מחיר למשתכן בעפולה: 2,350 מתמודדים על 238 דירות

מדובר בשתי הגרלות נפרדות שצפויות להיערך בתחילת החודש הבא: האחת מתייחסת ל-167 יחידות דיור והשנייה ל-71 יחידות דיור ■ "מחיר מטרה" בראש העין: 6,000 נרשמו להגרלה, 196 זכו

כשבוע וחצי מאז נפתחה ההרשמה להגרלת 238 דירות מוזלות בתוכנית מחיר למשתכן בעפולה נרשמו להגרלה 2,350 משקי בית. על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, בתוך שבוע ימים נרשמו עוד 1,445 משקי בית.

למעשה מדובר בשתי הגרלות נפרדות שצפויות להיערך בתחילת החודש הבא: האחת מתייחסת ל-167 יחידות דיור והשנייה ל-71 יחידות דיור. הגרלה אחת תיסגר ב-23 למארס והשנייה ב-27 במארס.

עוד נזכיר כי המכרז בעפולה היה הראשון להיסגר ומספר הדירות המוזלות שעתיד להיבנות במסגרתו עומד על 337 (ללא שבס) כך שמלבד 238 יחידות הדיור שכבר נפתחו להרשמה לקראת הגרלה, 99 יחידות דיור נוספות ייפתחו להרשמה בהמשך. ההרשמה הבאה להגרלה בפרויקט מחיר למשתכן תהיה בעיר לוד, שם עתיד להיבנות לפרויקט בן 376 יחידות דיור במתחם אחיסמך.

גם תוכנית מחיר מטרה ממשיכה לייצר ביקוש דומה כאשר בשבוע שעבר נסגרה ההרשמה הראשונה להגרלה במסגרת תוכנית זו בראש העין כאשר למעלה מ-6000 בקשות להרשמה נקלטו בהרשמה להגרלה הנוגעת לפרויקט בן 196 דירות מוזלות.

בתוך כך, היום הסתיימה ההגרלה בתוכנית "מחיר מטרה" בראש העין. להגרלה נרשמו כ-6,000 זוגות כאשר רק 196 זכו.

ראש עיריית עפולה יצחק מירון אינו מופתע מהביקוש / שלומית צור

- אתה לא חושש מסטנדרט הבנייה שיהיה בעיר?

" בדקנו גם אנחנו את המפרט והוא סביר בהחלט בהתחשב במחיר. בסטנדרטים שתלויים בנו כמו איך הבניין ייראה מבחינה חיצונית אנחנו נשלוט ונפקח שבע עיניים על הקבלנים.

"לדעתי התוכנית עצמה נכונה. זה שינוי מרענן שהמינהל מתייחס היום קצת אחרת לתפקיד שלו. אם עד לפני שנה עסקו באיך למקסם רווחים מהקרקע, היום המגמה היא לפתור בעיות של מחוסרי דיור".

- מה לגבי טענות וחששות של יזמים שזכו במכרזים רגילים ומשווקים בשכונות החדשות דירות במחירי שוק, וחוששים שיתקשו למכור עכשיו דירות בגלל המחיר למשתכן?

"אני חושב שהשוק יצטרך למצוא איזון מסוים באופן של מיתון וירידה במחירים, וזה כולל את מי שרכש קרקע וטרם החל בשיווק. אבל מעבר לזה, צריך לזכור שמחיר למשתכן חל רק על חסרי דירה, לא על משפרי דיור, ולא על משקיעים, ולכן אני לא רואה מצב שדירות לא יימכרו".

- הופתעת ממספר הנרשמים?

"לא, ואני מצפה שהוא יעלה ויעמוד על 10 נרשמים לכל דירה. בכל זאת מדובר במחיר נמוך יותר ב-20%-30% בשכונה שצמודה לתחנת הרכבת שתיחנך באוקטובר".

- במה תשפר רכבת העמק את המצב בעפולה היום?

"הרכבת נוסעת מבית שאן לחיפה דרך עפולה, והנסיעה מעפולה לחיפה תהיה 20 דקות במקום שעה היום בשעות העומס בבוקר. בהמשך הרכבת גם תגיע לתל אביב בלי לעבור בחיפה. תחנת הרכבת עצמה תוקם במרכז העיר ולא בשולי העיר, כך שהציבור יגיע לתוך עפולה".

- התושבים אינם חוששים שמרבית ההשקעה תהיה בשכונות חדשות, והשכונות הישנות יוזנחו?

"לא כי על כל קרקע ליחידת דיור חדשה שמשווקת, סכום מסוים מיועד לשיפור התשתיות הישנות, ובמחיר למשתכן הסכום אפילו גדול יותר".

- הסכמי גג יהיו אצלכם?

"בתוך חודשיים נחתום על הסכם גג עם המדינה, שבמסגרתו נכפיל את העיר שיש בה היום 12 אלף יחידות דיור ב-12 אלף יחידות דיור נוספות. במסגרת ההסכם אנחנו דורשים הקמה של פעילות אקדמית בעיר בצמוד לבית חולים העמק, שהוא המעסיק המרכזי בעיר שעובדים בו 2,200 איש, וגם שיווק של שטחי תעסוקה לצד המגורים, בדגש על תעשייה עתירת ידע. אני מודה, המטרה בהבאה של תעשייה עתירת ידע היא לא רק הכנסות, אלא גם יצירת מקורות תעסוקה ומיתוג של העיר. תראי מה עסקים מהסוג הזה עשו ליקנעם, הקטנה ב-40% מעפולה".

- למה שהיי-טק יגיע לעפולה?

"לעפולה יש כל מה שצריך כדי להיות המטרופולין הבאה של אזור הצפון. אזור הצפון לא יכול להישען רק על חיפה. מעבר לכך שאנחנו אזור עדיפות א', הצענו למדינה לייסד מחיר למשתכן בתעסוקה. חברה שתציע את המחיר הנמוך ביותר לקנייה או השכרה של שטח תזכה בקרקע מסובסדת".

- מפתיע.

"גם המדינה הגיבה ככה, והיא בוחנת את זה".