פייסבוק: הוצאות המס בבריטניה יגדלו במיליוני ליש"ט

בעקבות המסע הבינלאומי נגד משטרי המס של חברות רב-לאומיות, הודיעה החברה כי עסקאות גדולות של מכירת פרסומות שיבוצעו ע"י הצוות הבריטי שלה יירשמו מעתה בבריטניה ולא באירלנד ■ עשויה להיתקל בדרישות דומות במדינות נוספות, שגם רשויות המס שלהן מפעילות לחץ דומה

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

חשבון המס של פייסבוק בבריטניה צפוי לעלות במיליוני ליש"ט בעקבות שינויים במס החברות בממלכה, וזוהי רק אחת מכמה פגיעות שצפויות לרווחי החברה כתוצאה מהמסע הבינלאומי נגד משטרי המס של חברות רב-לאומיות.

הרשת החברתית הודיעה היום (ו') שהחל באפריל, היא תרשום עסקאות גדולות של מכירת פרסומות שיבוצעו על ידי הצוות הבריטי שלה בבריטניה ולא באירלנד, שמשטר המס שלה נדיב יותר. ב-2014 שילמה פייסבוק בבריטניה מס חברות בסך 4,327 ליש"ט בלבד - סכום שנמוך ממס ההכנסה הממוצע שמשלם שכיר בריטי יחיד.

לנוכח הזעקה הציבורית שהתעוררה נגד שיטות ההתחמקות ממס של חברות רב-לאומיות, פייסבוק  הזהירה לאחרונה את המשקיעים שביקורות המס שנערכות לה במדינות רבות יכולות "לשנות מהותית" את תוצאותיה הכספיות.

בדוחות האחרונים שפורסמו על ידי החברה האם בארה"ב נכללה אזהרה מסיכוני מס, כולל החקירות שמנהלת הנציבות האירופית נגד העזרה של ממשלות מסוימות לחברות רב-לאומיות כמו אפל, אמזון וגוגל - שעלולות להניב שינויים בטיפול רשויות המס בפעילותה הבינלאומית.

באזהרה הובלטה החקיקה הבריטית נגד "הסטת רווחים לחו"ל", החקיקה האוסטרלית שקרויה "חוק נגד התחמקות ממסי חברות ויושרת מס" והמסע הבינלאומי נגד הנוהג שידוע כ"שחיקת בסיס מס והעברת רווחים" - כדוגמאות לשינויים שיכולים להגדיל משמעותית את חבות המס של פייסבוק.

מדינות מסוימות "מפרשות באגרסיביות את החוקים שלהן בדרכים חדשות" כדי לגבות יותר מס מחברות כמו פייסבוק, נאמר באזהרה.

בינואר הודיעה גוגל שהיא תשלם עוד 130 מיליון ליש"ט לרשויות המס בבריטניה לכיסוי מסים וריבית רטרואקטיבי מ-2005. ההודעה הובילה לביקורת פוליטית על מה שהוגדר כ"נדיבות לב יתרה" של רשות המס והמכס הבריטית כלפי גוגל.

גם אפל ואמזון הותקפו בבריטניה על הסדרי המס שלהן בה. פייסבוק תיתקל אולי בדרישות דומות במדינות נוספות כמו צרפת ואיטליה, שגם רשויות המס שלהן מפעילות לאחרונה לחץ על חברות אמריקאיות רב-לאומיות.

"לאור השינויים בחוקי המס בבריטניה, אנחנו מניחים שפעילותנו במדינה זו תהיה שקופה יותר", נאמר במזכר פנימי של פייסבוק לעובדיה, שהגיע לידי הבי.בי.סי. "המבנה החדש יהיה קל יותר להבנה, והוא יכיר בערך שהארגון הבריטי שלנו מוסיף למכירות באמצעות כוח העבודה המיומן מאוד שלנו בבריטניה".

לשכת ראש ממשלת בריטניה מסרה בתגובה ש"חברות רב-לאומיות צריכות לשלם את חלקן ההוגן במס בבריטניה. זו הסיבה שנקטנו במגוון של פעולות, הן ברמה הלאומית והן בהובלת יוזמות בינלאומיות בנושא זה".

התגובה הפושרת למדי הזו הייתה בניגוד לחגיגיות שבה קידם שר האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, את עסקת המס של גוגל עם הרשויות בבריטניה, שהתברר שהייתה שגיאה פוליטית, בהתחשב בביקורת הציבורית שנמתחה על ההסדר.

לא ברור כמה יוסיף ההסדר החדש עם פייסבוק לנטל המס על החברה בבריטניה. מקור יודע דבר מסר שתהיה "הגדלה משמעותית" של חשבון המס, בהיקף שעשוי להגיע למיליוני ליש"ט.

השינויים יחולו רק על עסקאות שהשיגו אנשי המכירות הבריטים של פייסבוק עם מפרסמים גדולים כמו רשת המזון טסקו וחברת יוניליבר. עסקאות קטנות יותר שמבוצעות בצורה מקוונת ימשיכו להיות מועברות לרישום באירלנד.

מקור יודע דבר מסר שההסדר עם פייסבוק מונע כל סיכוי לכך שהחברה תילכד בחוק הבריטי החדש של "מס רווחים מועברים". שיעור המס הזה, 25%, מיועד לחברות רב-לאומיות שיצרו מבני מס של העברת רווחים מבריטניה. שיעור מס החברות הבריטי הוא 20% מרווחי החברות. באירלנד, השיעור האפקטיבי עשוי להיות כמה אחוזים בודדים, אם בכלל.

