פרודיה מנציבות שירות המדינה

הלחצים הפוליטיים בליכוד ובסביבתו של שר האוצר משה כחלון, עשויים לגרום להדחתו בקרוב של מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב. כחלון, ראש-הממשלה בנימין נתניהו, ושרת המשפטים איילת שקד, גיבשו הצעה לתיקון החלטת ממשלה, לפיטוריו של יוגב בנימוק של משבר אמון בינו לשר האוצר. הצעת ההחלטה תקבע, כי הסמכות להדחת בכירים בשירות המדינה תעבור מידי "הוועדה המייעצת למינוי בכירים", ועדת טירקל, לידי נציבות שירות המדינה, שהיא יחידת-סמך במשרד ראש-הממשלה המופקדת על ביצוע מדיניות הממשלה בתחומי המינהל ומשאבי-האנוש.

הפוליטיקאים מעריכים, שבנציבות הנמצאת גם תחת סמכות האוצר, יהיה נוח יחסית לבצע הדחה מאשר על-ידי ועדה ציבורית בראשות שופט עליון (בדימוס) כיעקב טירקל. לשם כך, גיבשו הפוליטיקאים הצעה לתיקון החלטת הממשלה 4062 מספטמבר 2008, שבה נקבע כי הדחת בכירים תעשה רק דרך ועדת טירקל, כדי למנוע הטיה פוליטית. נתניהו הגדיל לעשות, והגדיר את מיאוסו מוועדות האיתור, והודיע: "אבטל את ועדות האיתור, נבחרנו כדי למשול".

לדברי נתניהו, הוא כופר בנוהל שהשתרש של ועדות מינויים. "אם השרים לא יכולים למנות, שלא יהיו שרים. אם הם שוגים בבחירת האנשים, הם ישלמו על כך בבחירות", ונתניהו הוסיף, ש"אין כאן שום שאלה משפטית, אלא רק שאלה של משילות".

בינתיים הנושא נמצא בדיונים נוספים בממשלה כדי לנסות למצוא פתרון נעים יותר.

מוזר שנציב שירות המדינה, משה דיין, לא הזדרז להביע מחאה. תמוה ששרים לא ניסו לצנן את נתניהו, ביודעם שמינויים מקצועיים תורמים לחברות הממשלתיות ולניהולן התקין יותר ממינוי מקורבים פוליטיים שיכולתם המקצועית מוטלת בספק.

יוגב הפך לצנינים בעיני השרים החזקים בליכוד, ובעיני חברי-כנסת ושרים נוספים כנפתלי בנט. זאת, גם בגלל שיזם את המהלך להקמת "נבחרת הדירקטורים", שמטרתה הייתה להכשיר דירקטורים מקצועיים, בעלי ידע ומקצועיות, שיוכלו לתרום לשגשוג ולניהול איכותי של החברות הממשלתיות.

השרים ישראל כ"ץ וחיים כץ חשקו במינויו של חיים אביטן, ראש עיריית חדרה לשעבר ומהבולטים בחברי מרכז הליכוד, למנכ"ל נמל אשדוד. משנפסל המינוי על-ידי ועדת המינויים בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גילאור, בטענה של היעדר כישורים מתאימים, בערה חמתם נגד מנהל רשות החברות, יוגב.

אביטן, שזוכה מחשד של נטילת שוחד כראש עיר, כיהן בעברו כיו"ר ועד העובדים בבזק, נראה כי הוא חסר יכולת הנדסית-כלכלית לנהל את שיקום נמל אשדוד הקיים, במיליארדי שקלים, לרגל הקמת נמל חדש ומודרני, עם מאפיינים מתקדמים וחידושים מתוחכמים, שיתחרה בנמל הוותיק.

דחיית המינוי של אביטן הייתה עוד חוליה בשרשרת דחיית מינוי ליכודניקים ומקורבים לתפקידי דירקטורים, וכך שרי ועסקני הליכוד מאסו ביוגב, כשאליהם מצטרפים אנשי בנט וכחלון, המבקשים למנות מקורבים במקום חברים מנבחרת הדירקטורים המקצועית. גם המהלכים שיזם יוגב להדחת רפי מאור, יו"ר דירקטוריון התעשייה-האווירית, והמשך הפרטת חברות ממשלתיות, גרמו למתנגדי יוגב לצאת למלחמה להדחתו.

המהלכים להעברת הסמכויות להדחת עובד ציבור מוועדה ציבורית, לנציבות המדינה, הם סוג של תעלול עסקנים טיפוסי, ופגיעה בסדרי ממשל תקינים, שמלמדים גם על חולשתה של נציבות המדינה. שרים וח"כים מאמינים שלאחר סילוקו של יוגב מדרכם, הם יוכלו להעביר עסקנים ספק-מתאימים לתפקידי ניהול בכירים באמצעות הנציבות, שתהפוך לחותמת גומי ולצינור מינויים ללא הפרעה.

יצוין, כי הנציבות הוקמה ב-1950 במטרה לבצע רפורמה בניהול ההון האנושי בשירות המדינה, כולל מינוי עובדים מסודר ומקצועי, הכשרת כוח-אדם, ופיטורי עובדים, אם צריך. נתניהו ושריו יהפכו את הרפורמה בנציבות לפרודיה, ויש בכך משום לגלוג על מינהל תקין ורכוש ממשלתי, ששייך לכלל הציבור ולא למקורבים פוליטיים.

הכותבת, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה (מל"א)