בגלל בדיקת הסמים: נייק השעתה קשריה עם מריה שראפובה

שראפובה הודיעה אתמול במסיבת עיתונאים כי היא נוטלת מלדוניום מסיבות בריאותיות מזה 10 שנים ■ דובר נייק: "החלטנו להשעות את קשרינו עם מריה כל עוד החקירה נמשכת"

מריה שראפובה / צילום: רויטרס
מריה שראפובה / צילום: רויטרס

נייק, יצרנית מוצרי הספורט הגדולה בעולם, השעתה את קשריה עם מריה שראפובה, לאחר שהספורטאית נכשלה בבדיקת סמים באליפות הטניס הפתוחה באוסטרליה.

שראפובה, אחת משחקניות הטניס הטובות ביותר בדורה, אמרה אתמול (ב') במסיבת עיתונאים כי היא נוטלת מלדוניום מסיבות בריאותיות מזה 10 שנים, וכי היא לא שמה לב שהסוכנות העולמית נגד סמים בספורט אסרה את השימוש בחומר זה החל מ-1 בינואר.

הכישלון בבדיקת הסמים ימנע משראפובה להשתתף באולימפיאדת ריו השנה הנוכחית, והיא תפסיד גם את 298 אלף הדולר שבהם זכתה בינואר בתחרות הפתוחה באוסטרליה.

"אנחנו עצובים ומופתעים מהחדשות לגבי מריה שראפובה", אמר קג'ואן ווילקינס, אחד מדוברי נייק, שעובדת עם השחקנית כבר יותר מ-10 שנים. "החלטנו להשעות את קשרינו עם מריה כל עוד החקירה נמשכת. נמשיך לעקוב אחר המצב".

ב-2010 האריכה שראפובה את הסכם החסות שלה עם נייק ב-8 שנים נוספות בחוזה של 70 מיליון דולר, שכולל קו שמלות טניס בעיצובה של שראפובה, לדברי מקור יודע דבר.

מלדוניום, המיוצר בידי חברת התרופות גרינדקס (Grindeks), משמש לטיפול בבעיות לב ובבעיות זרימת דם במוח ברוסיה ובלטביה (הוא אינו מאושר לשימוש בארה"ב), אך באתר החברה נאמר גם כי מלדוניום "משפר את היכולת הפיזית והתפקוד השכלי... באנשים בריאים". בדיקות שנערכו השנה העלו כי קומץ ספורטאים, כולל רוכב אופניים רוסי ו-6 מתאבקים גרוזינים, השתמשו במלדוניום.

שראפובה בת ה-28, שסבלה מפציעות בעונה הנוכחית, זכתה השנה ב-298 אלף דולר באליפות אוסטרליה הפתוחה לטניס, שבה הפסידה ברבע הגמר לסרינה וויליאמס. על-פי תקנות איגוד הטניס הבינלאומי, תוצאות חיוביות בבדיקת סמים בעת התחרות "מובילות באופן אוטומטי לפסילת התוצאות שהושגו בידי השחקן... כולל שלילת כל מדליה, תואר, נקודות דירוג ופרסים כספיים כלשהם".

שראפובה הושעתה באופן זמני בידי איגוד הטניס העולמי, והשעייתה תיכנס לתוקף ב-12 במארס. השעיה זו עלולה לסכן את השתתפותה במשחקים האולימפיים בריו השנה. שרפובה זכתה במדליית כסף עבור רוסיה במשחקים האולימפיים שנערכו בלונדון ב-2012.

כששראפובה הכריזה על מסיבת עיתונאים בהתראה קצרה, היו ספקולציות רבות שהיא עומדת להכריז על פרישתה. שראפובה, המדורגת במקום השביעי באיגוד הטניס לנשים (WTA), הרוויחה 29.7 מיליון דולר ב-2015 והפכה לספורטאית המתוגמלת ביותר בעולם, לפי "פורבס". עם זאת, רק 23% מרווחיה נבעו מזכיות במשחקי טניס. 23 מיליון הדולר הנוספים נבעו מעסקאות חסות עם חברות שונות, כולל אבון פרודקטס, נייק, טאג הוייר אינטרנשיונל ואוויאן.