סקר: 67% מהציבור לא מבינים או מתעניינים במתווה הגז

רק אחוזים בודדים מהציבור, בכל החתכים הסוציו-דמוגרפיים, מרגישים שהם מכירים את הפרטים של המתווה היטב או בכלל מתעניינים בהם ■ 32% סבורים כי יישום מתווה הגז לא יוביל לחסכון עבורם ועבור משפחותיהם

בתקופה הקרובה בג"ץ צפוי להכריע בעניין מתווה הגז הטבעי, לאחר שגם המדינה הציגה את טענותיה לאישור מהיר של המתווה בתגובה למספר עתירות שטוענות כי המתווה יגרום לשיתוק משק הגז ולמונופול דורסני. 

בינתיים, עוד בטרם הכרעת בג"ץ, סקר עדכני שבוצע באחרונה מגלה כי רוב מהציבור בישראל בכלל לא מכיר או לא מבין את הפרטים של מתווה הגז, ואפילו לא מתעניין בו. רק אחוזים בודדים מהציבור, בכל החתכים הסוציו-דמוגרפיים, מרגישים שהם מכירים את הפרטים של המתווה היטב או בכלל מתעניינים בהם. 

מדובר בסקר שביצע מכון סמית למחקר עבור המכללה האקדמית כנרת, לקראת כנס כנרת הראשון לאנרגיה גז ונפט שמתקיים היום. הסקר בוצע לפני מספר ימים בקרב 500 איש כמדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת (מעל גיל 18) בחלוקה לפי משתני רקע סוציו-דמוגרפיים - מגדר, גיל, רמת דתיות, רמת השכלה ורמת הכנסה.

כך, 67% מהציבור לא לקחו בכלל חלק בדיון הציבורי בשום צורה ולא מכירים את פרטי המתווה, 23% ניהלו על כך שיחות סלון עם משפחה או חברים, ורק 9% מהציבור הביעו דעה בנושא ברשתות החברתיות. גם בקרב אלו המעידים על עצמם כי מכירים היטב את המתווה, כמחצית לא לקחו חלק בדיונים הציבוריים בנושא ואחוזי הלא מעורבים קופצים משמעותית ליותר מ-75% בכל אחת מרמות הבקיאות האחרות.

יתרה מכך, הישראלים בכלל צופים שתהיה למתווה השפעה מוגבלת, אם בכלל, על הכיס שלהם - 43% חושבים שגם אם יישום מתווה הגז יוביל לחסכון עבורם ועבור משפחותיהם, זה ייקח שנים רבות ו-32% סבורים שלא ירגישו זאת כלכלית כלל.

המשתתפים בסקר נשאלו גם לגבי עמדתם באשר ליצוא גז לטורקיה, ולמעלה מחצי מהנשאלים סבורים שחתימה על הסכמי גז עם טורקיה היא מסוכנת נוכח מערכת היחסים בין המדינות. 32% חושבים שאין לחתום על הסכם יצוא גז לטורקיה וכי על ישראל לייצא גז רק לבעלות ברית. 16% סברו כי אין מניעה ליצא גז לטורקיה. 

עוד עולה מהנתונים, כי 46% חושבים שצריך לפתח אנרגיות ירוקות גם אם זה ייקר במעט את מחיר החשמל - וזאת כדי להילחם בזיהום אוויר. מבין המשיבים, ככל שמכירים יותר טוב את פרטי מתווה הגז, כך אחוזי התמיכה בפיתוח אנרגיות ירוקות עולים גם במחיר של עלייה בתעריפי החשמל.