ג'וליון מוהם, פרקליט-טוען לנושאי מס, אמר כי הוא מטיל ספק בכך שהמס הנוסף שתשלם פייסבוק יהיה "משמעותי". הרווחים שימוסו בבריטניה הם הערך המוסף שייצור רק חלק מאנשי המכירות של החברה בבריטניה. בנוסף, היכולת לקבל זיכויי מס ולגלגל אותם לדוחות עתידיים "תעכב מאוד" העברת כספים מפייסבוק לרשות המס הבריטית.

ממדי זיכויי המס הללו נחשפו בחשבונות של פייססבוק לשנת 2014, שבהם היו לחברה נכסי מס דחויים בסך 21.4 מיליון ליש"ט כדי לקזז באמצעותם רווחים עתידיים.

בשנה שעברה אמר פסקל סן-אמן, הממונה על משטרי מס במועדון OECD, שכמה חברות רב-לאומיות, כולל אמזון וסטארבקס, נקטו צעדים לפירוק מבני מס שמזערו תשלומי מס. ההתמקדות המוגברת בהעלמות המס יצרה מצב שבו "תכנוני המס האגרסיביים מאוד הם כבר נחלת העבר", לדבריו.

פייסבוק כפופה לביקורות מס שגרתיות בארה"ב ובמדינות האחרות, כולל אירלנד, משנת 2011 ואילך. לפי החברה, היא הפרישה סכומים מספיקים לעמידה בחבויות המס שיהיו לה.

מהלך מבורך אבל הוא לא יפתור המחלוקת על מבנה המס

- עד כמה המהלך משמעותי?

לא יהיה ברור כמה מס נוסף תשלם פייסבוק בבריטניה עד שהחשבונות שלה לשנת 2016 יפורסמו, כנראה במחצית השנייה של 2017.

חלק מהמכירות ללקוחות בריטים שנרשמו באירלנד יירשמו בבריטניה מאפריל. אבל רשות המס והמכס הבריטית, HMRC, יכולה למסות רק את הרווחים מהמכירות שמניבים אנשי המכירות בבריטניה. התשומה שלהם לא תהיה גדולה מאוד אם חלק גדול מהערך מיוחס למדעני המחשבים של פייסבוק בארה"ב.

סיבה נוספת לכך שתקבולי המס יכולים להיות צנועים היא שלחברה יש עדיין הרבה זיכויים - 21 מיליון ליש"ט בדוח האחרון - שהיא יכולה לקזז מהרווחים העתידיים. אבל בסך הכול, חשבון המס צפוי להיות גבוה בהרבה: ב-2014 שילמה פייסבוק מס של 4,327 ליש"ט בסך הכל, על מחזור של 105 מיליון ליש"ט בבריטניה.

- אבל פייסבוק חברה ענקית. איך יכול להיות שחשבון המס כה נמוך?

ב-2015 דיווחה פייסבוק על חשבון מס מחוץ לארה"ב של 123 מיליון דולר מרווחים בסך 3.4 מיליארד דולר, כלומר פחות מ-4% מהרווח. זה משקף בחלקו את ההפסדים שהיא צברה בשנים קודמות, אבל גם את מבנה המס היעיל שלה, שידוע בכינוי שלו "אירי כפול".

פייסבוק בבריטניה רק מספקת מכירות, שיווק והנדסה לחברה אחרת, פייסבוק אירלנד, שמקבלת את התקבולים ממכירות פרסומת בבריטניה ובמדינות נוספות. היא משלמת תמלוגים על "הזכות והרישוי להשתמש בפלטפורמה של פייסבוק" לחברה בת שבבעלות שתי חברות מאיי קיימאן.

- מה גרם לשינוי הנוכחי?

פייסבוק ציינה "שינויים בחוקי המס בבריטניה" כמניע להחלטה שלה. זוהי התייחסות ל"מס הרווחים המוסטים (מועברים)", מס שנוי במחלוקת שיזם שר האוצר ג'ורג' אוסבורן, באפריל 2015. המס החדש גובה 25% מרווחים שמועברים אל מחוץ לבריטניה אל גופים ש"אין להם מהות כלכלית". המס החדש מיועד לשנות את התנהגות חברות רב-לאומיות ולעודד אותן להביא את פעילותן ורווחיהן לבריטניה - ונראה שיש לו אפקט.

- מהי משמעות הדבר לפייסבוק כולה?

מלבד פחות מכירות שיירשמו באירלנד, למהלך הזה לא יהיו השלכות גדולות במקומות אחרים. אבל הלחצים על חברות כמו פייסבוק מתגברים. ממשלות 20G (הכלכלות הגדולות בעולם) גיבשו יחד חבילת רפורמות לעצירת "שחיקת בסיסי מס והעברת רווחים" של חברות על ידי שימוש במבנה "האירי הכפול", אך הוא ייכנס לתוקף רק בשנת 2021.

- האם הסידור החדש יספיק כדי לסיים את המחלוקת על מבנה המס של פייסבוק?

כמעט בוודאות לא. המבקרים של פייסבוק אמנם מקדמים בברכה את החדשות על כך שהיא מתכוונת לשלם עוד מס, אך לדבריהם הסידור הזה מדגים את הליקויים במערכת המס שמאפשרים לחברות להעביר רווחים ולהסתיר כספים במקלטי מס. רבים ממתינים גם לראות אם פייסבוק תצטרך לשלם יותר מס כתוצאה מביקורת החשבונות שנערכת לה לגבי השנים 2011-2014.

יהיו עוד הרבה הזדמנויות להצתה מחדש של המחלוקת על מדיניות המס של פייסבוק.