החגיגה האמריקאית: KBS מגדילה גיוס האג"ח למיליארד שקל

למרות היעדרות הבנקים וחברות הביטוח מהשוק, הונפקו בחודש פברואר אג"ח בהיקף של 4.2 מיליארד שקל ■ מניית ברן יורדת לקראת הנפקת הזכויות

למרות חוסר היציבות המאפיין את שוקי ההון בעולם ובארץ באחרונה, גיוסי האג"ח האינטנסיביים בבורסה המקומית נמשכים, ובין אלו ממשיך לבלוט סקטור הנדל"ן בראשות החברות הזרות הפועלות בארה"ב. קרן הריט קיי.בי.אס (KBS) החליטה אמש להגדיל את היקף הגיוס שלה מכ-600 מיליון שקל לכ-1 מיליארד שקל, וזאת בעקבות ביקושי יתר גבוהים שנרשמו במסגרת המכרז המוסדי שביצעה, בו הבטיחה גיוס של כ-840 מיליון שקל בריבית של 4.25%.

חברת הדירוג S&P מעלות אישרה בהתאם דירוג AA מינוס לגיוס המורחב של KBS, שהפעילות המונפקת שלה כוללת 23 נכסי נדל"ן מניב, עיקרם למשרדים, וכן נדל"ן להשקעה במגורים, קרקעות, ומניות מיעוט (פחות מ-5%) בחברה המחזיקה בפורטפוליו של מבני תעשייה. גם מידרוג העניקה לחברה דירוג Aa3 באופק יציב.

קבוצת KBS מנהלת ומשקיעה בשש קרנות ריט בלתי סחירות הרשומות ב-SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית). לפי הנתונים שמציגה הקבוצה, היא מנהלת כיום 3.8 מיליון מ"ר (41 מיליון רגל רבועה), ונחשבת לגוף החמישי בגודלו בעולם בהחזקה של נדל"ן למטרת משרדים. תמורת ההנפקה מיועדת למימון פעילותה השוטפת של KBS, לרכישת נכסים חדשים והשבחת נכסיה הקיימים, ואולי גם לרכישת החזקות שותפיה בנכסים שיועברו לתוכה.

מבין חברות הנדל"ן האמריקאיות ה"וותיקות", השלימה אול יר (All year) בימים האחרונים גיוס אג"ח בהיקף של 165 מיליון שקל, שגם בו נרשמו ביקושי יתר. סכום זה צפוי להצטרף לסדרת האג"ח שהנפיקה אול יר כבר בסוף 2014, שהיקפה הנוכחי עומד על 400 מיליון שקל והיא נסחרת בתשואה של כ-8%.

לא רק החברות האמריקאיות נהנות מביקושים לחוב שהן מגייסות, וגם בנק דקסיה ישראל דיווח על ביקושי יתר במכרז המוסדי שביצע בימים האחרונים, במסגרתו הבטיח גיוס של 250 מיליון שקל, מתוך 300 מיליון שקל שהבנק מעוניין לגייס.

14 הנפקות, חברות הנדל"ן בלטו

כאמור, גיוסים אלה ממשיכים את הפעילות האינטנסיבית המאפיינת את שוק החוב הקונצרני המקומי בתקופה האחרונה, לאחר שבחודש פברואר השלימו החברות גיוסים בהיקף של 4.2 מיליארד שקל. בחברת מידרוג מציינים כי הסכום שגויס בחודש האחרון דומה להיקף הגיוסים החודשי הממוצע בשנת 2015, שעמד על כ-4.5 מיליארד שקל, והוא "בולט לטובה בהתחשב בכך שהבנקים וחברות הביטוח לא גייסו חוב במהלך החודש החולף".

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, הוסיף כי "למרות הטלטלות בשוקי העולם, שוק האג"ח המקומי פתוח למנפיקים ותיקים וחדשים כאחד". בסך הכול הנפיקו בחודש שעבר 14 חברות שביצעו גם הנפקות חדשות וגם הרחבות של סדרות, ובהן בלט גיוס בהיקף 1.5 מיליארד שקל שביצעה חברת החשמל באמצעות הרחבת שתי סדרות.

