פחות רגולציה? הממשלה החליטה - האוצר מצפצף

תזכיר החוק להקמת הרשות לפיקוח על שירותים פיננסיים לא הוכן בהתאם לכללים שקבעה הממשלה ■ איגוד החברות הציבוריות דורש להקפיא את היוזמה עד לעריכת הבדיקות הנדרשות

האוצר "שכח" לבצע תהליך RIA לבדיקת רגולציה חדשה במסגרת היוזמה להקמת הרשות החדשה לפיקוח על שירותים פיננסיים - כמתחייב מהחלטת הממשלה בנושא מ-2014.

מפנייה של איגוד החברות הציבוריות לשר האוצר משה כחלון עולה כי האוצר פעל לכאורה בניגוד למדיניות הממשלה בנושא הפחתת רגולציה, מדיניות שבמסגרתה נקבעו לפני שנתיים כללים מחייבים שנועדו להפחית את רגולציית היתר במשק ולמנוע אותה. עדיין לא ברור האם קריאתו של האיגוד להקפיא את הקמת הרשות עד לביצוע הבדיקות הנדרשות תביא להתערבות היועץ המשפטי לממשלה, המכותב לפנייה.

הרשות החדשה לפיקוח על שוק ההון מוקמת בהליך מזורז, תחת לחץ כבד של שר האוצר משה כחלון, המבקש להעביר אליה את סמכויות הפיקוח על חברות כרטיסי האשראי לאחר שאלה יופרדו מבעלות הבנקים. על רקע זה פועל האוצר במרץ כדי להביא להקמת הרשות בזמן שיא, של פחות משנה. באמצע החודש שעבר הפיץ צוות בראשות סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן (ש"ס) את תזכיר החוק להקמת הרשות החדשה. ואולם מעיון בתזכיר התברר כי אין בו כל התייחסות לשורה ארוכה של בדיקות שנדרשות מכוח החלטת הממשלה בנושא הפחתת הרגולציה.

כזכור, באוקטובר 2014 החליטה הממשלה על מדיניות שנועדה להביא לצמצום של 25% בנטל הרגולציה בישראל, ההחלטה התקבלה בתמיכתו הנלהבת של ראש הממשלה שהכריז על כוונתו "להילחם בגרזנים" כדי לקצץ את עודף הרגולציה בממשל הישראלי, המבריח לטענתו עסקים ומשקיעים מישראל. החלטת הממשלה ב-2014 מבוססת על עבודת צוות בראשות מי שהיה אז יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל. ההחלטה מטילה על כל רגולטור, בבואו לקבוע רגולציה חדשה, לבדוק את היוזמה בהתאם להליך מקצועי המוכר בעולם ומכונה RIA ((Regulatory Impact Assessment הבוחן בין היתר את התועלת של הרגולציה החדשה מול העלות שלה. בנוסף מחויב יוזם הרגולציה החדשה לבחון האם קיימת חלופה לרגולציה, שיכולה להפחית את הנטל הרגולטורי.

"מגביר את הרגולציה"

בפנייתו לשר האוצר משה כחלון, שהעתקה נשלח ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט ולשרת המשפטים איילת שקד, מציין מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו כי מקריאת תזכיר החוק עולה בבירור התזכיר "אינו עומד במבחני ה-RIA הנזכרים בהחלטת ממשלה מספר 2118 מיום 22.10.2014, בעניין הפחתת הנטל הרגולטורי".

פלטו מציין כי המהלך שיזם כחלון כרוך בעלויות ניכרות שכן הרשות החדשה תתוקצב בסעיף תקציבי נפרד בתקציב המדינה, כמשרד ממשלתי, ותגייס עובדים חדשים שיזכו לתנאי שכר שונים מאלה של עובדי אגף שון ההון באוצר כיום.

בנוסף מציין פלטו כי היוזמה מרחיבה את היקף הפיקוח הממשלתי על גופים פיננסיים, מאחר שלרשימה נוספו חברות אחזקה של גופים מוסדיים ובתי השקעות שגופים מפוקחים מהווים חלק מהותי מפעילותם, "באופן המגביר את היקף תחולתה של הרגולציה, בניגוד לתכלית ה-RIA ול'נאום הגרזנים' של ראש הממשלה, שקרא למיגור הרגולציה העודפת".

ממשרד האוצר נמסר כי "החוק לא כולל רגולציה חדשה, אלא הקמת רשות שבמסגרתה יעברו סמכויות מסוימות משר האוצר למפקחת על הביטוח".