ייצוגית נגד פרטנר וסלקום: גובות תשלום על דחיית שיחה בחו"ל

בבקשה לייצוגית, בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים, נטען: "אם הלקוח לא רכש חבילת תקשורת הכוללת דקות שיחה בחו"ל, לרוב הוא מחויב בגין דקת שיחה מלאה שמחירה עשרות שקלים - רק כי דחה את השיחה"

ניר שטרן ואיציק בנבנישתי / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
ניר שטרן ואיציק בנבנישתי / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

רבים מכם בוודאי היו בסיטואציה הבאה: אתם מטיילים בחו"ל, ופתאום הטלפון שלכם מצלצל. השיחה לא חשובה לכם - בטח לא מספיק חשובה בשביל שתענו לה כשאתם מפלסים את דרכם במעלה "טרק" בנפאל, מטפסים במדרגות האייפל או מטיילים בוותיקן - ואתם מחליקים את האצבע בטבעיות על המקש האדום לדחיית השיחה.

האם ידעתם שבאותו רגע חויבתם על דקה שיחה? סביר להניח שאם הייתם יודעים, לא הייתם עושים זאת. וזו בדיוק הטענה המהווה את הבסיס לתביעה, ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים, שהוגשה בסוף השבוע (ה') נגד חברות הסלולר פרטנר וסלקום, בטענה כי הן גובות תשלום מלקוחות על דחיית שיחה בחו"ל - שיחות שלא התקיימו.

בבקשה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות משרד עו"ד גיל רון קינן, משרד עו"ד אריאל שימקביץ' ומשרד עו"ד אביעד סרן, טוענים התובעים כי חברות הסלולר גובות מלקוחותיהם תשלום כאשר הם דוחים שיחה מחוץ לישראל.

לטענתם, כאשר הלקוחות שוהים מחוץ לישראל, והם בוחרים שלא לענות לשיחה, ולכן דוחים אותה על-ידי לחיצה על מקש הניתוק, פרטנר וסלקום מרשות לעצמן לחייב אותם בתשלום מלא של דקת שיחה - זאת כאשר החיוב מבוצע על אף שכלל לא התקיימה שיחת טלפון.

לטענת המבקשים הייצוגיים, עמי גוילי, עודד צסרקס וגד ריכליס, בכך פועלות חברות הסלולר בניגוד מוחלט להוראות הרישיון, לתנאי ההסכמים ולמצגים שהן נותנות באתרי האינטרנט שלהן.

בבקשה הייצוגית נטען כי על-פי הרישיונות שניתנו להן, חברות הסלולר רשאיות לגבות תשלום בגין שיחות נכנסות, רק מרגע בו מומשה ההתקשרות בין יוזם השיחה ובין מקבל השיחה.

עוד מפנים המבקשים לאתרי האינטרנט של פרטנר וסלקום, שם, נטען, מציגות חברות הסלולר מצג לפיו שיחה שלא נענית אינה מחויבת בתשלום.

לטענת התובעים, ברור לחלוטין כי בשיחה שהלקוח החליט לא לענות לה, ולכן דחה אותה על-ידי לחיצה על מקש הניתוק - לא מומשה ההתקשרות, וזוהי "שיחה שלא נענית". על כן, נטען, הן לפי הרישיון שניתן לחברות הסלולר והן לפי הסכם ההתקשרות, אין לחייב עבור שיחה כזו.

עוד טוענים התובעים כי מדובר בנוהג ידוע בעולם התקשורת שלא לחייב על שיחות שלא התקיימו. "בעולם התקשורת נהוג מאז ומעולם שלא לחייב לקוחות בגין שיחות שלא התממשו, מכל סיבה שהיא, לרבות משום שהשיחה נדחתה (decline) על-ידי המקבל", נכתב בבקשה לאישור הייצוגית.

ואולם, לטענת התובעים - באמצעות עורכי הדין גיל רון, אריאל שימקביץ' ואביעד סרן - לא כך מתנהלים הדברים אצל פרטנר וסלקום - שכאמור מחייבים את הלקוח על דקת שיחה, גם כאשר הוא דחה אותה בלבד.

עוד נטען בבקשה לאישור הייצוגית כי סכום החיוב יכול להיות גבוה מאוד. "אם הלקוח לא רכש חבילת תקשורת הכוללת דקות שיחה, לרוב הוא מחויב בגין דקת שיחה מלאה, שמחירה עשרות שקלים. זהו גם מצב הדברים אם הלקוח רכש חבילת תקשורת, והיא מוצתה. אם הלקוח רכש חבילת תקשורת, והיא לא מוצתה, החיוב נעשה בדרך של הגדלת שיעור הניצול של החבילה. נוכח העובדה שלחברות הסלולר יש מיליוני לקוחות, ורבים מהם עושים שימוש במכשיר מחוץ לישראל, מדובר בוודאי בסכום גבוה ביותר", נטען.

בתביעה לא צוין הסכום המדויק של הנזק לכלל לקוחות פרטנר וסלקום, ואולם התובעים מסתמכים על נתונים שמפרסמות חברות אלה על-מנת להעריך את הנזק ללקוחות בגין החיוב הלא חוקי לכאורה. בין היתר צוין כי לפי נתונים שפורסמו על-ידי פרטנר וסלקום, נכון לסוף הרבעון השלישי של שנת 2015, לפרטנר יש כ-2.74 מיליון מנויים, ולסלקום כ-2.832 מיליון מנויים, כאשר רבים מאוד מבין לקוחותיהן עושים שימוש בשירותי התקשורת בשהותם מחוץ לישראל.

"נוכח היקף השימוש בשירות, המחיר הגבוה של דקת שיחה נכנסת כשהמנוי מחוץ לישראל, ותדירות דחיית השיחות נוכח מחיר זה, התובעים מעריכים כי פרטנר וסלקום חייבו את מנוייהן שלא כדין ב-7 השנים האחרונות, בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים, וייתכן שאף יותר מכך".

מפרטנר נמסר: "הבקשה לתביעה התקבלה, ואנו לומדים את פרטיה". מסלקום לא נמסרה תגובה.