קבלן לכחלון: "קנינו במחיר מלא, ואז מחיר הקרקע נחתך"

חברה שזכתה במכרז רגיל בדימונה, הופתעה לגלות 5 חודשים לאחר הזכייה כי המדינה שיווקה באותה השכונה קרקעות במסלול מחיר למשתכן

ההשלכות של תוכנית מחיר למשתכן: חברת עומר הנדסה זכתה לפני שנה במכרז רגיל שפרסמה המדינה ורכשה קרקע להקמת 230 יחידות דיור בשכונת השחר בדימונה. אלא שחמישה חודשים אחר כך פרסמה המדינה באותה שכונה מכרזים במסלול מחרי למשתכן, ושיווקה קרקע להקמת 186 יחידות דיור, במחיר נמוך משמעותית, המשקף כשליש מעלות הקרקע ששילמה עומר הנדסה.

לטענת החברה, מחירי הדירות שיוצעו על ידי הזוכים במכרזי מחיר למשתכן יהיו נמוכים ב-108-162 אלף שקל מהמחירים שהיא יכולה להציע, וזאת בעל כורחה. לטענתה, אין לה היתכנות כלכלית להתחיל ולבנות את הפרויקט.

במכתב ששיגרה עומר הנדסה לשר האוצר כחלון ציינה החברה כי היא נוטלת מזה שנים חלק ביעד הלאומי של פיתוח איזור הדרום והקימה מאות יחידות דיור בדרום. ב-1 במארס 2015 זכתה בשני מכרזים להקמת 68 יחידות דיור ו-162 יחידות דיור בשכונת השחר בדימונה. המחיר ששילמה החברה במכרז אחד משקף סך של 130 אלף שקל עלות קרקע ליחידת דיור כולל הוצאות פיתוח, ובמכרז הנוסף 77 אלף שקל עלות קרקע ליחידת דיור כולל הוצאות פיתוח. המכרזים פורסמו טרם יצאה לפועל תוכנית מחיר למשתכן שיזם השר כחלון.

עם הפעלת תוכנית מחיר למשתכן זכתה חברה מתחרה במכרז באותו סדר גודל להקמת 186 יחידות דיור, בעלות המשקפת סך של 28 אלף שקל עלות קרקע ליחידת דיור כולל הוצאות פיתוח. זאת בנוסף למענק בסך 60 אלף שקל שמקבל כל רוכש דירה מהמדינה במסגרת המסלול. המכרז פורסם בסוף אוגוסט 2015, כלומר חמישה חודשים בלבד לאחר זכיית עומר הדסה במכרז הרגיל. בנוסף, המדינה ממשיכה ומפרסמת מכרזים חדשים במחיר קרקע מוזל והאחרון ל-148 יחידות דיור באותה השכונה פורסם בסוף ינואר 2016.

"קנינו במחיר מלא"

"מצב עניינים זה מעמיד את חברתנו במצב בלתי אפשרי", מציינת החברה בפנייתה לשר כחלון. "רכשנו קרקע מהמדינה במחיר מלא, ואז זמן קצר לאחר מכן, בעוד אנו עסוקים בתכנון וקידום הפרויקט שלנו, המדינה יוזמת מהלך דרסטי להורדת מחירי הקרקע. לא מותר לציין שהמדינה היא מונופול בכל הקשור לקרקעות באזור זה, שאין בו קרקע פרטית. אין כל דרך להתמודד בתחרות חופשית ואין כל הצדקה כלכלית להתחיל ולבנות בשכונת השחר כאשר מתחרים מסוגלים למכור דירה זהה בהפרש כספי לדייר הנע בין 108-162 אלף שקל לדירה.

"האפשרות הסבירה העומדת בפנינו היא לא לבנות ולהשאיר את המגרשים בשכונת השחר כאבן שאין לה הופכין שכן אין לנו כל עניין להגדיל את הפסדינו. אין אנו חוששים מהתמודדות ומתחרות חופשית, אך מצב העניינים נכון להיום נותן למתחרנו יתרון התחלתי לא הוגן. אנו מברכים על יוזמתך להוצאת מכרזי מחיר למשתכן, אולם לצערנו אין היגיון כלכלי להתחיל ולבנות בקרקעות שאותן רכשו קודם במחירים גבוהים בהרבה. אנו פונים בבקשת עזרה לפעול לשינוי המצב, על ידי השוואת מחיר הקרקע באמצעות החזר כספי, או מתן מענקי מקום מהמדינה לדיירים גם במכרזים שבהם זכינו אנו. במסגרת שינויים אלה מתחייבים גם אנו למכור במחירים המוזלים של מחיר למשתכן ללא שינויים אלה לא נוכל לצאת ולבנות ולצערנו בלית ברירה נאלץ להותיר את המגרשים שוממים".

מטעמו של השר כחלון בחרו שלא להגיב לידיעה.