בר תוקפת את שכר הבנקאים הבכירים - ומשגרת חץ לכחלון

המפקחת על הבנקים: "לנורמות השכר יש השפעה שלילית על אמון הציבור בבנקים" ■ כחלון ניבא שבעוד 10 שנים לא יהיו בנקים, אבל בר מתארת עתיד אחר: "כיצד יראו הבנקים בעוד 10 שנים? הבנקים יראו אחרת – יותר טכנולוגיים, יותר תחרותיים ויותר יעילים"

חדוה בר / צילום: בנק ישראל
חדוה בר / צילום: בנק ישראל

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר תוקפת היום (ה') את חבילות השכר של הבנקאים הבכירים ואומרת כי השכר העתק שלהם מכרסם באמון הציבור בבנקים.

"לנורמות השכר יש השפעה שלילית על אמון הציבור בבנקים", אמרה בר בכנס הפיקוח על הבנקים בנושא "הטכנולוגיה משנה את פני הבנקאות". "כידוע, הפיקוח על הבנקים פעל לטיפול בנושא זה וכבר בשנה הקרובה צפויה ירידה של שכר יושבי ראש הבנקים, בעקבות הוראה שהוציא הפיקוח לפני כחצי שנה. בנוסף, המחוקק מקדם הצעת חוק שמבטאת את תפיסתו הערכית לגבי התגמול הראוי לבכירים בסקטור הפיננסי ובנק ישראל תומך בה. כמובן, התגמול צריך להיות קשור באופן ישיר לתוצאות העסקיות ולמורכבות הפעילות".

לאחר ששר האוצר משה כחלון ניבא כי "בעוד 10 שנים לא יהיו בנקים" בגלל התקדמות הטכנולוגיה, בר עקצה אותו כשתיארה כיצד לדעתה הבנקים ייראו בעתיד: "כיצד יראו הבנקים בעוד 10 שנים? הבנקים יראו אחרת - יותר טכנולוגיים, יותר תחרותיים ויותר יעילים. אימוץ טכנולוגיות וחדשנות יאפשרו לבנקים לספק מגוון רחב יותר של שירותים ללקוחות, במחיר זול יותר, ובשקיפות גבוהה יותר, כאשר ללקוח תהיה יכולת לצרוך חלק מהשירותים מגופים שאינם הבנק שבו הוא מנהל את חשבון העובר ושב שלו. התשתיות והכלים הטכנולוגיים החדשים יובילו לכך שלצד הבנקים יפעלו גופים חוץ-בנקאיים וחברות פינטק, שיתמחו בנישות מסוימות של השירותים והמוצרים הפיננסיים. חלקם צפויים לעבוד בשיתוף פעולה עם הבנקים ואחרים יתחרו בבנקים, ואף ינגסו בנתח מסוים מהכנסותיהם".

בר דיברה גם על התפתחות הטכנולוגיה והשפעתה על הבנקים ואמרה: "אנו צפויים לראות שינוי משמעותי במערכת הבנקאות בשנים הקרובות, כתוצאה מהטמעה של טכנולוגיות חדשות בתחומי השירותים הפיננסיים. הטכנולוגיה תגביר את השקיפות ללקוח כך שידע כמה הוא משלם ועל מה ויוכל לתמחר בין הבנקים, תשפר ותרחיב את המוצרים והשירותים הבנקאיים, תגביר את התחרות, ותאפשר, ולמעשה אף תחייב, את התייעלות המערכת הבנקאית לטובת הלקוחות.

"למרות הסיכונים הכרוכים בהטמעת טכנולוגיות חדשות, הפיקוח על הבנקים נחוש לאפשר למערכת הבנקאית ואף לתמרץ אותה לעבור מהפיכה טכנולוגית, תוך דרישה לחיזוק ניהול הסיכונים הכרוכים בכך. מטרת הפיקוח על הבנקים היא לקדם בנקאות ברת-קיימא, שתיתן ערך ללקוחות הבנקים, במונחי שירות טוב ובעל ערך מוסף, בעלויות נמוכות יותר, ובשקיפות. הכנסה של טכנולוגיות חדשות למערכת הבנקאית - תאפשר זאת. טכנולוגיות אלה ישנו את פני הבנקאות בשנים הקרובות. "בחודשים האחרונים אנו עובדים במקביל על מספר הוראות מדיניות חדשות לבנקים, חלקן פורסמו וחלק יפורסמו בקרוב. הוראות אלה יתמכו בשינויים שתעבור המערכת הבנקאית ואף יובילו שינויים אלה".

היא התכוונה, בין היתר, להוראות המחייבות את הבנקים לאמץ תוכניות התייעלות מהותיות, הפעלת סניפים ניידים, אימוץ מדיניות למתן שירות לכלל הלקוחות (כולל אלה שלא חשים בנוח עם האמצעים הדיגיטליים) והסרת מגבלות פיקוחיות לממשק ישיר בין הבנק ללקוחות.