קבוצת דלק: בוטל מזכר ההבנות למכירת הפניקס ל-AmTrust

לפני כשבועיים הודיעה קבוצת דלק על מכתב הבנות בלתי מחייב למכירת הפניקס לחברת AmTrust תמורת כ-1.8 מיליארד שקל ■ הערב הודיעה החברה כי מכתב ההבנות מבוטל

קבוצת דלק ממשיכה להתקשות במכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס, לאחר שבפעם השלישית בתוך קצת יותר משנה מזכר הבנות עם תקופת בלעדיות עליו היא חתמה פקע מבלי שהבשיל לכדי עסקה. אמש דיווחה קבוצת האנרגיה שבשליטת יצחק תשובה כי הסכם ההבנות שחתמה לאחרונה עם חברת הביטוח האמריקאית AmTrust אינו תקף עוד, ולפיכך הצדדים כבר לא מחויבים לבלעדיות בשיחות בנוגע למכירת קבוצת הביטוח הישראלית, שנמצאת על המדף מזה זמן.

לפני כשבועיים, ב-18 בפברואר, גילתה דלק כי מיד לאחר שהתפוצצו המגעים שקיימה עם קבוצת פוסון הסינית למכירת השליטה בהפניקס, נחתם מכתב הבנות בלתי מחייב למכירת מניות אלה. אולם מאז ועד כה הרוכשת הפוטנציאלית לא החלה בביצוע בדיקת נאותות להפניקס, מה שהוביל לכך שהחלו לעלות ספקות ביחס לרצינות המהלך.

ואכן, היום, הודיעה דלק כי "הצדדים חתמו על מכתב ביטול למכתב ההבנות".

בסביבת דלק מסבירים כי AmTrust (שרכשה בעבר מידי דלק את חברת הביטוח אמריקאית ריפבליק) ביקשה להפחית את מחיר העסקה שסוכם בין הצדדים במזכר ההבנות, אך בחברה סירבו לדון בכך בשלב זה, משום שיש להם עוד מתעניינים בהפניקס. נציין כי במזכר ההבנות דובר על מחיר שנגזר ממכפיל של 87.5% על ההון העצמי, כך שהתמורה עבור מניות השליטה הייתה מסתכמת בכ-1.75 מיליארד שקל - פרמיה של עשרות אחוזים על שווי החברה בבורסה.

על כל פנים, בדלק פירטו עוד בדיווח לבורסה כי "הצדדים ידונו בחלופות אפשריות לעסקה, ללא מתן תקופת בלעדיות", כך שלפי החברה מוקדם לסתום את הגולל על עסקה עם AmTrust. עוד ציינו בדלק כי "החברה ממשיכה במקביל לבחון אפשרויות נוספות למכירת החזקותיה בהפניקס מול משקיעים פוטנציאליים".

ישנן הערכות כי לאחר שנכשלה בחתימה על הסכם למכירת השליטה בהפניקס, קבוצת דלק עלולה להידרש לסוגיית שווי השוק הנמוך יחסית של הפניקס בדוחותיה השנתיים.

כך או אחרת, דלק מחויבת למכור את השליטה בקבוצת הפניקס הן על רקע השינוי אסטרטגי שהיא מובילה בעסקיה לטובת התמקדות בעסקי חיפושי והפקת האנרגיה והדלקים, והן משום שחוק הריכוזיות קצב לה מספר שנים לעשות כן.