יו"ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי זומן לשימוע לפני פיטורים

הוויכוח פרץ לאחר שהפקידה סירבה לרשום 5 ימי מחלה בלי אישור מחלה ■ חנוך: "התנצלתי בפני העובדת ברגע שהיא פנתה אליי" ■ ההסתדרות: "חשוב שהנהלת הבנק לא תעשה שימוש ציני בסוגיה, רק כדי לסגור חשבון עם יו"ר הוועד"

חנוך ליבנה, יו"ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי, זומן לשימוע לפני פיטורים לאחר שנקלע לעימות מילולי רועש עם פקידה במחלקת משאבי אנוש בבנק וערך השוואה בינה לבין הנאצים. ל"גלובס" נודע כי הוויכוח בין השניים נסוב סביב דוח נוכחות לחודש פברואר. ליבנה הגיש לפקידה את דוח הנוכחות שלו וביקש לרשום לו 5 ימי מחלה, למרות שלא היה ברשותו אישור מחלה כנדרש.

הוויכוח ביניהם, שאירע לעיני מספר עדים במשרדי הבנק, גלש לפסים מכוערים, ובשלב מסוים הפקידה אמרה לליבנה שהיא בסך-הכול פקידה שממלאת אחר הוראות. בשלב זה ענה לה ליבנה כדברי האמרה המפורסמת לפיה גם הנאצים רק מילאו הוראות. השוואה זו הרתיחה את הפקידה, שהחליטה להתלונן בפני הממונים עליה. יצוין, כי גם הפקידה חברה בוועד עובדי הבנק שבראשו עומד כידוע ליבנה.

עוד נודע כי אין זו הפעם הראשונה שבה התפתח עימות בין השניים שכן בשנה שעברה הם נקלעו גם כן לוויכוח בשל דוח נוכחות, וגורמים המקורבים לנושא מספרים כי במהלך אותו ויכוח ליבנה כינה את הפקידה "זונה", אולם היא לא התלוננה כך שהנהלת הבנק לא ידעה על אותו ויכוח.

השימוע נקבע לליבנה ליום חמישי, וגם ההסתדרות מיודעת ונציגיה יהיו נוכחים בשימוע. גורמים המקורבים להנהלת הבנק טוענים כי לא מדובר בניסיון הדחת יו"ר ועד, מה גם שהדחת נציג עובדים בהסתדרות אינה דבר פשוט כלל וכלל ומדובר במהלך נדיר מאוד. הפעם האחרונה שבה הודח יו"ר ועד עובדים בישראל הייתה כאשר גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי הרכבת לשעבר, הודחה מתפקידה לאחר שנקלעה לעימות עם ראשי ההסתדרות. גם אז, התהליך נמשך חודשים. במידה שההסתדרות תתנגד לפיטורי ליבנה, סביר שהנהלת הבנק תציע לפנות לבוררות.

ליבנה (63), מכהן בתפקידו מאז 1998 ונחשב ליו"ר הוועד המיליטנטי ביותר במערכת הבנקאית. הוא ידוע כ"שיאן השביתות" וסכסוכי העבודה בתולדות הבנק הבינלאומי והבנקים בכלל. בעבר כיהן כדובר "יש גבול", והוא מוכר כמי שמחזיק בתפיסה פוליטית המשתייכת לצד השמאלי-קיצוני של המפה. בעבר סירב לשרת בלבנון וברצועת עזה ואף נכלא לשבועיים בכלא 4.

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה: "בשני אירועים שונים, האחד אירע לפני כשנה והשני אירע לאחרונה, התייחס חנוך ליבנה בגסות רוח לעובדת הבנק וכינה אותה בכינויים פוגעניים ומשפילים. האירועים קרו במהלך שירות שנתנה העובדת לליבנה כעובד הבנק בתוקף תפקידה, ובנוכחות עובדים נוספים מהמחלקה של העובדת. העובדת דיווחה על העניין לאחרונה, מיד לאחר האירוע השני, כאשר במהלך הדיווח סיפרה, לראשונה, גם על האירוע הראשון.

"לבנק, כמעסיק, יש אפס סובלנות לפגיעה בעובדיו ולהתנהגות שתוארה בין כותלי הבנק. מחובתו של הבנק, כמעסיק, לעשות כל שביכולתו כדי לבער תופעות חמורות כאלה, למנוע את הישנותם ולאפשר לעובדיו סביבת עבודה בטוחה ומכבדת. לכן, בכוונת הבנק לברר את הנושא עד תומו ולפעול בהתאם לממצאי הבירור".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "הנושא הובא לידיעתנו ביממה האחרונה ואנו לומדים את הסוגיה. ככל שהדברים נכונים אין מקום לאמירות כאלה בשיח בין עובדים מצד אף אחד ולא משנה מה תפקידו. יחד עם זאת, חשוב שהנהלת הבנק לא תעשה שימוש ציני בסוגיה רק כדי לסגור חשבון עם יו"ר הוועד".

מטעמו של ליבנה נמסר: "ליבנה התנצל בפני העובדת ברגע שבו היא פנתה אליו. באשר לאירוע הקודם, ליבנה התנצל גם עליו. יובהר כי הוויכוח על אישור המחלה נבע מכך שהאישור המקורי אבד וליבנה ביקש שהות סבירה כדי להעביר העתק ממנו למחלקת משאבי אנוש. ואכן, ליבנה העביר העתק מאישור המחלה כחצי שעה לאחר הוויכוח".

מקורבים לליבנה טוענים עוד כי רק בשבוע שעבר התקיימה ישיבת מו"מ "סוערת" כדבריהם, שבה התברר כי הנהלת הבנק מנסה לכאורה לנקוט בצעדים חד-צדדיים ובשינויים מבניים שיביאו להקלטת שיחות של כלל עובדי הבנק בכל רגע נתון ללא הסכמת הוועד. "לפתע", הם טוענים, "הוזמן ליבנה לשימוע על אירוע שהתקיים לפני חודשים. הנהלת הבנק פועלת במשך שנים בכל האמצעים על מנת להכפיש את ליבנה שנחשב ליו"ר ועד מיליטנטי. העובדה כי ההנהלה בחרה לפנות להליך של שימוע ולא לבירור או כל אמצעי אחר למרות שליבנה התנצל בפני העובדת - מוכיחה זאת. גם פרסום הנושא מטעם הנהלת הבנק מוכיח כי ההנהלה נחושה לפגוע אישית בליבנה ובעבודה המאורגנת בבנק".