נאשם בהפרת חוק ההגבלים בארה"ב - ונהרג בתאונה יום למחרת

מנכ"ל חברת צ'ספיק אנרג'י לשעבר, אוברי מקלנדון, שנמנה עם חלוצי תעשיית גז הפצלים בארה"ב, נהרג אתמול בהתנגשות רכבו בגשר עילי באוקלהומה ■ הואשם בהטיית מכרזים לחיפושי נפט וגז בעת שכיהן כמנכ"ל צ'ספיק

אוברי מקלנדון / צילום: רויטרס
אוברי מקלנדון / צילום: רויטרס

מנכ"ל חברת צ'ספיק אנרג'י לשעבר, אוברי מקלנדון, שנמנה עם חלוצי תעשיית גז הפצלים בארה"ב, נהרג אתמול (ד') בהתנגשות רכבו בגשר עילי באוקלהומה, יום אחד אחרי שהואשם בעבירה על חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב, נמסר מהמשטרה. הוא היה בן 56 במותו.

מקלנדון נהג במכוניתו מדגם שברולט טאהו ונכנס בעוצמה רבה בקיר בטון שהוא חלק מגשר עילי על כביש צר באוקלהומה סיטי. המכונית עלתה באש. פחות מיממה לפני כן הודיע משרד המשפטים הפדרלי על הגשת גיליון אישום נגדו, בחשד להטיית מכרזים לחיפושי נפט וגז בעת שכיהן כמנכ"ל צ'ספיק. הוא הכחיש את ההאשמות.

מפקד משטרה מקומי אמר לכתבים באוקלהומה סיטי שמקלנדון נהג "הרבה מעל" המהירות המוגבלת ל-65 קמ"ש בכביש לפני שהוא "נכנס למעשה לתוך הקיר". הוא לא חגר חגורת בטיחות. "הייתה לו הזדמנות לתקן את המסלול שלו ולחזור לכביש, אבל זה לא קרה", אמר המפקד.

בכירים בתעשיית האנרגיה ובמדינת אוקלהומה זוכרים את מקלנדון כ"בעל חזון" שתרם לשפע האנרגיה הקיים כיום בארה"ב על ידי שיטת קידוחי הפצלים ההידראוליים, שחשפה מאגרי גז טבעי ונפט שמספיקים לעשרות שנות צריכה. בתוך יותר מעשרים שנה הפך את צ'ספיק מחברה קטנה לאחת ממפיקות הגז הטבעי הגדולות בעולם, לפני שהתפטר ב-2013 בעקבות משבר משילות בחברה וחששות משקיעים מההוצאות הגדולות שלו.

נראה כי חקירת התאונה - שהתרחשה במרחק 13 ק"מ ממשרדי אמריקן אנרג'י פרטנרז, החברה שמקלנדון הקים אחרי שפרש מצ'ספיק - תימשך שבוע-שבועיים. "להנהגה המדהימה של אוברי, לחזון שלו ולתשוקה שלו לתעשיית האנרגיה הייתה השפעה על הקהילה המקומית, על ארה"ב ועל העולם. אנחנו גאים מאוד במורשת שלו", מסרה אמריקן אנרג'י בהודעתה.

כתב האישום שהוגש שלשום נגד מקלנדון בא אחרי כמעט ארבע שנים של חקירת הגבלים עסקיים שהחלה ב-2012 בעקבות תחקיר של "רויטרס", שמצא שצ'ספיק סיכמה עם חברה יריבה איך להנמיך את דמי החכירה של קרקעות קידוחים במישיגן בתקופת הפריחה של קידוחי הפצלים. למרות שהתיק הזה נסגר לבסוף, החוקרים חשפו ראיות לנקיטת מהלך דומה גם בקרקעות באוקלהומה.

מקלנדון הוא יליד אוקלהומה ובוגר אוניברסיטת דיוק, שהצטרף לצ'ספיק ב-1989 עם ידידו טום וורד, שמאוחר יותר פרש והקים חברת אנרגיה משלו, סנדרידג' אנרג'י. אתמול הוא פרסם הודעת אבל על מות מקלנדון, שבה נאמר: "זהו יום של שברון לב לא רק בעבורי אלא לכל אוקלהומה".

מקלנדון התפרסם בחיבתו לסיכונים גבוהים ואי-רתיעה מחובות, ובסגנון חייו הראוותני, שכלל רכישת בתים מפוארים, סירות עתיקות ומרתף יין ענק. בניהולו, צ'ספיק רכשה צי של מטוסי מנהלים שהעבירו את בכירי החברה מאתר לאתר, ואת בני משפחתו לחופשות ביעדים רחוקים. באוקלהומה הוא זכה לכבוד כמי שסייע לכלכלה המקומית והחיה את העיר הגדולה במדינה, כולל השקת מועדון הספורט הגדול הראשון שלה, קבוצת הכדורסל אוקלהומה סיטי תאנדר, שבה הייתה לו אחזקת מיעוט.

מקלנדון היה אחד ממנהיגי בום האנרגיה האמריקאי, שהעלה את תפוקת הנפט והגז לרמות הגבוהות ביותר זה עשרות שנים, צמצם מאוד את התלות בנפט זר ויצר מקורות הון חדשים לחברות מפיקות. "אני מכיר את אוברי זה 25 שנה. הוא היה שחקן גדול בהחייאת תעשיית האנרגיה האמריקאית", אמר המשקיע-מיליארדר הטקסני טי.בון פיקנס בהודעה שפרסם. "הוא היה כריזמטי ויזם אמריקאי אמיתי. אין אדם ללא חסרונות, אבל ההשפעה שלו על מגזר האנרגיה האמריקאי תהיה ממושכת".

צ'ספיק, שתבעה באחרונה את החברה החדשה של מקלנדון באשמת גניבת סודות מסחריים, פרסמה הודעת אבל. "צ'ספיק שמעה בצער רב את החדשות, ומחשבותינו ותפילותינו הן עם משפחת מקלנדון ברגעים קשים אלו", נאמר בהודעה. מקלנדון הותיר אחריו רעיה, קתי, ושלושה ילדים.