אזהרת רווח באפריקה: תפסיד 1.8-1.9 מיליארד שקל ב-2015

מניית אפריקה זינקה אתמול ב-14.5% ללא כל סיבה נראית לעין ■ אפי פיתוח, זרוע הפעילות ברוסיה, צפויה לבצע הפחתות שווי מקיפות, בין היתר של פרויקט הדגל במוסקבה, קניון אפימול, ולרשום הפסדי עתק ברבעון החולף

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המשבר הכלכלי ברוסיה ממשיך להכות בקבוצת אפריקה ישראל להשקעות, שבשליטת לב לבייב (48%). לאחר שרשמה הפסד של 844 מיליון שקל ב-2014, פרסמה היום (ב') אפריקה ישראל  אזהרת רווח שלפיה היא צפויה לסיים את 2015 בהפסד כבד עוד יותר, של 1.8-1.9 מיליארד שקל, עקב מחיקות ענק בשווי נכסיה ברוסיה.

ההפסד השנתי הכבד יחתוך את ההון העצמי של החברה בסוף 2015 ביותר מחצי ל-1.2-1.3 מיליארד שקל, לעומת 2.6 מיליארד שקל בסוף ספטמבר האחרון, ולעומת כ-3 מיליארד שקל בסוף 2014.

שוק ההון הפנים כבר מזמן שערך נכסי אפריקה ישראל (וכפועל יוצא מכך גם הונה העצמי) גבוה בספרים משוויים האמיתי. בעקבות ההודעה ירדה מניית החברה ב-8%, והשלימה ירידה של 45% בשנה האחרונה, ושל כ-80% בשלוש השנים האחרונות. החברה נסחרת כעת בשווי שוק של כ-400 מיליון שקל בלבד.

הסיבה המרכזית להפסד שתרשום אפריקה ישראל בשנה החולפת היא כאמור הירידה בשווי פעילות הקבוצה ברוסיה, שמרוכזת בידי החברה הבת (65%), אפי פיתוח. אפי פיתוח, שנסחרת בלונדון לפי שווי של 74 מיליון דולר, דיווחה היום כי על סמך אינדיקציות ראשוניות שנתקבלו ממעריכי שווי שלה, היא צפויה לרשום בדוחות הרבעון הרביעי הפחתות שווי והפסדי שערוך מירידה בשווי הוגן של נכסי נדל"ן להשקעה, נכסי נדל"ן בהקמה ומלאי עבודות בביצוע, בהיקף כולל המוערך בכ-522 מיליון דולר.

הפסדי השערוך וההפחתות משקפים ירידה בשווי הפרויקטים של אפי פיתוח בשל התמשכות המשבר המקרו-כלכלי ברוסיה, המשליך לרעה על מצבו של שוק הנדל"ן ברוסיה בכללותו וכפועל יוצא על ערך הנכסים המניבים של אפי פיתוח ועל פעילות ייזום הפרויקטים השונים שלה. אפי פיתוח מעריכה, כי שווי תיק הנכסים שלה יפחת מסך של כ-1.97 מיליארד דולר בסוף הרבעון השלישי של 2015, לכ-1.4 מיליארד דולר בסוף 2015 - קרי ירידה של 29%.

עוד ציינה אפי פיתוח, כי יותר ממחצית מההפחתות ברבעון הרביעי של 2015 נובעות מירידה של 304 מיליון דולר בשווי ההון של קניון הדגל שלה במוסקבה - אפימול. שוויו של קניון אפימול, שטיפס בסוף ספטמבר 2014 לשיא של 1.16 מיליארד דולר, ומאז ירד ל-990 מיליון דולר בשל השפעות המשבר הכלכלי ברוסיה על פדיון השוכרים ועל יכולתם לעמוד בתשלומי שכר הדירה בשל כך, נחתך כעת ל-686 מיליון דולר בלבד. מדובר בירידה של 40% בתוך 15 חודשים בלבד בשווי הנכס המרכזי של אפי פיתוח.

את הרבעון הרביעי של 2015 מצפה אפי פיתוח לסיים בהפסד של 470 מיליון דולר, שישקף ירידה בהיקף זהה בהון העצמי שלה ל-778 מיליון דולר (ירידה של 38%). לאור נתונים אלו, צופה אפריקה ישראל כי היא תרשום ברבעון הרביעי של 2015 הפסד של 1.6-1.7 מיליארד שקל, כאשר מתוכם סכום של 384 מיליון שקל מיוחס להפסקת פעילותה העסקית של הקבוצה בארה"ב (שעד כה השפיעה רק על הרווח הכולל ועל ההון העצמי). כך, ההון העצמי של הקבוצה יקטן ברבעון הרביעי בסכום של 1.3-1.4 מיליארד שקל.

בחודשים האחרונים רובצת על אפריקה ישראל עננת חוסר ודאות באשר ליכולתה לעמוד בהתחייבויותיה והחשש כי תיגרר להסדר חוב גדול נוסף (אג"ח החברה נסחרות בתשואות זבל של עד 35%). לפני כשבועיים הצביעו רוב מכריע מקרב מחזיקי איגרות החוב בעד הצעת החברה להסדרה מחדש של תשלומי החוב בין שלוש הסדרות השונות (כ"ו-כ"ח), במהלך 2016. בעקבות ההחלטה, מצפה הנהלת אפריקה ישראל לזכות לתקופה של לפחות שמונה חודשי שקט מצד מחזיקי האג"ח, שלהם חייבת החברה כ-3.65 מיליארד שקל (קרן וריבית שנצברה).

ההסדרה מחדש של התשלומים לסדרות האג"ח השונות הגיעה בעקבות לחצים מצד חלק מהמחזיקים, ובעיקר כאלו המחזיקים בסדרה כ"ח, שחששו כי תשלום קרן החוב לשתי הסדרות האחרות במהלך חודש מאי יפגע ביכולת הפירעון של אפריקה ישראל בחודשים שלאחר מכן.

לאחר מגעים בין הצדדים, הוסכם כי תשלום הקרן והריבית לסדרות כ"ו וכ"ז יוקדם בחודשיים, מהמועד המקורי בחודש מאי למועד שבו יועבר תשלום ריבית לסדרה כ"ח בחודש מארס. כן יוקדם לאותו מועד גם פירעון של 58 מיליון שקל לסדרה כ"ח, המהווה כמחצית מתשלום הקרן הראשון של הסדרה, תשלום שהיה אמור להתבצע רק במארס 2018.

מנהל מחלקת המחקר באפסילון, בן נובו שלם, טען היום בתגובה לאזהרת הרווח של אפריקה ישראל, כי: "אפי פיתוח נסחרת משמעותית מתחת להונה העצמי, ולכן ההפסד הצפוי ככל הנראה כבר מגולם על-ידי המשקיעים בשווי של החברה. בהתאם ל-NAV הסחיר של אפריקה השקעות, אפי פיתוח מהווה כ-13% מסך נכסי החברה, ולכן יכולת שירות החוב של אפריקה השקעות נשענת בעיקר על החברות הבנות האחרות, כגון אפריקה נכסים ודניה סיבוס.

"לאחר הסדר הביניים שנחתם לאחרונה עם מחזיקי איגרות החוב, אפריקה השקעות קבלה תקופה של חסד שבמהלכה היא תצטרך לבצע מספר מימושים על מנת להיות מסוגלת לעמוד בתשלומי החוב. אם במהלך השנה הקרובה אפריקה השקעות אכן תבצע מימושים בסך של כ-500 מיליון שקל, היא צפויה לעמוד בתשלומי חוב עד מאי 2018".