני ה"סופר טיוזדיי", יום שלישי הגדול, שבמסגרתו ייערכו הפריימריז שאחריהם תתבהר התמונה במרוץ לבית הלבן. אתה מאמין שבסופו של יום הילארי קלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית, אבל עד כמה יהיה בכוחה לגבור על טראמפ?

"בקרב תומכי הרפובליקנים יש תחושת בגידה שאין בקרב תומכי הדמוקרטים. מרקו רוביו הוא מועמד קשה יותר לדמוקרטים, ובמקרה כזה זה יהיה מאוד קרוב. צריך לזכור שרק פעם אחת מאז מלחמת העולם השנייה זכתה אותה מפלגה בפעם שלישית בבחירות לנשיאות. הכלכלה אמנם משתפרת, אבל רבים עדיין נאבקים, והנשיא לא נמצא בשיא הפופולריות שלו. אלה דברים שמשחקים לידי הרפובליקנים".

- האם הכלכלה היא מה שלבסוף מכריע את ההצבעה של האמריקאי הממוצע?

"בסופו של יום, רוב תומכי המפלגות יצביעו בעבור מפלגתם. אמנם הכלכלה עומדת בליבת הנושאים, אבל ביטחון המולדת חשוב גם לאמריקאים, ואירוע בעל קנה-מידה עולמי יכול להשפיע על מהלכי יום הבחירות".

"מתעייפים מביבי"

- עבדת בעבר עם ח"כ יאיר לפיד. אתה עדיין מאמין שהוא עשוי להיות ראש הממשלה?

"לחלוטין".

- הוא עדיין מתייעץ איתך?

"אנחנו מדברים".

- אנחנו רואים בקדנציה הנוכחית שלו מעין התקרבות לדת ולציבור הדתי, האם זו אסטרטגיה לקראת כיבוש כיסא ראש הממשלה?

"אני לא יודע למה אתה מתכוון. יאיר עושה את המיטב כדי שהשיטה תעבוד לטובת הציבור. הוא אמר מלכתחילה שהפוליטיקה צריכה להשתנות, שהפוליטיקאים מזיקים למדינה".

- ועדיין, כשהישראלים מגיעים לקלפי, הם חושבים בעיקר על המצב הביטחוני ועל מי יכול להתמודד אתו טוב יותר.

"כך זה היה עד עכשיו, אבל זה תלוי בנסיבות. אנשים מתעייפים מראש הממשלה שלכם, ורואים את זה בסקרים. אין ספק שהביטחון חשוב בישראל, אבל יש מספר אנשים שיכולים להתמודד עם זה, וגם קבוצה שיכולה להתמקד בנושאים כלכליים ובכל החזיתות. אנשים שלא אומרים לאנשים רק מה אי-אפשר לעשות, אלא גם מה אפשר להשיג".

- אתה אומר שראית סקרים. ערכת באחרונה סקרים בעבור לפיד?

"ראיתי סקרים".