בין המנפיקות בפברואר גם מצטרפת חדשה למסחר - פתאל נכסים (אירופה), שגייסה כ-240 מיליון שקל בסדרה אחת (א') הנסחרת היום בתשואה של 3.5%, וכן חברת האנרגיה פז שהנפיקה אג"ח בהיקף של 690 מיליון שקל.

כאמור, פברואר היה חודש חלש לחברות הפיננסים, שבינואר גייסו קרוב ל-5 מיליארד שקל ובמהלך 2015 גייסו בממוצע 1.8 מיליארד שקל בחודש. מבין חברות הסקטור מזכירים במידרוג את חברת האשראי החוץ בנקאי האחים נאוי, שגייסה כ-300 מיליון שקל בהנפקה שעלתה לכותרות בעקבות פניית בנק ישראל לחברה לאחר השלמת המהלך, בטענה כי הגיוס נעשה בניגוד לחוק הבנקאות. סכום זה מצטרף להנפקת נע"מ (ניירות ערך מסחריים) בהיקף של 240 מיליון שקל שביצעה נאוי בדצמבר 2015.

בכל מקרה, נראה כי ההיעדרות של חברות הפיננסים מהשוק היא זמנית בלבד, ורק הבוקר עדכן בנק מזרחי טפחות על דירוג AAA שהעניקה חברת S&P מעלות להנפקת אג"ח בהיקף של עד 1 מיליארד שקל שהבנק מקדם. באחרונה אישרה מעלות דירוג AA פלוס באופק יציב לבינלאומי ודירוג AA יציב לדיסקונט.

חברות הנדל"ן המשיכו לבלוט וגייסו בסיכום חודשי 1.5 מיליארד שקל - דומה לממוצע הגיוס החודשי שלהן ב-2015 שעמד על 1.6 מיליארד שקל. בין מגייסות החוב בנדל"ן בפברואר נמנות אלוני חץ, שהרחיבה שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-320 מיליון שקל, וקבוצת אשטרום והחברה הבת אשטרום נכסים שגייסו כ-200-240 מיליון שקל כל אחת.

בעלי ברן יממשו כל זכויותיהם בהנפקה

בחברת ההנדסה ברן מקדמים בימים אלה גיוס הון באמצעות הנפקת זכויות, ולקראת המהלך החברה עדכנה כי בעלי השליטה בה, אלכסנדר נסיס באמצעות חברת גאראפה (GARAPA) והיו"ר מאיר דור, הודיעו כי יממשו את מלוא הזכויות המוצעות להם במסגרת ההנפקה.

ברן מתכננת להנפיק מניות בהיקף של 10 מיליון שקל לפי מחיר מניה של 7 שקלים - נמוך בכ-25% משווי המניה היום, להנפיק אופציות בהיקף של 17.5 מיליון שקל, וכן לגייס אג"ח להמרה בהיקף של 45 מיליון שקל. מאז פרסמה את טיוטת התשקיף ביום חמישי האחרון נחלשה מניית ברן ב-9.5%, והיא משקפת לחברה שווי של כ-80 מיליון שקל בלבד.

ברן נמצאת כבר חודשים ארוכים בתקופה עסקית מאתגרת, והפסדיה בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הצטברו ל-36 מיליון שקל, אחרי הפסד של 13 מיליון שקל בשנת 2014 כולה, לצד שחיקה בהכנסותיה. עם זאת, החברה מנסה לשדר אופטימיות ובדוחותיה האחרונים ציינה כי הרבעון השלישי של 2015 "מסתמן כתחילת השינוי במגמת ההיחלשות העסקית שאפיינה את הרבעונים האחרונים".

עיקר פעילותה של ברן, שבסוף הרבעון השלישי העסיקה כ-1,100 עובדים, היא במתן שירותים ופתרונות הנדסיים וניהוליים לקידום וביצוע פרויקטים בתחום התשתיות, בנייה ותעשייה, אנרגיה, חקלאות ומים, והיא מציעה שירותי פרויקט מלאים, כולל תכנון, רכש, ניהול, פיקוח וביצוע.

גיוסי האגח
 גיוסי האגח