פברואר 2016 בתיקים המנוהלים: שינוי כיוון בהובלת הנפט?

תחילת פברואר המשיכה את מגמת הירידות בשוקי המניות שניכרה בינואר, אך בחציו השני של החודש נרשם תיקון חלקי עם ההתאוששות במחיר הנפט ■ מדדי המניות והתיקים המעורבים ירדו עד כ-2%, בעוד שהמדדים לתיקי האג"ח רשמו עלייה הודות לנהירת כספים מנכסי סיכון אל האיגרות הממשלתיות

מתקן הפקת נפט וגז / צילום: בלומברג
מתקן הפקת נפט וגז / צילום: בלומברג

לאחר פתיחת שנה קשה בשוק המניות בחודש ינואר, בתחילת פברואר חזינו בהמשך ירידות חדות במניות, אולם בחצי השני של החודש השתנתה המגמה והמניות עלו, אם כי לא תיקנו את כל הירידות של תחילת החודש. בסיכום חודשי מדד המניות המוביל בארה"ב S&P 500 רשם ירידה מתונה של 0.4%, ואילו מדד ת"א 100 סיים את פברואר בירידה של 2.3%, בדומה למדד המניות יורו סטוקס 600 באירופה שירד בכ-2.25%, כאשר מדד המניות הגרמני דאקס ירד ב-2.7%.

תיקי ההשקעות של ציבור המשקיעים חוו גם בחודש השני של השנה כבדות ודכדוך. המניות שוב משכו את התשואות מטה, והשפיעו גם על מחירי האג"ח הקונצרניות שסיימו את החודש במגמה מעורבת. דבר נוסף שהעיב על ביצועי התיקים היה החשיפה למט"ח, כשהדולר והאירו משכו אף יותר מטה את התשואות באפיקי חו"ל, והשקל רשם ייסוף חודשי מולם (בעיקר מול הדולר, בכ-1%).

בסיכום חודשי, המדד לתיקי ההשקעות המחזיקים במניות בשיעור של עד 20%, והשאר באג"ח בהרכבים שונים - תיקי ה-20:80 הנפוצים - ירד בשיעור של כ-0.32%. בתיק מנייתי טהור הירידה הסתכמה ב-2.09%. לעומת זאת המדדים לתיקי האג"ח סיימו את החודש בתוספת של 0.12%, כשאמנם מדדי התל בונד ירדו, אך מדדי האג"ח הממשלתיות עלו כתוצאה מאפקט של נהירת כספים מנכסי סיכון אל האיגרות הממשלתיות, הנחשבות לחוף מבטחים בעת משבר (מגמה שניכרה בתחילת החודש). העליות באג"ח הממשלתיות הורגשו יותר באיגרות עם המח"מים הארוכים, משום שבתקופה של משבר הציפיות להעלאות ריבית נדחקות ולא מרמזות על עלייה באופק.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים, קיבוצים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הגורמים לעיל. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

הנפט ממשיך להיות הברומטר למניות

בתחילת החודש הנפט המשיך לרדת בחדות עד לנקודת שפל של 26.21 דולר לחבית ב-11 בפברואר. מדד ת"א 100 רשם מתחילת פברואר ועד ה-11 בחודש ירידה של כ-5.5%! בנוסף, מדד האג"ח הקונצרניות תל בונד 20 הסולידי יחסית (לאג"ח חברות) רשם ירידה של כ-2%. מדד המניות האמריקאי S&P 500 ירד כ-3%, ואילו הדאקס הגרמני רשם ירידה דרמטית של כ-9%, וזאת במקביל לחששות שהיו בתחילת החודש מהשפעת המשבר שמקורו בהאטה בסין על בנקים אירופיים. הפאניקה הורגשה היטב בשווקים, במיוחד לאור הירידות בחודש ינואר והמשך ירידות במניות ברוב החודשים האחרונים.

בתקופה זו נמדדת יכולת הספיגה של המשקיעים, ומי שזרק סחורה באמצע החודש, כמובן שלא זכה ליהנות מהתיקון בחציו השני של פברואר, וקיבע הפסדים, כאשר מחיר הנפט שינה כיוון לאור הערכות כי מדינות אופ"ק יפעלו לצמצם את התפוקה. מדד S&P 500 כאמור תיקן את רוב הירידה החודשית, וגם שאר המדדים שהוזכרו קודם תיקנו במידה ניכרת את רוב הירידות שרשמו במחצית החודש הראשונה.

אופטימיות זהירה במבט קדימה

בשבעת החודשים האחרונים, למעט חודש אוקטובר, המגמה השלילית שלטה ללא עוררין. תיק 80/20 רשם ירידה של 2% בתקופה זו, נתון הכולל עלייה חדה של 1.53% בחודש אוקטובר.

כאמור, חודש פברואר התאפיין בשונות מובהקת בין המחצית הראשונה השלילית מאוד לבין המחצית השנייה החיובית מאוד. ניתן לראות בתרשים המצורף את הקורלציה הגבוהה שיש בחודשים האחרונים בין מחיר הנפט למדד המניות האמריקאי 500 P&S. כעת, כשמחיר הנפט נמצא בהתאוששות מהשפל אליו הגיע לאחרונה, נראה כי פני הזהב השחור מעלה, והוא עתיד למשוך אחריו את המניות, לאחר תקופה ארוכה יחסית של ירידות. יחד עם זאת, לא יהיה זה חכם לשים את כל כובד המשקל של צפיית כיוון המניות על שוק הנפט. מה גם, שמספיקה הודעה אחת מאחד השחקנים החזקים בשוק הנפט כדי לזרוק את מחירו מעלה או מטה.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

פברואר בתיקי ההשקעות
 פברואר בתיקי ההשקעות