בנט השיק את ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח

הוועדה, שצפויה להגיש את המלצותיה בתוך 3 חודשים, נועדה להעמיק ולהעצים תכנים לימודיים שעוסקים בהיסטוריה ובתרבות של הקהילות היהודיות במזרח, צפון אפריקה וספרד

נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי
נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי

בעיצומה של הביקורת על מה שנתפס כתהליך הדתה ולאומנות שמטמיע בבתי הספר שר החינוך נפתלי בנט, השיק היום (ד') בנט את אחת הוועדות החשובות וההיסטוריות בתחום החינוך, בראשה עומד המשורר וזוכה פרס ישראל לספרות ארז ביטון.

הוועדה, שצפויה להגיש את המלצותיה בתוך 3 חודשים, נועדה להעמיק ולהעצים תכנים לימודיים שעוסקים בהיסטוריה ובתרבות של הקהילות היהודיות במזרח, צפון אפריקה וספרד. לפי בנט, המטרה היא לחשוף את התלמידים לעושר התרבותי, החברתי וההיסטורי של קהילות אלה.

ועדת ביטון תמנה מספר תתי-ועדות בתחומים שונים, כאשר בראש כל תת-ועדה יעמוד חבר אחר בוועדה. בראש תחום הספרות תעמוד ד"ר אושרה אלפסי; בתחום ההיסטוריה פרופ' אהרון ממן; בתחום ההגות ד"ר יהודה מימרן; בתחום האקדמיה והמחקר פרופ' משה עמאר; בתחום ההעשרה זהבה שמש; בתחום החקר והפיוט דינה דרורי; ובתחום "עמוד האש" יעמוד ארז ביטון. במקביל, משרד החינוך קרא היום לציבור הרחב להגיש את הצעותיו לוועדה, באמצעות פנייה מקוונת באתר האינטרנט של המשרד.

"אנחנו מחזירים היום לנוער שלנו חצי סיפור שאבד לנו בדרך", אמר היום בנט בפתח הישיבה הראשונה של הוועדה. "את סיפורי המעברות, את סיפורי הגבורה של האימהות, היציאה מן החומות, ואת אבות הציונות שבאו מאירופה אבל גם מתוניסיה. אנחנו לא יכולים לגדל דור שמכיר רק חצי ממורשתו, ואנחנו לא יכולים לחנך נוער ל'ואהבת לרעך כמוך' כאשר הנערים לא מכירים את 'רעך' שמהווה לפחות חצי מהכיתה שלהם". ארז ביטון הוסיף: "כששר החינוך פנה אליי מיד הרגשתי תקווה וציפייה שמלווה רבים מיהדות המזרח. אני עצמי נתתי ביטוי לקשיים של שנות העלייה בשירה שלי, ובעבודות שלי. יהדות המזרח לא צריכה להתבייש, הציונות הייתה טבועה בה מבטן ולידה. אנחנו כעת רוצים שהתרומה שלנו תהייה ניכרת גם בתוכנית הלימודים, שגם התרומה שלנו לציונות תישמע ותילמד".

אל ההשקה החגיגית של הוועדה הגיעו גם יוצר "זגורי אימפריה" מאור זגורי, המוסיקאי קובי אוז, המוסיקאית אתי אנקרי, מייסד הפדרציה של עולי מרוקו סם בן שטרית, ואשת החינוך מרים פרץ, ששכלה שניים מבניה. "את התכנים על יהדות המזרח צריך להכניס גם לספרי הילדים ולא רק לספרי הלימוד", אמר זגורי. "אני יודע לדקלם את היסטוריית יהדות אירופה ואני לא יודע מספיק על ההיסטוריה של סבא וסבתא שלי. עכשיו שהם כבר לא בחיים אני צריך לאסוף עדויות כיוון שמעולם לא הכרתי את הסיפורים שלהם".